اگرچه این عملیات روانی و رسانه ای به صورتی پیچیده و مستمر اجرا می شود، اما نمی توان مدعی شد که آمریکا توانایی مدیریت کامل این پروسه را داراست.

آمریکا توان مدیریت عملیات روانی در مذاکرات هسته ای را ندارد
 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار مهرُ تحلیلگر ارشد شبکه راشا تودی ضمن تشریح اهمیت مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵، آمریکا را در هدایت عملیات روانی و رسانه ای  مربوط به مذاکرات  ناتوان دانست.

«شارمین نروانی» که دارای اصالتی ایرانی ـ کانادایی است، در گفت و گو با خبرنگار اعزامی مهر به وین تاکید کرد: «هر یک از بازیگران حاضر در مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ دارای دغدغه های خاص خود هستند. به عنوان مثال، روسیه بازی خود را با استناد به شرایط و منافع خود تنظیم می کند. فرانسه نیز به بازی پارادوکسیکال و دوگانه خود در مذاکرات هسته ای ادامه می دهد. فرانسوی ها در ماورای مذاکرات هسته ای بیشتر به فکر نگرانی های مربوط به مناسبات مستقیم خود با عربستان و اسرائیل و قراردادهای کلان هسته ای و نظامی خود با این دو هستند.»

این متخصص مسائل ژئوپلیتیکی و خاورمیانه در ادامه تاکید کرد: بسیاری از تحلیلگران، مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ را به عنوان متغیری مستقل مورد ارزیابی نمی کنند زیرا این مذاکرات می تواند بر بسیاری از منازعاتی که ظاهرا خارج از محدوده مذاکرات رخ می دهد تاثیرگذار باشد. یکی از این تاثیرگذاری ها مربوط به منطقه خاورمیانه است. آنچه امروز در بحرین، یمن، سوریه، عراق و... می گذرد نشان از بحران هایی است که منطقه خاورمیانه با آن مواجه است. همچنین هم اکنون وزرای امور خارجه روسیه و دیگر کشورهای غربی در محل مذاکرات حاضرند که بر سر ماجرای اوکراین با یکدیگر درگیری دارند. از این رو باید در سنجش تاثیرگذاری این مذاکرات و دامنه این تاثیرگذاری واقع بینانه عمل کنیم.»

نروانی در پاسخ به سوالاتی در خصوص عملیات رسانه ای و پیچیده مقصرسازی غرب در مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ عنوان کرد: «اگرچه این عملیات روانی و رسانه ای به صورتی پیچیده و مستمر اجرا می شود، اما نمی توان مدعی شد که آمریکا  توانایی مدیریت کامل این پروسه را داراست. در جریان مذاکرات هسته ای دو سال قبل که یکبار فرانسه مانع از امضای توافقنامه ژنو شد، افکار عمومی دنیا به طور مستقیم دولت فرانسه، سناتورهای آمریکایی و غرب را در خصوص عدم رسیدن به توافق مقصر قلمداد کردند. این روند در دیگر ادوار مذاکرات نیز تکرار شده است. از این رو آمریکا در هدایت این عملیات روانی دارای قدرت مطلق نیست و در برخی موارد معادله به گونه ای که واشنگتن و دیگر بازیگران غربی ۱+۵ می خواهند پیش نمی رود.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.