۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 293536

یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در فصل تابستان گرمازدگی است. کاهش مایعات بدن و از دست رفتن رطوبت موردنیاز سلول‌های اندام‌های مختلف از جمله عواملی است که احتمال ابتلا به گرمازدگی و همچنین سردردهای تابستانی را در ماه‌های فصل تابستان زیاد می‌کند.

چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟

 

گرمازدگی موقعیتی حاد و تهدیدکننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم‌کننده دمای بدن، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت، از کار می‌افتد. در حالت گرمازدگی بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می‌یابد که می‌تواند اندام‌های اصلی را تخریب کند.

گرمازدگی معمولا بدنبال فعالیت بدنی متوسط تا شدید در هوای گرم ایجاد می‌شود. در این عارضه به علت تعریق شدید، آب بدن از دست رفته و متعاقب آن درجه حرارت مرکزی بدن بالا می‌رود. گرمازدگی می‌تواند بصورت خفیف، متوسط یا شدید بروز کند. این عارضه در موارد شدید حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

افزایش مصرف آب از راه‌های موثر در جلوگیری از گرمازدگی

دکتر حمید قهرمانی، کارشناس مسئول دارویی معاونت بهداشتی گیلان در گفت ‌و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه گرمازدگی از لحاظ شدت به سه نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود که در صورت عدم درمان نوع خفیف، گرمازدگی به نوع متوسط و یا شدید منجر شده و فرد را به فاز سنکوپ گرما می‌کشاند، اظهار کرد: برای جلوگیری از گرمازدگی باید از پوشیدن لباس‌های ضخیم و غیرقابل نفوذ در فصل گرم که مانع تبخیر عرق و دفع گرما می‌شود، خودداری کرد.

وی افزایش مقدار مصرف آب در فصل گرما را یکی از راه‌های موثر در جلوگیری از گرمازدگی عنوان کرد و گفت: وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید و همچنین قبل و بعد و در طی ورزش، آب زیادی بنوشید.

کارشناس مسئول دارویی معاونت بهداشتی گیلان تصریح کرد: ورزشکاران که مسابقات‌شان در شرایط آب و هوایی گرم برگزار خواهد شد، بایستی قبل از شروع مسابقه، خود را با این شرایط وفق دهند، زیرا این عمل باعث می‌شود تا بدنشان به گرما عادت کند.

دکتر قهرمانی با تاکید بر اینکه در آب و هوای گرم یا مرطوب از فعالیت شدید پرهیز شود، یادآور شد: باید از علائم خطر گرمازدگی آگاه بود تا هنگام بروز این علائم، اقدامات لازم را صورت داد.

وی با بیان اینکه کاهش دمای بدن در پیشگیری از عوارض جدی گرمازدگی موثر است، افزود: مصرف میوه‏‌ها و سبزی‏‌های سرشار از پتاسیم موجب می‌شود که بدن‏ خود را با گرما تطبیق دهد.

وی با تاکید بر مصرف کافی آب و مایعات در فصل گرما افزود: حداقل ۳ لیتر در روز مایعات بنوشید و اگر میزان فعالیت‌تان زیاد است، آن را به ۴ تا ۵ لیتر برسانید. اگر فعالیت‏ ورزشی شدید دارید یا خیلی عرق می‌‏کنید، مصرف آب به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به ازای هر یک ساعت ورزش، یک لیتر نوشابه‌‏های ورزشی که حاوی الکترولیت‏‌ها و املاح هستند را استفاده کنید.

کارشناس مسئول دارویی معاونت بهداشتی گیلان اضافه کرد: از مصرف داروهای آمفتامین، آنتی هیستامین، ضدافسردگی‏‌ها و سایر داروهایی که روی اعمال حیاتی بدن تاثیرگذار است، خودداری شود.

وی با بیان اینکه تشنگی، شاخص مناسبی برای نشان دادن گرمازدگی نیست، گفت: ادرار کم و پُررنگ نشان می‌‏دهد که به مصرف آب و مایعات بیشتری نیاز دارید.

وی با اشاره به اینکه کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‏‌های پوستی و غدد از گروه‌های مستعد برای ابتلا به بیماری‏‌های ناشی از گرما هستند، گفت: تهوع، گیجی، غش و ضعف، پوست داغ و قرمز یا سرد و مرطوب، تب، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس از نشانه‌های گرمازدگی است و فردی که دارای چنین علائمی است باید سریع به پزشک مراجعه کند.

*ایسنا

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.