۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵
کد خبر: 293144

می‌گویند شخصی شبی در حال فقر و نزار به همسرش گفت: اگر بخواهیم فردا شب پلو بخوریم  ...

در خیالِ کتابخوانی

و قرار باشد بروم یک کیلو برنج بخرم چقدر روغن لازم داریم؟ همسرش جواب داد: دو کیلو. مرد با تعجب پرسید: چطور یک کیلو برنج دو کیلو روغن می‌خواهد؟ زن گفت حالا که ما در خیال پلو می‌پزیم حداقل بگذار چرب‌تر باشد.

بهانه گرانی کتاب و گره زدن یک سر آن به موضوع کتاب نخوانی ما چیزی شبیه همین حکایت است، یعنی حال که اساساً قرار نیست ضرورتی به نام کتابخوانی در ذهن برخی شکل بگیرد، همان بهتر که بتوان بهانه‌های بیشتری را برای این منظور جفت و جور کرد و چه بهانه‌ای بهتر از گران شدن کتاب.عده‌ای هنوز تمام کاسه کوزه‌های پایین بودن سرانه مطالعه در ایران را سر گرانی کتاب می‌شکنند؛ هر که نداند فکر می‌کند، قبل از گرانی کتاب، سرانه مطالعه کشور بالا بوده است.واقعیت این است که کتاب گران نیست و ریشه کتاب نخواندن ما را باید در عوامل فرهنگی جست و نه در عوامل اقتصادی. ما کتاب نمی‌خوانیم چرا که نیازی به کتاب احساس نمی‌کنیم وگرنه آن‌ که اهلش هست، دلش از قیمت‌ها نمی‌لرزد و راه یافتن کتاب‌های خوب با قیمت‌های مناسب را هم خوب می‌داند.مگر نه اینکه در همین نمایشگاه کتاب که حرف از حمایت‌های دولت به میان می‌آمد و ارقام چند میلیاردی به عنوان یارانه و تخفیف در اختیار مردم برای خرید کتاب قرار می‌گرفت، کم نبودند جمعیتی که می‌آمدند، چرخی می‌زدند، آش و چیپس و بستنی شان را می‌خوردند و می‌رفتند، و دریغ از یک جلد کتابی که زیر بغل بگیرند و به خانه ببرند؟ مگر نبودند عده‌ای که آن گوشه‌ و کنار‌ها بن‌ها و کارت خرید کتاب‌ها را به دانشجویان آشنا و غریبه برای خرید کتاب‌های درسی‌شان می‌فروختند؟

بنابر این وقتی نیاز به کالایی باشد اعم از غریب یا آشنا، حکماً پولش هم تمام و کمال پرداخت می‌شود، اما اگر نیازی به آن جنس نباشد اعم از غریب یا آشنا، دولت هر چقدر هم تخفیف و یارانه بابت آن بدهد، باز هم بی‌فایده است.هزینه بسیاری از آنچه در زندگی امروزی ما «حیاتی» نیست و بسیاری از آن‌ها در رده هزینه‌های «فرهنگی» قرار گرفته‌اند، افزایش چشمگیری داشته، اما از سبد کالایی ما حذف یا نقش آن‌ها خیلی هم کمرنگ نشده، اما در این میان دیوار کتاب کوتاه است!

یک متخصص در جایی تعریف می‌کرد، یکی از دوستانش که از قضا نویسنده کتاب‌های آموزش کامپیوتر است، به او گفته بود، بعضی از آشنایان با تلفن همراهش تماس می‌گیرند و برای رفع یک مشکل کامپیوترشان یک ساعت تمام صحبت می‌کنند و راهنمایی می‌گیرند! اما همین‌ها حاضر نیستند با پول کمتری یک کتاب خریداری کنند، حتی حاضر نیستند کتابی را که در همین زمینه به آنها اهدا کرده ام بخوانند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.