گروه سیاسی/ جلال حیران نیا - «استفن لندمن»، نظریه پرداز 80 ساله آمریکایی  دانش آموخته دانشگاه هاروارد و نویسنده و مجری راديو «پروگرسيو» شيكاگو است. ...

 عهدشکنی، رویه معمول آمریکاست

 مواضع سیاسی استفن لندمن نزدیک به دموکراتها ارزیابی می شود.

در گفت و گو با این تحلیلگر سیاسی کوشیدیم چشم اندازی از سرانجام گفت وگوهای هسته ای را در افکار عمومی و هیأت حاکمه آمریکا ترسیم کنیم.

آنچه در ادامه می خوانید، گفت و گوی خبرنگار گروه سیاسی قدس با این تحلیلگر و نظریه پرداز آمریکایی است.

 تأثیر توافق هسته ای ایران و 1+5 بر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا چیست؟ به عبارت دیگر به چه میزان عامل توافق هستهای با ایران، برای مردم آمریکا اهمیت دارد؟

- هم دموکراتها و هم جمهوری خواهان به آهستگی در حال مذاکره با ایران هستند، اما واقعیت این است که کنگره آمریکا بشدت متأثر از لابی صهیونیستی است. این لابی فشار زیادی به کنگره وارد می کند تا سرانجام آنها بتوانند حرف آخر را در مذاکرات بگویند. شک نکنید هیچ توافقی شکل نخواهد گرفت مگر آن که مطالبات لابی صهیونیستها در آن گنجانده شود.

انتخابات آمریکا در نوامبر سال 2016 برگزار می شود و رقابتهای انتخاباتی از همین حالا شروع شده است، به عبارت دیگر تا نوامبر سال بعد، همه تصمیمها در آمریکا، با نگاه به انتخابات گرفته می‌شود.

در این فضا، دوباره نامزدهای انتخاباتی همان دروغهای همیشگی را به خورد افکار عمومی آمریکا می دهند. از بزرگی و عظمت آمریکا سخن می گویند و تأکید می کنند که می خواهند عظمت آمریکا را بیشتر کنند. در این رقابتها همیشه همین دروغها تکرار می شود. در این میان، موضوع توافق آمریکا و ایران، موضوعی است که می‌تواند افکار عمومی را به شکل بی سابقه ای تهییج کند. چه توافق بشود چه توافق نشود، هیأت حاکمه آمریکا، بیشترین بهره برداری انتخاباتی را از آن، خواهد کرد. دموکراتها از توافق کردن با ایران و جمهوری خواهان از توافق نکردن با ایران، می توانند بیشترین سودانتخاباتی را ببرند.

البته هر کدام از احزاب که برنده شود، بعد از انتخابات هم چیزی عوض نمی شود و همان رفتارها و اعمال از سوی رؤسای جمهوری آمریکا تکرار می شوند و وعده و وعیدهای دروغ هم پوشیده می شوند، اما در این دوره، موضوع توافق با ایران، محور مبارزات انتخاباتی در آمریکاست.

 به نظر شما، دموکراتها میتوانند برگ برنده شان را به سرانجام برسانند؟

- رسانه ها اعلام کرده اند، تنها موضوع باقی مانده در مذاکرات کنونی، بحث تحریمهای ایران و زمان برداشته شدن آن است و بقیه مسایل حل و فصل شده است. اما به نظر من، این موضوع آن قدر محوری نیست و حل و فصل خواهد شد. این موضوع مهم است، اما به نظرم قابل حل شدن است. در این میان موضوع مهم دیگر، بحث بازرسی از سایتها و مراکز نظامی ایران است. این موضوع خیلی مهم است، چرا که با عزت و حق استقلال ایران پیوند خورده است. در واقع موضوع بازرسی ها با استقلال ایران پیوند خورده است و ایران نیز نباید چنین اجازه ای به طرف مقابل بدهد. سخنان مقامهای ایران نیز همین رویه را نشان می دهد. به نظرم حتی اگر تحریمها، حل بشود، موضوع بازدید از مراکز نظامی، حل نخواهد شد. رهبر عالی ایران، حرف نهایی را درباره بازدید از مراکز نظامی گفته است. او گفته است، این بازدیدها به هیچ وجه انجام نخواهد شد.

 پس دموکراتها شانسی برای استفاده از کارت ایران در انتخابات ندارند؟

- دموکراتها سالهاست که برای رسیدن به این کارت برنده، برنامه ریزی کرده اند. به نظر من، اوباما واقعا می خواهد به هر نحو ممکن به یک توافق برسد تا بتواند آن را به عنوان یک پیروزی سیاسی بفروشد. اگر چه او تمایلی به مذاکرات منصفانه ندارد، اما به هر حال رسیدن به یک توافق را 
می تواند به عنوان یک برد سیاسی بفروشد. اوباما در واقع چیزی را مطالبه می‌کند که هرگز به آن دست نخواهد یافت. او می خواهد ایران را تسلیم خواسته‌های نامعقول و غیر قابل پذیرش خود کند که این امر نیز محقق نمی شود.

با توجه به دشمنی و عداوت 36 ساله‌ای که آمریکا با ایران دارد، طبیعی است که ایران هم بر مواضع خود، پافشاری کند. اگر توافقی بشود، حتماً دست آویز دموکراتها در انتخابات خواهد بود، اما کدام توافق؟ هیچ نشانه ای از تفاهم بین طرفین، در گفت و گوهای هسته ای دیده نمی شود. این، یک رویارویی تمام عیار است و البته هیچ نشانه ای از نرمش طرفین نیز در آن وجود ندارد. من، به آنچه پیش روست، خوشبین نیستم. به نظر بنده، خصومت و دشمنی آمریکا با ایران، تداوم خواهد داشت. با همه اینها، نمی شود احتمال رسیدن به توافق را هم نادیده گرفت.

 احتمالاً در پایان این گفت و گوهای طولانی، توافقی حاصل خواهد شد که مزایایی هم برای طرفین خواهد داشت، اما کاملاً شکننده و مقطعی خواهد بود. نکته مهم این است که آمریکا در بسیاری از پیمان نامه های بین المللی، نقش طرف جفاکار را به عهده دارد. موارد فراوانی را می شود برشمرد که آمریکا در یک توافق امضا شده، تعهدات خود را زیر پا گذاشته و آنها را نقض کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.