امام جمعه مشهد مقدس گفت: خداوند در میان تمامی مخلوقاتش، انسان را موجودی آفرید که کمالش در اختیار خودش است، اسم انسان خلیفه الله است زیرا که کار خدایی می‌کند و همه موجودات را در استخدام درمی‌آورد.

دلایل اطلاق «خلیفه الله» به انسان براساس آیات و روایات قرآن‌

وی افزود: جریان دشمنی با خدا جریانی است که چون می‌بیند، بندگی مردم نسبت به عاملی است که در مسیر توسعه منفعتش چالش ایجاد کرده است، می‌خواهد آن را بردارد تا مردم تسلیم وی شوند. خود مردم باید این جریان را از سر راهشان بردارند چرا که کمال آ‌ن‌ها ارادی است.

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: اصولاً همیشه این سئوال مطرح است که اگر کسی بخواهد با خدا دشمنی کند، خداوند متعال که قدرت قاهر حاکم مسلط بر هستی است، چرا خودش آن‌ها را نابود نمی‌کند و عده‌ای انسان به‌عنوان بنده خدا که اطاعت پروردگار روی کره زمین را انجام می‌دهند، بجنگند و کشته شوند و ضربه بخورند؟

آیت‌الله علم‌الهدی ‌در ادامه خاطرنشان کرد: خداوند انسان را موجودی آفرید که در بین تمام این موجودات که در تکامل‌شان قهری‌اند، کمالش در اختیار خودش باشد و اسمش را هم خلیفه‌الله گذاشت چراکه کار خدایی می‌کند؛ کار خدا سازندگی است و همه موجودات را به استخدام در می‌آورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: برای اینکه کمال انسان ارادی باشد، هیچ جبری نباید بر او حکومت کند؛ باید راه را به او نشان داده و ابزار را نیز در اختیارش گذاشت اما او با اختیار خودش در این مسیر حرکت کند چراکه در غیر این صورت دیگر کمال او ارادی نیست.

وی اظهار داشت: جریان‌هایی جلوی کمال انسان را می‌گیرند و چون کمال او ارادی است، باید خودش این موانع را از سر راه خود بردارد چراکه اگر قدرتی قهری بخواهد این موانع را از سر راهش بردارد، همان کمال جبری خواهد بود.

آیت‌الله علم‌الهدی در تبیین ماهیت جریان دشمنی با خدا اظهار داشت: جریان دشمنی با خدا جریانی است که چون می‌بیند بندگی مردم نسبت به خدا عاملی است که در مسیر توسعه منفعت و استکبار او چالش ایجاد کرده، می‌خواهد آن را بردارد تا مردم تسلیم او شوند؛ خود مردم باید این جریان را از سر راهشان بردارند چراکه کمال آن‌ها یک کمال ارادی است.

وی تصریح کرد: متحجرانی که فکر می‌کنند اگر در ماه رمضان روزه گرفته و قرآن خواندند اما به اجتماع، سیاست و سرنوشت دین در جامعه کاری نداشتند بنده خوب خدا هستند، خودشان به کمال نمی‌رسند.

امام جمعه مشهد مقدس عدم براندازی دشمنان خدا توسط خود مردم را از عوامل عدم تکامل اجتماعی عنوان کرد و افزود: اگر بنا باشد براندازی دین ستیز به عهده مردم نباشد، کمال اجتماعی برای مردم به وجود نمی‌آید چراکه مردم می‌خواهند در جامعه دینی زندگی کنند و این جامعه را باید خودشان بسازند از همین‌رو مردم در مسائل اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر مسئولند و باید در آن وارد شوند.

وی با اشاره به عبارت قرآنی «لِیَبلُوَ بَعضَكُم بِبَعضٍ»، در پاسخ به این سؤال که «چرا درگیری و جنگ با دشمنان خدا معیار آزمایش است؟»، اظهار داشت: خدا بنده‌ای می‌خواهد که همه چیزش را برای خدا بدهد؛ اصل عبودیت ما در درگاه خدا نماز و روزه وغیره نیست، این‌ها مظاهر عبودیت هستند. اصل عبودیت وابستگی به خدا است که در عرصه این وابستگی هیچ چیزی برای انسان معنا ندارد و نمایش آن با همین روزه است که تشنه و گرسنه‌اید اما چیزی نمی‌خورید و می‌گویید «خدا این‌گونه مرا می‌خواهد»

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: اگر جهاد در اسلام نبود و دفع دشمنان خدا وظیفه مردم نبود، کجا محل آزمایش مقامی بود که انسان جانش را هم برای خدا می‌دهد؟ خدا این راه را نشان داد که تمام مراحل عشق به حق را بگذرانید بنابراین دفع دشمنش را وظیفه شما قرار داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.