گروه جامعه  - رئیس بخش مغز و اعصاب و صرع بیمارستان رضوی در میزگرد «صرع، روشهای تشخیص، درمان و جراحی»  ...

80 درصد بیماران صرع با جراحی بهبود می یابند

با اشاره به اینکه 80 درصد بیماران صرع با جراحی بهبود می یابند، گفت: طی چهار سال اخیر هزار بیمار در مرکز صرع این بیمارستان تحت مانیتورینگ قرار گرفتند که در تشخیص نهایی 14درصد اصلاً به صرع مبتلا نبودند.

 

 ضرورت تشخیص درست و بهنگام

دکتر محسن آقایی حکاک افزود: در درمان بیماری صرع تشخیص درست بسیار مهم است. موارد زیادی داریم که حملات تشنجی شبیه صرع را به غلط حملات صرعی تشخیص داده و داروهای زیادی نیز تجویز می‌شود در حالی که داروها نه تنها اثر مثبت ندارد، بلکه گاه سبب ایجاد آثار منفی فراوان دیگری نیز می‌شود.

وی ادامه داد: صرع بیماری شایعی است و تقریباً یک درصد از جمعیت ما مبتلا به این بیماری هستند. در خراسان با توجه به بروز یک درصدی، حدود 60 هزار بیمار صرعی داریم که رقم قابل توجهی است. از این میان 20 هزار نفر در مقابل درمانهاي داروييِ ضد صرع مقاوم هستند.

 

  عوامل بیماری صرع

حکاک افزود: آن دسته از بيماران مبتلا به صرع که در مقابل درمانهاي دارويي مقاوم هستند، براي انجام برخي فعاليتهاي اجتماعي مانند رانندگي، کسب درآمد و شغل، تحصيل و ازدواج دچار محدوديتهايي مي‌شوند.

وي با بيان اينکه بروز اين بيماري در بانوان و آقايان با نسبتي برابر است، درباره علت پیدایش اين بيماري نيز گفت: ژنتيک، ضربه‌هاي مغزي، عفونتهاي مغزي، تب و تشنج در کودکان، اختلال در سيستم متابوليک، ناهنجاري‌هاي جنيني، تومور و سکته‌هاي مغزي و مصرف برخي داروهاي خاص از عوامل بروز صرع است؛ با اين حال هنوز ريشه 40 درصد از موارد ابتلا به صرع ناشناخته است.

 

90 درصد داروهاي صرع، داخلی است

رئيس بخش مغز و اعصاب و صرع بيمارستان رضوي با بيان اينکه 90 درصد داروهاي بيماران صرع توليد داخل است، گفت: براي درمانهاي غير دارويي مي‌توان به اصلاح برخي شيوه‌هاي زندگي اشاره کرد، به عنوان مثال کم‌خوابي يا استرس از جمله عوامل تشديد صرع است.

وي افزود: در درمان صرع مشکل اصلي در مورد بيماراني است که در معاينه‌هاي اوليه متوجه نوع بيماري آنها نمي‌شويم يا اينکه بدن بيمار در برابر مراحل درماني پاسخ مناسبي نمي‌دهد.

وي مرکز مانيتورينگ صرع بيمارستان رضوي را از مجهزترين مراکز در کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به هزينه‌هاي بالای مانيتورينگ صرع براي تشخيص موارد مشکوک به صرع، متأسفانه شرکتهاي بيمه‌گذار زیربار پذیرش تعهد براي پوشش اين هزينه‌ها نمی‌روند، در حالی که تشخیص درست این بیماری در کاهش هزینه‌های درمانی بسیار اثرگذار است.

وی به جراحی‌های پیشرفته صرع در بیمارستان رضوی اشاره کرد و افزود: ما از طریق همکاری با تیم جراحی از مراکز دانشگاهی آلمان، تاکنون 60 جراحی صرع را در بیمارستان رضوی انجام داده‌ایم. جراحی الکترودگذاری در مغز برای نخستین بار درکشور در این بیمارستان انجام شد و باید بگویم از حیث تجهیزات، امکانات تشخیصی و همین‌طور تبحر و تخصص تیم جراحی، این بیمارستان در صدر برترین‌های کشور است.

