رئیس خانه معدن کرمانشاه معتقد است: کاهش حقوق دولتی قیرطبیعی، ۱۰۰ معدن قیرطبیعی استان که در معرض تعطیلی قرار داشتند را نجات داد.

نجات ۱۰۰ معدن قیرطبیعی کرمانشاه از خطر تعطیلی

به گزارش ایسنا، عارف ابراهیمی در مراسم تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه کرمانشاه، معدن را بخش مهمی از اقتصاد کشور خواند که مواد اولیه صنایعی از جمله سیمان، پتروشیمی، کاشی و صنایع ذوب را تامین می‌کند.

این مسئول از کاهش حقوق دولتی قیرطبیعی به عنوان یک رویداد مثبت یاد کرد و افزود: با اینکه طی 24 ماه گذشته به دلیل وجود برخی مشکلات، قیمت قیرطبیعی به یک سوم کاهش یافت، اما حقوق دولتی هر کیلو قیر 70 تومان بود که هزینه زیادی برای معدن‌داران داشت. این رقم به 20 تومان برای هر کیلو کاهش یافته و این کار 30 معدن دارای پروانه و 60 معدن اکتشافی را تنها در استان کرمانشاه نجات داده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها در ایران، 68 نوع ماده معدنی کشف شده که ذخیره قطعی آن 40 میلیارد تن و ذخیره احتمالی نیز 57 میلیارد تن برآورد شده‌ است. ارزش متوسطی که برای این مواد معدنی اعلام شده 700 میلیارد دلار است.

رئیس خانه معدن کرمانشاه با اشاره به وجود 5400 واحد معدنی در کشور، بیان کرد: اکثر آنها معادن کوچک هستند و به علاوه ما 3500 معدن شن و ماسه نیز در کشور داریم. اگرچه ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد اما هفت درصد ذخایر معدنی دنیا در ایران واقع شده و 620 هزار نفر در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن در کشور در حال فعالیت هستند.

وی افزود: سالیانه 450 میلیون تن مواد معدنی از معادن کشور استخراج می‌شود. براساس برنامه‌ریزی افق 1404، ایران باید در حوزه معدن قدرت اول منطقه باشد و متاسفانه از این برنامه عقب هستیم.

ابراهیمی، راه رونق یافتن معدن را وارد کردن سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: باید در بعد فرآوری مواد معدنی بیشتر کار کنیم و جلوی خام‌فروشی معادن را بگیریم.

وی از کار معدنی به عنوان کاری سخت و پرهزینه یاد کرد که نیازمند حمایت‌های ویژه است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.