معصومه اسماعیل زاده:  لیونل مسی در بازی مقابل پاراگوئه با اینکه گلی نزد ولی رکورد 400 پیروزی در 548 مسابقه فوتبالی که در آن حضور داشته را به ثبت رساند. ...

«مسی» درانتظار یک چهارگانه تاریخی

 در صورت قهرمانی آرژانتین در فینال امشب برابر شیلی در سانتیاگو، مهاجم بارسلونا و ماسچرانو هم تیمی‌اش با یک چهارگانه تاریخی این فصل را به پایان می‌رسانند.

 این دو در این فصل با پیراهن بارسلونا هم سه جام مهم دیگر فتح کرده اند. در کل تاریخ فوتبال جهان تنها 5 بازیکن دیگر به چنین افتخاری دست پیدا کرده اند. صعود آرژانتین به فینال به لطف درخشش مسی در زمین محقق شد. او اگر چه گلی نزد اما سه پاس گل داده و روی سه گل  دیگر نقش مستقیم داشت. نمی‌توان ارزش‌های بازیکنی نظیر او را در زمین نادیده گرفت و تقریبا مهار او برای هر تیمی در حال حاضر یک ماموریت غیرممکن به نظر می‌آید.

رکورد 400 پیروزی در 584 بازی انجام شده با تیم ملی و باشگاه، نشان می‌دهد که او در 68.5درصد بازی‌هایی که در آن‌ها حضور داشته، موفق بوده و این آمار از  خارق العاده بودن ستاره بارسا خبر می‌دهند. حالا شیلی آخرین مانع پیش روی او برای یک چهارگانه تاریخی است. مسی برای اولین قهرمانی اش با تیم ملی ثانیه شماری می‌کند. او بعد از ناکامی‌های فراوان در عرصه ملی، بی‌صبرانه منتظر این جام نشسته تا از یک کابوس دیرینه‌رهایی یابد.

ضمن اینکه این قهرمانی علاوه بر اینکه تعداد پیروزی‌های او را در کل عصر فوتبالی اش به عدد 401 می‌رساند، کسب چهار جام قهرمانی در یک فصل را برای او و ماسچرانو به ارمغان می‌آورد. در تاریخ فوتبال جهان تنها شش تیم دیگر غیر از بارسلونا توانسته اند به فتح سه گانه نایل شوند. سلتیک، آژاکس، پی اس وی آیندهوون، منچستریونایتد، بارسلونا ، اینتر و بایرن مونیخ همگی در گذشته برنده سه عنوان قهرمانی لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان شده بودند. اما بازیکنانی که بتوانند علاوه بر این سه جام، همراه با تیم‌های ملی کشورهای خود در تورنمنت‌های مختلف در پایان همان فصل به مقام قهرمانی دست پیدا کنند با تعداد انگشتان یک دست برابری می‌کند. رونالد کومن، بری فن آئرله،‌هانس فن بروکلن، جرالد فننبورگ، ویم کیفت همگی بازیکنان وقت پی اس وی آیندهوون بودند که زمانیکه هلند در سال 1988 در جام ملتهای اروپا مقابل شوروی سابق پیروز شد در زمین حضور داشتند. اما نکته جالب اینجاست که اگر شیلی قهرمان جام شود، براوو سنگربان این تیم و هم تیمی مسی و ماسچرانو در بارسا خواهد بود که به کسب این چهارگانه تاریخی نایل می‌شود.

 پاستوره، اینیستای آرژانتین برای مسی

تیم ملی آرژانتین در این دوره از رقابتها کشف بزرگی داشت. خاویر پاستوره که با  لئو مسی به هماهنگی کاملی در ترکیب آلبی سلسته دست یافته، نقش اینیستای بارسلونا را برای مسی در تیم ملی ایفا می‌کند. مسی به لطف درخشش پاستوره توانست سرانجام به انتقادهایی که از عملکرد او در تیم ملی می‌شده، پاسخ دهد و همان نمایشی که در بارسلونا ارائه می‌کند را برای تیم ملی کشورش هم تکرار کند.

 پاستوره با خصوصیات مشابه نظیر اینیستا و چابی، او را در موقعیت گلزنی قرار  می‌دهد. پاستوره بازیکنی است که مسی سالیان سال در تیم ملی آرزویش را داشت. تاتا مارتینو به خوبی از پتانسیل قدرت این دو برای ایجاد یک هماهنگی بی نظیر در تیم ملی استفاده کرده است. پاستوره این روزها در بهترین دوران فوتبالش در پی اس جی به سر می‌برد. او در فصل گذشته مهره موثری برای پاری سن ژرمن بوده و حالا هم در فرانسه و هم در تیم ملی آرژانتین بازیکن باارزشی شناخته می‌شود.

 نبرد سانتیاگو

در خشن ترین و پرحاشیه ترین دوره رقابت‌های کوپا آمریکا شیلی و آرژانتین برگزار کننده فینال این رقابتها در شهر سانتیاگو خواهند بود. شیلی و آرژانتین  دشمنی‌های تاریخی دیرینه ای با یکدیگر داشته و تنش زیادی بین هواداران دو تیم برقرار است. آرژانتین با شش گلی که به پاراگوئه زده جواز حضور در فینال گرفت و مسی پیش از فینال گفته که این بازی برایش حکم فینال جام جهانی را دارد و این جام را به هر قیمتی که شده می‌خواهد.

 شیلی که به لطف داوری‌های بحث برانگیز این دوره از رقابتها در فینال حضور پیدا کرده همه امیدش به براوو درون دروازه و ویدال و وارگاس دوخته شده است.مهاجم ناپولی در بازی بحث برانگیز نیمه نهایی مقابل پرو دو گل به ثمر رسانده بود. کوپا آمریکا برای شناختن قهرمان این دوره بی تابی می‌کند و باید دید در فینال فوق العاده حساس شنبه شب که مسی و ویدال نماد‌های اصلی هر دو تیم به شمار می‌آیند، چه کسی جام قهرمانی یک تورنمنت آلوده به حاشیه و اتفاق‌های ناگوار را بالای سر می‌برد.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.