گروه فرهنگی- زهره کهندل - به قانونی نانوشته بدل شده است که بچه درسخوان‌ها و زرنگ‌ها جذب رشته‌های نظری بشوند  ...

هنر برتر از مدرک  نیامد  پدید !

و آنهایی که معدلشان به حد نصاب پذیرش در رشته‌های نظری نمی‌رسد، راهی هنرستان‌ها شوند!

دکتر مسعود شفیعی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پاسخ به اینکه بیشتر خانواده‌ها علاقه‌مند هستند، فرزندانشان در رشته‌های نظری تحصیل کنند، درباره ترویج فرهنگ گرایش به سمت رشته‌های فنی و مهارتی معتقد است که این ماجرا را می‌توان از دو محور بحث و بررسی کرد، یکی مسأله فرهنگی و اجتماعی آن و دیگری مسأله علاقه و انگیزه داوطلبان.به گفته او کسانی که نیمکره راست مغزشان فعال‌تر است، به کارهای مهارتی و هنری علاقه مندند. شفیعی یادآور می‌شود: کسانی هستند که هوش و معدل بالایی دارند و می‌توانند در بهترین رشته‌ها پذیرش شوند، اما به هنرستان می‌روند تا کارهای مهارتی انجام دهند.

او با اشاره به معضلات فرهنگی در کشورمان که با دید پایین تری به هنرستانی‌ها نگاه می‌کنند، علت را اینطور واکاوی می‌کند: عموماً فکر می‌کنند کسانی که وارد هنرستان می‌شوند فقط به دنبال گرفتن فوق دیپلم هستند و یک تکنسین از دید اجتماعی، جایگاه پایینی دارد، ولی در کشورهای پیشرفته، اثربخشی هر فرد، جایگاهش را مشخص می‌کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای معتقد است: ارزش تکنسینی که می‌تواند وارد بازار کار شود، اگر بیشتر از یک دانشجوی دکترای بیکار نباشد، کمتر نیست!

 

  هرمی استوانه‌ای شکل!

او با تأکید بر اهمیت بحث تأثیر مدرک بر اقتصاد دانش بنیان خاطرنشان می‌کند: متأسفانه مدرک گرایی به معضلی اساسی بدل شده است و هرم نیروی انسانی در کشور ما به صورت استوانه درآمده، چرا که همه می‌خواهند تحصیل کنند تا به دکترا برسند. به گفته شفیعی، پسرها با ورود به رشته‌های نظری و قبولی در دانشگاه و چهار ساله بودن دوره کارشناسی، بنا دارند که سربازی را به تأخیر بیندازند و این ماجرا برای دانشجویان فنی و حرفه‌ای مشکل ایجاد کرده است.

 او عنوان می‌کند: دانشجویان دوره کاردانی فنی و حرفه‌ای بعد از دانش آموختگی باید مدتی در حوزه صنعت کار کنند، سپس ادامه تحصیل دهند، چون می‌خواهند سربازی نروند و وقفه‌ای نیفتد، ادامه تحصیل می‌دهند که این مشکل ساز شده است.

وی راه حل را طرح «سربازتکنسین» دانسته، می‌افزاید: اگر مقامهای مسؤول به ما اجازه بدهند، سربازی کاردان‌هایی که شغل پیدا کرده‌اند به تأخیر بیفتد یا معاف شوند، می‌توانیم به اهدافمان در حوزه فنی و حرفه‌ای برسیم.

 

  چوبی لای چرخ!

شفیعی از راه اندازی دوره کارشناسی پیوسته فنی و حرفه‌ای با کمک کشورهای توسعه یافته همچون آلمان و اجرای ایده‌ای مشابه دانشگاه‌های کاربردی این کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: برای این دوره‌ها باید دیپلمه‌های ریاضی فیزیک را جذب کنیم که دانشجویان باسوادتری هستند.

به گفته این مسؤول، دوره کارشناسی پیوسته فنی و حرفه‌ای برای رشته‌هایی با محور فناوری‌های جدید و نیازهای کشور است، همچون نانوتکنولوژی، هوا فضا، هسته‌ای و... که از دیپلمه‌های ریاضی فیزیک، جذب دانشجو صورت می‌گیرد.

او با ابراز امیدواری از اینکه در آینده‌ای نزدیک، کارشناسی پیوسته فنی و حرفه‌ای جایگاه واقعی خودش را پیدا کند، یادآور می‌شود: روند دانشگاه فنی و حرفه‌ای که دانشگاهی تقاضامحور و کارآفرین هست، اینطور است که دانش آموختگان کاردانی باید در صنعت کار کنند و بعد از چند سال بر مبنای نیاز شغلی، ادامه تحصیل دهند که دوره کارشناسی ناپیوسته می‌شود، ولی سربازی بین اینهاست و افراد ترجیح می‌دهند که کارشناسی ناپیوسته را بلافاصله بخوانند و یا از ابتدا وارد دوره‌های کارشناسی شوند.

 

  طرح سرباز تکنسین

رئیس پیشین جمعیت ارتباط دانشگاه و صنعت معتقد است: دانش آموختگان کاردانی فنی و حرفه‌ای اگر بلافاصله کارشناسی ناپیوسته بخوانند، چون وارد عرصه صنعت نشده و نیازها را شناسایی نکرده‌اند، فرآیند اثربخشی و نیازسنجی تکمیل نمی‌شود. شفیعی می‌گوید: بنا داریم از مقامهای مسؤول مجوز بگیریم تا کاردان‌های دانش آموخته در صورت مشغول شدن در صنعت، سربازی شان به تأخیر بیفتد و فقط آموزش‌های نظامی - دوره دو ماهه- را بگذرانند.او به ماجرای امریه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری اشاره می‌کند که در صورت اشتغال، سربازی‌شان را در همان نهاد می‌گذرانند و می‌افزاید: بنا داریم این طرح را در سطح کاردانی، البته نه برای همه، برای آنهایی که شاغل می‌شوند، پیاده کنیم.

او درباره درخواست «سرباز تکنسین» یادآور می‌شود: نامه‌ای را به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردیم و با مسؤولان مربوط نظام وظیفه در حال رایزنی هستیم. 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.