۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
کد خبر: 293171

بسیاری از خانواده‌ها عادت دارند در نوشیدنی‌های سنتی که با دانه‌های گیاهی خاکشیر، تخم‌شربتی و مخلوط با عرقیاتی چون بیدمشک، بهارنارنج، گلاب یا کاسنی تهیه می‌کنند حتما شکر بیفزایند و آن را به صورت شربت درآورند. در حالی که می‌توان همین دانه‌های گیاهی و عرقیات را به آب ساده که در وعده افطار برای رفع عطش می‌نوشیم، بیفزاییم.

نوشیدنی مناسب برای افطار روزه‌داران

این نوشیدنی‌های طعم‌دار نه‌تنها آب بدن را در دقایق اولیه پس از باز کردن روزه تامین می‌کنند، بلکه عطر شامه‌نواز و فرح‌بخش و طعم شعف‌انگیز آن، فرد را سرحال می‌آورد و شاداب و پرنشاط می‌کند و از همه مهم‌تر اثرات آرامبخش عرقیات، ناآرامی ساعات پایانی روزه‌داری و خستگی گرمایی و سردرد را بسرعت از میان می‌برد و لعاب ناشی از دانه‌های خاکشیر و تخم شربتی از پرنوشی زمان افطار می‌کاهد. در ضمن این دانه‌ها خاصیت ضدعفونی‌کننده و ملین دارند و کاهنده حرارت، خشکی و یبوست ناشی از روزه‌داری هستند.

و اما خاصیت آب طعم‌دار خانگی

به آب مقداری گلاب و عرق بیدمشک یا بهارنارنج بیفزایید و بخصوص در وعده افطار نوش جان کنید. گلاب طبع گرمی دارد، مقوی قلب و اعصاب، آرامش‌بخش، محرک هورمون‌ها و میل جنسی، جریان خون و ملین است.

عرق بیدمشک که عطر و طعم بسیار خوبی به آب می‌دهد و طبیعت معتدل رو به گرمی دارد نشاط‌آور، پایین‌آورنده فشار خون ضدتپش قلب، تقویت‌کننده اعصاب و آرام‌کننده است.

عرق بهارنارنج نیز طبع گرمی دارد و علاوه بر آرام‌بخش بودن، رفع‌کننده بی‌خوابی‌های عصبی، افسردگی، استرس و اضطراب و تنظیم‌کننده ریتم قلب است. این عرقیات به دلیل طبع گرمشان برای افراد با طبع سرد و معتدل، گزینه مناسبی هستند.

اما اگر گرم‌مزاج هستید، می‌توانید همراه چند قطره گلاب، عرق کاسنی یا شاتره را که طبع سردی دارند به آب بیفزایید البته این دو عرقیات عطر و طعم دل‌انگیزی همچون عرق بیدمشک ندارند، اما درمانگر خوبی هستند.

عرق کاسنی تصفیه‌کننده خون، جلادهنده کبد، رفع‌کننده سریع عطش و حرارت داخلی بدن، تا حدودی ملین، روشن‌کننده پوست، برطرف‌کننده جوش‌های صورت و بیماری‌های مزمن پوست است. عرق شاتره طبع معتدل رو به سردی دارد، ضدحساسیت، صفرابر، اشتهاآور، مدر، دفع‌کننده سموم بدن، هضم‌کننده غذا و عرق‌آور است که با کمک به تعریق، به تهویه و خروج حرارت از بدن کمک می‌کند.

بهتر است همراه هرکدام از عرقیات گفته شده، خاکشیر و تخم شربتی را که طبع سردی دارند و از سرگیجه، التهاب، تهوع، بی‌حالی و بی‌اشتهایی فرد روزه‌دار می‌کاهند نیز به آب بیفزایید. این دانه‌ها وقتی در مجاورت با مایعات قرار می‌گیرند چند برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شده و نه‌تنها از پرنوشی می‌کاهند بلکه در ساعات روزه‌داری بتدریج از ذخیره آب خود برای تامین آب بدن استفاده می‌کنند.

*جام جم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 1 IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    1 2
    فقط نوشابه...