قدس آنلاین: استاندار اصفهان گفت: ۶۰ درصد از طرح ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود که ۱۸ماه قبل به تصویب رسیده، اجرایی شده است.

۶۰ درصد مصوبه ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود محقق شد

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، رسول زرگرپور در جلسه مجمع نمایندگان استان که پیرامون آخرین اقدامات انجام شده در خصوص مسائل و مشکلات استان برگزار شد، اصلی ترین معضل استان را کمبود آب بیان عنوان کرد و با ابراز نارضایتی از عدم همکاری کافی وزرای نیرو، صنعت و جهاد کشاورزی در برخی از موارد، اظهار داشت: گفت: اگر همکاری های کافی در این زمینه در تهران وجود داشت شاهد اجرای 100 درصدی این طرح بودیم.
وی افزود: از معاون اول رییس جمهوری در خواست شده که اولین جلسه شورای عالی آب به ارزیابی عملکرد وزارتخانه های ذیربط در خصوص احیاء حوضه آبریز زاینده رود اختصاص یابد چرا که رئیس جمهوری در سفر به اصفهان توصیه هایی کرد که باید در خصوص اجرایی شدن آن راهکارهایی تدبیر شود.
استاندار اصفهان گفت: برای نخستین بار حقوق قانونی حق آبه ها، سهم آبه ها و حق اشتراکی ها به صورت کلان به تصویب شورای عالی آب کشور رسید.
وی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه برای حوضه آبریز زاینده رود، اولین بار در کشور به اجرا رسید و برای سایر حوضه های آبریز الگو شده است، افزود: تونل گلاب 2 نیز به عنوان سامانه دوم آبرسانی و از طرح های بسیار مهم در حال اجراست.
زرگرپور اضافه کرد: در حال حاضر آب شرب حدود پنج میلیون نفر از زاینده رود برداشت می شود که با توجه به اینکه از یک سامانه تامین می شود و ریسک بالای آن، اتمام این تونل برای استان بسیار مهم و حیاتی است.
وی ادامه داد: با سرعت فعلی فعالیت ها پیش بینی می شود که این پروژه در سال آینده به بهره برداری برسد.
استاندار اصفهان به نامه 4 استاندار اصفهان، یزد، چهار محال و بختیاری و کرمان به وزیر نیرو در خصوص طرح بهشت آباد اشاره کرد و یادآور شد: در این نامه استانداران خواستار فعال شدن این طرح شدند که امیدواریم عملیات اجرایی آن به زودی آغاز شود.
وی ساماندهی و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز و خارج از ظرفیت را یکی دیگر از بندهای مصوبه 9 ماده ای عنوان کرد و افزود: مشاوران در این زمینه اطلاعات جامعی را تدوین کرده و مشخص شد که در دو استان اصفهان و چهار محال و بختیاری معادل 12 هزار و 500 هکتار توسعه غیرمجاز کشاورزی صورت گرفته است.
زرگرپور اضافه کرد: این میزان در اصفهان تنها معادل یک هزار و 500 هکتار و بقیه در استان همجوار است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به کارشناسی های صورت گرفته در طول یکسال و نیم گذشته وضعیت رودخانه زاینده رود کاملاً مشخص و شفاف است، خاطرنشان کرد: 700 حلقه چاه غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه وجود دارد که باید مسدود شود.
استاندار اصفهان به میزان کشت پاییزه اشاره کرد و افزود: کشت پاییزه در 40 هزار هکتار انجام شده که 30 هزار هکتار به گندم و 10 هزار هکتار به جو اختصاص یافت و میزان برداشت حدود 250 هزار تن است.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.