رئیس فدراسیون وا لیبال تاکید کرد جلوگیری از ورود خانم‌ها به سالن ۱۲هزارنفری برای ایران محرومیت در پی دارد.

داورزنی: ممکن است سال آینده از میزبانی محروم شویم!/ پاداش ۱۲۰ میلیونی ملی‌پوشان صحیح نیست

محمدرضا داورزنی در گفت وگو با ایلنا، درباره حضور تیم دوم ایران در رقابت قهرمانی آسیا اظهار کرد: از ابتدا قرار بود قهرمان مسابقات والیبال آسیایی به المپیک برود اما این موضوع از سوی FIVB منتفی شد. از طرف دیگر برای شرکت در جام جهانی و حضور در مسابقات انتخابی المپیک، تیم‌ها براساس رنکینگ جهانی انتخاب می شوند.

وی ادامه داد: تیم والیبال ایران با فاصله زیاد نسبت به استرالیا در جایگاه نخست آسیا ایستاده و به همین دلیل و از آنجا که بازیکنان از مسابقات فرسایشی لیگ جهانی برمی‌گردند نمی خواهیم بیش از حد به آنها فشار بیاوریم. این موضوع را در نشستی با کواچ مطرح کردم و نتیجه این شد که به بازیکنانی که در لیگ جهانی بازی نرسید یا آنهایی که در این مسابقات کمتر به بازی گرفته شده‌اند، برای حضور در رقابت های آسیایی میدان داده شود . به این ترتیب تیم دوم ایران در مسابقات قهرمانی آسیا میزبان حریفان است.

رییس فدراسیون والیبال در پاسخ به این پرسش که چرا برخلاف همه قاره‌ها که تیم قهرمان‌شان مستقیم به المپیک می رود این موضوع درباره قهرمان آسیا صدق نمی‌کند؟ توضیح داد: ما بارها گفتیم که این تضییع حق آشکار است. هم ما و هم استرالیا بارها به این موضوع اعتراض کردیم. FIVB قراردادی را با کمپانی های ژاپنی منعقد کرده که میزبانی‌ برخی رقابت‌ها را به این کشور بدهد . البته از آنجا که المپیک بعدی در توکیو برگزار می‌شود، از این پس تیم قهرمان آسیا هم جواز حضور مستقیم را در بزرگترین رویداد ورزشی جهان به دست می آورد. ضمن اینکه این قرارداد از مدت‌ها قبل بسته شده بود و اعتراض ما و استرالیایی ها به جای نرسید.

وی درباره عملکرد تیم ملی والیبال در رقابت‌های لیگ جهانی بیان کرد: همه بچه‌ها فوق‌العاده بودند و نمره خوبی هم می گیرند. گروه امسال ما با سال گذشته تفاوت های زیادی داشت ، ضمن اینکه سال گذشته سه تیم از گروه ما صعود می کردند. این دوره اما در گروه B قهرمان المپیک، قهرمان جهان و قهرمان لیگ جهانی حضورداشتند و ایران به این تیم های بزرگ پهلو زد. این‌که روسیه با 10 شکست در قعر جدول قراردارد  و تیم ما 5 پیروزی و 5 شکست به دست آورده موید کارنامه موفق تیم ملی والیبال ایران است.

داورزنی در پاسخ به این پرسش که با توجه به جلوگیری از بانوان در سالن 12 هزار نفری ازادی هنگام برگزاری بازی‌های تیم ملی، این موضوع میزبانی ایران را در دوره‌های آینده تهدید می کند؟ اظهار کرد: باید توجه داشت که ما دو نوع میزبانی داریم یکی از آنها به گونه ای است که از سوی فدراسیون بین المللی والیبال اعطا می شود و FIVB تصمیم می گیرد چه کشوری میزبان باشد. آنها از این بابت قطعاً سخت گیری های زیادی اعمال می کند وبه احتمال زیاد سال آینده میزبانی بازی‌های مهم مانند فینال لیگ جهانی یا رقابت های جهانی در رده های مختلف سنی را به ما نمی دهند و از این موضوع به عنوان یک عامل فشار استفاده می کنند.

وی ادامه داد: میزبانی نوع دوم به بازی‌های لیگ جهانی اختصاص د ارد. این میزبانی اتوماتیک به تیم ها اعطا می شود. یعنی کشوری که در لیگ جهانی حضور دارد باید 6 بازی میزبان باشد و 6 بازی مهمان. مگر اینکه وضعیت خاصی به وجود بیاید. مانند کوبا که به دلیل شرایطی که داشت FIVB  تصمیم گرفت بازیهای خانگی این تیم در کشور دیگری برگزار شود.

رییس فدراسیون والیبال اضافه کرد: سعی می کنیم مقابل FIVB موضع گیری نکنیم. باید دست به دست هم بدهیم و کاری کنیم که در آینده درخواست بانوان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند محقق شود و آن‌ها بتواند برای دیدن بازی تیم ملی به سالن‌های والیبال بیایند . البته این مقوله نیازمند هماهنگی، کار بیشتر، سالم سازی محیط و فضای مناسب‌تر است.

