چین که یکی از آرزوهای دیرینه اش کسب سهم قابل توجهی از بازار بین المللی هسته ای است، از امضای توافقنامه جدید خود با فرانسه در حوزه فناوری هسته ای خبر داد.

چین به دنبال تحقق رویای هسته ای خود است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار ایرنا، تقویت توان نیروگاه های برق هسته ای و افزودن بر آنها از مدت ها پیش رویای چینی ها بود و این کشور برای تحقق این رویا با بسیاری کشورهای صاحب نام جهان در حوزه هسته ای از جمله فرانسه، آمریکا و روسیه همکاری نزدیکی داشته است.
چین امیدوار است در پنج سال آینده با سرمایه گذاری 500 میلیارد دلاری در حوزه فناوری هسته ای، به این آرزو دست یابد و برای رسیدن به آن نیز از هیچ تلاشی مضایقه نمی کند.
این کشور در آخرین اقدام خود در این راستا، از امضای توافقنامه جدید با فرانسه خبر داد و اعلام کرد که دو کشور پس از سه دهه همکاری در حوزه فناوری هسته ای، به همکاری خود در این زمینه توسعه بیشتری خواهند داد.
موضوع گسترش همکاری پکن و پاریس در زمینه هسته ای، در جریان سفر «لی کچیانگ» نخست وزیر چین به فرانسه صورت گرفت و دو طرف توافقنامه ای نیز در این زمینه به امضا رساندند.
دو کشور در این توافقنامه که در 10 بند تنظیم شده اعلام کردند که همکاریهای خود را در حوزه های امنیت هسته ای، منع گسترش تسلیحات اتمی، مدیریت زباله ها و پسماندهای رادیو اکتیو، حفاظت از محیط زیست و ارتقای استانداردهای ایمنی هسته ای گسترش خواهند داد.
این توافقنامه روز پنجشنبه به امضای «لی کچیانگ» نخست وزیر چین و «مانوئل والس» همتای فرانسوی اش رسیده است.
دو کشور پیشتر نیز قراردادهایی را به منظور توسعه این همکاریهای به امضا رسانده بودند که توافق صورت گرفته میان شرکت هسته ای چینی (CGN) و شرکت هسته ای فرانسوی (EDF) از آن جمله می باشد.
این دو شرکت نیز پیش تر در سال 2007 برای سرمایه گذاری مشترک در مورد ارتقای سطح همکاری های فنی هسته ای و نیز ارتقای تکنولوژی هسته ای تفاهم نامه ای به امضا رسانده بودند.
در توافقنامه امضا شده میان نخست وزیران چین و فرانسه، دو کشور اعلام کردند که تدابیر لازم در زمینه کنترل و عملکرد نیروگاه های هسته ای و نیز تامین بالاترین سطح ایمنی در آنها را مد نظر خواهند داشت.
تحلیلگران، تحرکات گسترده چین طی ماههای اخیر در حوزه فناوری هسته ای را علاوه بر تحقق رویای هسته ای این کشور، نشان دهنده این واقعیت دانسته اند که این کشور این تلاش ها را به منظور فاصله نگرفتن از سایر کشورهای دارای این تکنولوژی انجام می دهد.
این کشور در سال های اخیر بارها شاهد امضای قراردادهای هسته ای میان کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی با دیگر کشورها بود و همین موضوع باعث شده دولتمردان چینی نیز بر تلاش خود در عرصه صادرات فن آوری هسته ای بیافزایند.
«لی کچیانگ» نخست وزیر چین در همین راستا اخیرا در سخنانی از سازندگان تجهیزات هسته ای کشورش خواسته بود تا به دنبال بازاری مناسب برای خود باشند.
او یادآور شد که چین در شرایطی در حال بهبود ساختارهای هسته ای خود و افزایش تولید برق هسته ای در کشور است که به قراردادهای خارجی چشم دوخته و می کوشد توان رقابت در این زمینه را ارتقا دهد.
این موضوع پیشتر نیز از سوی کمیسیون انرژی این کشور مطرح شد و این کمیسیون اعلام کرد که چین برای توسعه فعالیت های هسته ای خود به سرمایه گذاری در کشورهای دیگر چشم دوخته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.