شبکه‌های مجازی بویژه آنها که بسادگی در تلفنهای هوشمند هر لحظه قابل دریافت هستند به نوعی به قویترین رسانه در رقابت با رسانه‌های سنتی موجود بدل شده‌اند.

نظارت همگانی را جدی بگیرید!

 اکنون پنهان کردن خبرها - کم و بیش- ناممکن شده است. با این وصف رسانه‌های دنیا با پدیده‌ای عجیب روبه رویند که تمام رفتارها و عملکرد آنها را رصد می‌کند. حالا فقط این رسانه‌های قدیمی، یعنی مطبوعات و صدا و سیما در کشور ما نیستند که دیگران را زیر ذره بین برده و از آنان بازخواست رسانه‌ای می‌کنند، بلکه همزمان توده‌های مخاطبان همین رفتار را با آنان کرده و در زمانهای لازم به شکل وسیعی واکنش نشان می‌دهند. در قدرت این شبکه‌ها همین بس که بسیاری اوقات مقامهای ارشد کشور یا حتی همین رسانه‌های سنتی را مجبور می‌کنند در تکذیب یا تأیید شایعه و خبری که دست به دست در گروه‌های گوناگون می‌چرخد وارد عمل شده و نسبت به آنها واکنش نشان دهند.

هدفم از طرح این مقدمه آن بود که تأکید کنم دیگر در این شرایط تداوم برخی تساهل و تسامحها و اشتباهات و یا ریاکاری‌ها غیرممکن است و سبب بی‌اعتباری منابع صادره آنها می‌شود. برای مثال، همین چند روز پیش مجری یکی از شبکه‌های اصلی سیما در برنامه‌ای زنده، در ماه رمضان، هنگام آشپزی غذایی را که سرگرم طبخ آن بود چشید و کمتر از یک ساعت بعد فیلم این رخداد در گروه‌های مجازی متعدد در حال دست به دست شدن بود. در مواردی و شاید تأسفبارتر بسیاری از پشت صحنه‌های فیلمها و گزارشهای خبری سیما به گروه‌های مجازی راه یافته و همچنان راه می‌یابد که می‌تواند تأثیر بدی بر مخاطب رسانه ملی داشته باشد.به عنوان مثال در یک مورد شما خبرنگار خانمی را می‌بینید که سرگرم آماده کردن چند دانش آموز دختر برای مصاحبه در مورد حجاب است، اما پیش از راه‌اندازی دوربین و ضبط گزارش بارها به مصاحبه شوندگان یادآوری می‌کند چه چیزهایی خواهد پرسید و آنها باید چه پاسخی بدهند!

آنچه آمد نمونه‌های معمولی و قابل ذکر از فیلمهایی بود که در گروه‌های مجازی دست به دست می‌شود. صدها و هزاران نمونه از این موارد اکنون به سادگی در دسترس انبوه مخاطبانی است که همه روزه تماشاگر رسانه ملی هستند. این روند می‌تواند آسیبی جدی و تعیین کننده به اعتماد آنان برای آنچه از این رسانه و حتی دیگر رسانه‌های موجود دریافت می‌کنند وارد سازد. به گمان این قلم، زمانی که می‌توانستیم رخدادها را به پشت دوربین و جلوی آن تقسیم کنیم گذشته است. دست اندرکاران رسانه‌ها اکنون باید بدانند که در همه حال در برابر چشمهای مردم هستند.

در مواردی دیدیم که حتی فیلمهایی از آنچه در جلسات غیرعلنی قوه مقننه می‌گذرد به بیرون راه یافته و همگان آن را دیده‌اند و در مورد این رخدادها قضاوت کرده‌اند. دوستان عزیز! دوره پنهانکاری تمام شده است. دیگر نمی‌توانید طور دیگری باشید و به مردم چیز دیگری نشان دهید. باید کاری کنید تا مردم باور کنند به آنچه مقابل دوربینها نشان می‌دهید در پشت دوربینها نیز پایبند هستید اگر نه قافیه را باخته‌اید. این البته شامل بسیاری امور دیگر جز رسانه ملی نیز می‌شود. به یاری فناوری جدید گویی همه ما دیگر چاره‌ای جز روراستی با مردم نداریم. این هشدار را جدی بگیرید!

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.