سرپرست پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) قزوین گفت: در مدرسه و مسجدسازی اقدامات چشمگیری را از سوی خیران شاهد بودیم، ولی در حوزه کارآفرینی و ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای اشتغال از سوی خیران اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.

خیران برای تجاری‌سازی دانش وارد میدان شوند

به گزارش ایسنا،دکتر علی رجب‌پور در نشست خبری که به مناسبت تشکیل مجمع خیرین حامی علم و فناوری استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: خیران در حوزه فناوری می‌توانند کمک‌های بسیار زیادی برای تجاری‌سازی و توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه خیران باید برای اشتغال جوانان شاغل به تحصیل در مدارسی که با کمک‌های آن‌ها ساخته شده‌ است، فکری کنند، ادامه داد: توسعه زیرساخت‌ها در مراکز رشد فناوری می‌تواند یکی از عواملی باشد که باعث افزایش موقعیت‌های شغلی برای جوانان می‌شود.

رجب‌پور تصریح کرد: امروز هزینه ایجاد یک شغل در مراکز رشد واحدهای فناور و پارک‌های علم و فناوری به مراتب پایین‌تر از هزینه ایجاد یک شغل در واحدهای صنعتی است؛ لذا اگر کمکی در این حوزه صورت گیرد این قول را می‌دهم که بازدهی آن نسبت به سایر حوزه‌ها به مراتب بالاتر است.

سرپرست پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) قزوین گفت: امیدواریم که مجمع خیرین حامی علم و فناوری در استان قزوین از سوی خیران استان مورد استقبال واقع شود و به تمامی سرمایه گذاران این نوید را می‌دهم که تمام سرمایه گذاری و کمک خیران در راه صحیح خود مصرف و باعث ایجاد اشتغال در سطح استان شود تا بتوانیم آمار بیکاری جوانان در استان را کاهش دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امروز در پارک علم و فناوری استان بیش از 150 نفر از محققان مشغول فعالیت هستند و هزینه‌ای هم که برای کارآفرینی این جوانان صورت گرفته به مراتب کمتر از موارد مشابه است، تصریح کرد: کل واحدهای فناور موجود در پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان قزوین حدود 100 واحد فناور است که از این بین 16 شرکت موفق به اخذ گواهی دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده‍‌اند.

رجب پور ادامه داد: اولویت ما برای استفاده از ظرفیت خیران در بخش تکمیل زیرساخت‌های فیزیکی پارک علم و فناوری است و ایجاد فضاهایی به صورت کارگاه و آزمایشگاه تا جوانان و نخبگان استان بتوانند ایده‌های علمی خود را به محصول تبدیل کنند.

سرپرست پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) قزوین در ادامه با اشاره به اینکه در سال 93 حدود 6 میلیون دلار درآمد صادرات 55 واحد فناور موجود در پارک علم و فناوری استان قزوین بوده است، اضافه کرد: گردش مالی شرکت‌های نوپای مستقر در مرکز رشد حدود دو میلیارد و 200 میلیون تومان بوده و گردش مالی واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری که شرکت‌های رشد یافته هستند، حدود 25 میلیارد و 650 میلیون تومان بوده است.

وی اضافه کرد: امروزه سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده از ظرفیت خیران است، به این صورت که وزارت علوم بیش از 50 درصد هزینه‌های تمامی پروژه‌هایی که بخش خصوصی و غیردولتی در آن مشارکت کرده باشند را متقبل می‌شود، به همین جهت حدود 50 درصد هر پروژه را سرمایه گذاران و خیران باید تامین کنند.

رجب پور اعلام کرد: در سال گذشته بیش از 70 ایده به پارک علم و فناوری و مرکز رشد وارد شد که حدود 20 ایده بعد از بررسی در دو شورای تخصصی مورد قبول و پذیرش قرار گرفتند و تقریبا هر ایده پذیرش شده در دوره پیش رشد نزدیک به حدود 9 میلیون تومان و در دوره رشد نزدیک به حدود 50 میلیون تومان مورد حمایت مالی ما قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول دورنمای پارک علم و فناوری استان قزوین را با توجه به همسایگی با دیگر مراکز پژوهشی و فناوری از قبیل پروژه طرح چشمه نور ایران و پروژه پرتو پزشکی که توسط سازمان انرژی اتمی راه‌اندازی می‌شود، تبدیل این منطقه به شهرک علمی و تحقیقاتی دانست و اشاره کرد: هدف از ساخت شهرک علمی و تحقیقاتی قزوین این است که محققان بتوانند در کنار واحدهای فناور خود در مجتمع‌های مسکونی‌ که ساخته می‌شوند، سکونت داشته باشند.

سرپرست پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) قزوین تصریح کرد: پارک علم و فناوری در سال‌های آینده بر روی دو حوزه انرژی‌های نو و نانو فناوری متمرکز شده است و ایده‌هایی که در خصوص این دو حوزه باشند را مورد حمایت ویژه قرار می‌دهد.

رجب پور تدوین سند توسعه فناوری نانو در استان قزوین را دیگر ماموریت پارک علم و فناوری خواند و افزود: در این راستا ما توانسته‌ایم دبیرخانه این کارگروه را در پارک ایجاد کنیم و احکام اعضای این کارگروه را صادر کنیم و هدف این کارگروه ارتقای رتبه فناوری نانوی استان قزوین در بین دیگر استان‌های کشور و افزایش تعداد طرح‌هایی است که بتوانند در حوزه فناوری نانو به تجاری شدن برسند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.