فرستاده سازمان ملل به یمن با ارائه طرحی به منصور هادی استقرار نیروهای حافظ صلح چند ملیتی در یمن به منظور نظارت بر هرگونه آتش‌بس آتی در این کشور را مورد تاکید قرار داد.

  طرح جدید سازمان ملل برای استقرار نیروهای چند ملیتی در یمن

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، اسماعیل ولد شیخ، فرستاده سازمان ملل به یمن در دیدار با عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی این کشور در ریاض این پیشنهاد را که متشکل از هفت بند است، به وی ارائه کرد.

 

این پیشنهاد شامل عقب نشینی حوثی‌ها از مناطق تحت کنترل خود و باز گرداندن موسسات و نهادهای دولتی یمن به دولت مستعفی و همچنین اجرای آتش بس با نظارت سازمان ملل و استقرار نیروهای بی‌طرف بمنظور پیگیری اجرای صحیح آتش بس است.

 

این پیشنهاد همچنین پایبندی گروه‌های درگیر به فراهم کردن شرایط کمک رسانی به مردم یمن در مناطق مختلف این کشور و نیز زمینه سازی مناسب برای آغاز روند سیاسی را مورد تاکید قرار داده و دستیابی به توافقی طبق نتایج گفت‌وگو‌های ملی و طرح کشورهای حوزه خلیج فارس را خواستار شده است.

 

احمد ولد شیخ همچنین در جریان دیدار با منصور هادی خواستار اعلام آتش بس انسانی شد، این در حالی است که دولت مستعفی یمن این اقدام را مشروط به لغو آنچه محاصره عدن، تعز، ضالع و لحج از سوی حوثی‌ها خوانده، به منظور ورود کمک‌های انسانی دانسته است.

 

براساس این گزارش، هیات دولت مستعفی یمن سفر رسمی خود را به واشنگتن به منظور حل بحران کنونی در این کشور آغاز کرده‌اند.

 

در همین حال عزالدین الاصبحی، وزیر حقوق بشر تصریح کرد که دولت مستعفی طرحی را متشکل از چند بند در خصوص سازوکار اجرای قطع نامه 2216 شورای امنیت و ایجاد نیروهای عربی مشترک به منظور حفظ صلح ارائه کرده است.

 

وی افزود، سازوکار اجرایی که دولت یمن پیشنهاد داده است مبتنی بر پایبندی تمامی گروه‌ها به ویژه حوثی‌ها و نیروهای هوادار علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن به قطعنامه 2216 شورای امنیت و آغاز به کار مجدد نهادهای کشور طی دو هفته است.

 

این طرح همچنین شامل برگزاری نشستی جامع با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در خصوص یمن و بازسازی آن و بازگشت به تکمیل روند سیاسی است.

 

وی اظهار داشت: فرستاده سازمان ملل به یمن در دیدار با منصور هادی در خصوص پیشنهاد ارائه شده به منظور دستیابی به راهکاری جامع برای حل بحران یمن گفت‌وگو کرده است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.