قدس آنلاین- تبریز: رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی گفت: کارآگاهان پلیس فتا با رصد و مطالعه دقیق روش‌های مجرمان با وجود تنوع بیشتر انواع جرم‌های فضای مجازی توانسته‌اند نزدیک به ۸۵ درصد این جرائم را کشف کنند.

کشف ۸۵ درصدی پرونده‌های جرائم توسط پلیس فتا در آذربایجان‌شرقی

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمد قاسملو صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: مجرمان فضای مجازی هر روز چهره‌ای جدید به خود می‌گیرند و با ترفندهای ویژه و خاص و نو اقدامات خود را در این فضا انجام می‌دهند بروز و ظهور و تنوع جرائم در فضای مجازی نشانگر گستره‌ مناسب بودن زمینه انجام جرم در این فضاست.

این مقام انتظامی افزود: با پیشرفت‌های علمی انجام شده در زمینه‌ فضای مجازی روش‌های انجام جرم نیز در این فضا پیچیده‌تر و مدرن‌تر می‌شود و شاهد تولد نوع جدیدی از انجام جرم در فضای مجازی هستیم که نیمی از مجرمان با بررسی زمینه‌های موجود در این فضا اقدام به انجام جرم می‌کنند.

وی تصریح کرد: البته باید در نظر داشت که کارآگاهان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) بی‌کار نبوده و با رصد و مطالعه دقیق روش‌های مجرمان در برنامه‌های آموزشی خود به جوامع هدف، آموزش‌های متناسب و پیشگیرانه را ارائه می‌کنند که نتیجه این آموزش‌ها، برداشت‌های اینترنتی که در سال گذشته حدود یک دوم آمار جرائم را تشکیل می‌داد به حدود یک چهارم کاهش یافته است و در سه ماهه‌ی اول سال جاری تلاش‌های این کارآگاهان با وجود تنوع بیشتر انواع جرم‌های فضای مجازی نزدیک به 80 درصد از این جرائم کشف و پرونده‌های مربوطه مختومه شده و مجرمان به دست قانون سپرده شده‌اند.

رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: به کاربران فضای مجازی توصیه می‌کنیم دائماً باید دانسته‌های خود را در این مورد افزایش دهند تا در دام چنین مجرمانی گرفتار نشوند، به عنوان مثال یکی از جرائمی که در این فضا رخ می‌دهد نشر اکاذیب و هتک حیثیت است و همانگونه که انجام اعمالی مانند تهمت، افترا، توهین، نشر اکاذیب، هتک حیثیت و .... در فضای حقیقی جرم بوده و قابل پیگیری است انجام این جرائم در فضای مجازی نیز اولا جرم می‌باشد و ثانیاً در صورت شکایت شاکی خصوصی، قابل پیگیری و رسیدگی است.

مراقب موبایل های خود باشید

رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی گفت: شهروندان هنگام استفاده از تلفن همراه از گم شدن و به سرقت رفتن اطلاعات ان جلوگیری کنند.

وی اظهار داشت: برای سرقت اطلاعات تلفن در اختیار دیگران سه مسیر مشخص وجود دارد که عبارتند از اول گم شدن گوشی تلفن همراه که در این صورت فرد گوشی خود را گم می‌کند که در صورتی که این گوشی به دست افراد ناباب بیافتد مطمئناً از اطلاعات آن سوء استفاده می‌کند.

قاسملو تصریح کرد: دومین مسیر سرقت شدن اطلاعات تلفن همراه که در این مورد نیز گوشی تلفن همراه به همراه اطلاعات آن مورد سرقت واقع می شود که سارق هم از گوشی و هم احتمالاً اطلاعات موجود در آن بهره‌برداری خواهد کرد که بسیار خطرناک بوده و تبعات بسیار زیان‌باری را دارد.

این مقام انتظامی افزود: سومین مسیر هک و سرقت داده‌هاست که در این روش اطلاعات تلفن همراه توسط هکرها و سارقان اطلاعات مورد نفوذ واقع و اطلاعات آن سرقت می‌شود، به عنوان مثال روشن گذاشتن بلوتوث خود یکی از راههایی است که هکرها به گوشی‌های تلفن همراه نفوذ و اطلاعات آن را تخلیه می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.