وی درباره موانع حضور زنان در سالن های والیبال توضیح داد: آنچه دوستان با استناد به آن مخالف حضور بانوان در سالن‌‌ها هستند، این است که گمان می کنند شرایط میزبانی لیگ جهانی و بازی‌های بین المللی مانند برگزاری مسابقات داخلی است. آن‌ها این دو مقوله را خلط کردند. دوستان ما اتفاقاتی را که در لیگ های داخلی می‌افتد به بازی‌های بین المللی تعمیم می دهد . شما دیدید که حدود 15 هزار نفر در دیدارهای خانگی ایران، به  سالن 12 هزار نفری آمده بودند اما نه کسی بددهنی کرد، نه توهین کرد، نه رفتار ناشایستی از کسی سر زد. همه آمدند و تیم ملی را تشویق کردند. حتی وقتی به لهستان 3 بر یک باختیم، تماشاگران با فرهنگ ما به تشویق بازیکنان تیم ملی پرداختند.

داورزنی با تاکید بر این‌که شرایط بازی های داخلی و بین المللی تفاوت زیادی با هم دارد ادامه داد: بعضاً مطرح می شود که ناهنجاری و حرف‌های نامربوط زیادی درسالن های والیبال به گوش می رسد و به همین دلیل فضا برای حضور خانم ها مناسب نیست اما در بازی‌های لیگ‌جهانی که به میزبانی ایران برگزار شد، هیچ کس بد دهنی و ناسزاگویی نکرد .

رییس فدراسیون والیبال مبحث حضور ایران را در لیگ جهانی به دوبخش تقسیم کرد و توضیح داد: زمانی فقط بحث حضور مطرح است و زمان دیگر روی کیفیت حضور هم تاکید می‌شود. متاسفانه این دو مقوله با هم اشتباه گرفته می شوند . البته ما باید برای حضور خانم‌ها کارهایی انجام دهیم مانند ایجاد سرویس بهداشتی و ورودی و خروجی جداگانه‌. متاسفانه تصویر نادرستی از فضای بازی‌های ملی تیم والیبال در افکار عمومی نقش می بندد و همین ذهنیت و اطلاعات نادرست هم به دیگران منتقل می‌شود.

داورزنی تاکید کرد: من از همه کسانی که دغدغه این موضوع را دارند دعوت می کنم برای تماشای بازی‌های تیم ملی به سالن 12 هزار نفری بیایند و خودشان همه چیز را از نزدیک ببینند. حضور خانم ها در سالن والیبال توقع نیمی از جمعیت کشور است. خانواده بازیکنان تیم ملی هم دوست دارند بازی‌های فرزندانشان را از نزدیک ببینند. ما نباید این حق را از آنها بگیریم.

وی با اشاره به ویژگی‌های والیبال ادامه داد: والیبال ورزشی نیست که در آن برخورد فیزیکی چندانی دیده شود و از این نظر با فوتبال ، بسکتبال و هندبال متفاوت است. درا ین ورزش بازیکنان با هم درگیر نمی شوند و زمینه ایجاد تشنج به ندرت به وجود می آید .والیبال رشته ورزشی خانوادگی است و خانواده‌ها با اشتیاق وقت زیادی را صرف آن می کنند . باید فضا رابه گونه‌ای بسازیم که خانواده ها بتوانند در سالن هم این ورزش را تماشا کنند.

داورزنی با تکذیب پاداش 120 میلیون تومانی بازیکنان تیم ملی توضیح داد: من نمی دانم رسانه ها این 120 ملیون تومانی را از کجا آوردند! لطفاً این مبلغ را اصلاح کنید. هیات دولت مصوبه ای داشت مبنی بر اینکه دو میلیارد و یکصد میلیون تومان دیگر به بچه ها پرداخت شود. البته بازیکنان تیم ملی پیش از این یک و نیم میلیارد دریافت کرده بودند .

رییس فدراسیون والیبال درباره اینکه آیا به بازیکنان و اعضای کادر فنی پاداش یکسان پرداخت می شود گفت: همه اعضای تیم ملی حتی بازیکنانی که یک امتیاز هم برای تیم بازی نکردند پاداش دریافت می کنند. البته شرایط پرداخت پاداش به بازیکنان تفاوت دارد. کسانی هستند که رنج سفر به قاره های دیگر را کشیده‌اند  و با آسیب‌دیدگی برای کشورمان بازی کره‌ادند. قطعاً میزان پرداخت پاداش به چنین بازیکنانی با کسانی که در جریان بازی‌های تیم ملی به میدان نرفتند تفاوت دارد. ما برای این منظور جدولی تهیه کردیم تا براساس عملکرد بازیکنان به آنها پاداش بدهیم.

وی در پایان درباره این که آیا همچنان به صعود از گروه B خوش بینید یا نه؟ تصریح کرد: شک نکنید که همچنان به صعود خوش بینم. چرا نباشم؟! هنوز دو بازی دیگر باقی‌مانده است. امیدوارم بچه ها دروهله اول دو بازی خوب برابر روسیه به نمایش بگذارند تا انتظارات مردم را برآورده کنند. پس از آن آرزو می‌کنم آمریکا دوبار لهستان را 3 بر هیچ  یا 3 بر یک شکست دهد. آن وقت شرایط متفاوتی در جدول پیدا می‌کنیم. البته هرچه خداوند بزرگ بخواهد همان می شود و ما راضی به رضای پروردگار متعال هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.