وی افزود: 80 درصد بیماران صرعی با عمل جراحی بهبودی کامل پیدا می‌کنند، بنابراین جراحی صرع از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

 چه کسانی می‌توانند جراحی شوند؟

دکتر حسین امیری متخصص مغز و اعصاب نیز در این میزگرد گفت: همه بیماران صرعی نمی‌توانند نامزد جراحی صرع باشند؛ تنها بیمارانی که به صرع کانونی مبتلا بوده و از طریق تشخیص با مانیتورینگ دقیق، کانون صرع در آنها تشخیص داده شده باشد؛ می‌توانند برای این جراحی اقدام کنند.

وی به طور کلی صرع را به دو دسته‌ صرعهای کانونی و منتشر تقسیم‌‌بندی کرد و گفت: بیماری صرع انواع و اقسام زیادی دارد، اما در یک دسته‌بندی خیلی کُلی می‌توان صرع کانونی و منتشر را جای داد.

وی افزود: وقتی بیمار برای نخستین بار با علایم تشنج به ما مراجعه می‌کند ساده‌ترین کار انجام نوار مغزی، ام. آر.آی و آزمایشهای خونی است که در نهایت 60  تا 70 درصد به تشخیص می‌رسیم و درمان را آغاز می‌کنیم؛ در موارد پیچیده‌تر و یا موارد مشکوک از روش مانیتورینگ استفاده می‌شود که دقت و کیفیت تشخیصی به روش مانیتورینگ به مراتب از نوار مغزی بهتر است.

وی کلینیک صرع بیمارستان رضوی را از نظر تجهیزات و امکانات در کشور منحصر به فرد دانست و گفت: مراکز مانیتورینگ در کشور انگشت‌شمارند؛ کلینیک صرع بیمارستان رضوی از نظر هزینه‌های مانیتورینگ نیز بسیار رقابتی وارد میدان شده است. اکنون هزینه‌های مانیتورینگ صرع در این کلینیک در حد تعرفه‌های مصوب و از مراکز دیگر کشور به مراتب به‌صرفه‌تر است.

 

  جایگاه ناشناخته «پزشکی خواب»

دکتر امیری به خدمات تست خواب در کلینیک مغز و اعصاب و صرع بیمارستان رضوی اشاره کرد و گفت: «پزشکی خواب» موضوع مهم و    با‌ اهمیتی است که هنوز در کشور ما آن‌طور که باید شناخته نشده؛ امروزه بسیاری از بیماری‌ها چون فشارخون، قندخون، ناراحتی قلبی و مغزی، سرطانها و... به خواب و اختلالات خواب وابسته‌اند؛ اما اغلب اقدامهای درمانی بدون توجه به موضوع خواب بیمار انجام می پذیرد.

گفتنی است؛ میزگرد موضوعی «صرع، روشهای تشخیص، درمان و جراحی» شهریور ماه امسال با حضور دکتر کلینگ هاوس از آلمان که نخستین جراحی الکترودگذاری مغز را در کشور انجام داده و به منظور ارایه اطلاعات به عموم مردم در زمینه بیماری صرع و جراحی‌های صرع از سوی بیمارستان رضوی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کتانه IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    1 0
    با سلام و تشکر از مطلب بییار مهمی که منتشر کردین.. من بیماری صرع دارم و میخوام بدونم ایا میشه جراحی کنم، از کجا میشه متوجه شد صرع کانونی است؟؟؟ شبی 1قرص تگراتول(کاربامازپین)ویک قرص فنوباربیتال 60میلی میخورم .سنم 26وحدود 10سالی هست مبتلا هستم .البته خدارو شکر مقاوم به دارو نیستم... ممنون میشم جواب بدین..