واردکنندگان در رویارویی با اقتصادی که قدرت پیش‌بینی پذیری ندارد، سر در گم شده اند .

کاهش واردات خودرو جای افتخار ندارد!

علیرضا مناقبی، رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی و عضو هیات رئیسه مجمع واردات در گفتگو با ایلنا با اشاره به فشار مضاعفی که بر فعالین اقتصادی در حوزه واردات مواد غذایی و آشامیدنی و همچنین واردکنندگان مواد اولیه غذایی وارد شده است، اظهار داشت: این روزها شنیدن از رکود و تعطیلی بنگاه های اقتصادی و کاهش نیروهای شاغل بکار در یک واحد اقتصادی اعم از تولید کننده و واردکننده برای عموم  مردم امری عادی شده و کمتر کسی به آن به عنوان پدیده‌ای عجیب و یا غیرمعمول نگاه می‌کند.

 مناقبی ادامه داد : این واقعیت تلخ بخصوص در مورد واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی فرایند شده که موضوع تجارتشان بیش از چند سال در جرگه اقلام غیر ضروری دسته بندی شده، مصداق بیشتری داشته است.

وی اضافه کرد :جالب اینجا است که با توجه به محدودیت‌هایی که در دو تا سه سال گذشته برای واردکنندگان این محصولات به وجود آمده، علی رغم اینکه گفته می شد محدودیت واردات منجر به رونق تولید ملی می شود، ولی به صراحت می‌توان دید که در مقایسه با سال‌های قبل بخش تولید نیز  رشد آنچنانی نداشته و در شرایط کنونی تمام متولیان این بخش تنها به دنبال حفظ بقای بنگاه های خود هستند و چندان برنامه ای برای طرح های توسعه ای ندارند.

مناقبی با اشاره به این که اینگونه  پارادوکس ها و تناقضات در فضای اقتصادی ما کم نیستند اظهار داشت: تعدد چنین تناقضاتی بیانگر سیگنالهای نگران کننده ای است که از بدنه اقتصاد کشور مخابره می شود و یک معنا بیشتر ندارد و آن این است که اقتصاد  و تجارت از ریل خودشان خارج شده اند.

عضو هیات هیات رئیسه مجمع واردات با اشاره به یکی دیگر از پارادوکس های حوزه اقتصاد و تجارت اضافه کرد: در حالیکه سالهای گذشته در سطح کلان از رشد بالای نقدینگی در اقتصاد ایران به عنوان یکی از مهمترین دلایل تورم یاد می شد در سوی دیگر و در سطح خرد، بنگاه های اقتصادی از کمبود نقدینگی در راستای تامین مالی سرمایه در گردش  به عنوان یکی از مهمترین چالش های خود نام می برند.

وی ادامه داد: موضوع خود تحریمی ها آنهم در شرایطی که بافشار تحریم های بین المللی مواجه هستیم، دوباره کاری ها و موازی کاری ها در ادارات و سازمانها علی الخصوص اداره استاندارد و وزارت بهداشت،سیاستهای انقباضی بانکها، همه و همه میتواند مثالهایی باشد بر همین ادعا که تناقض در اقتصاد کشور ما فراگیر شده است .

رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی اظهار داشت: مسیر بهینه اقتصاد از نگاه فعالان اقتصادی آن است که قابل پیش بینی باشد.

وی افزود: در فضای آینده نگری و قابل پیش بینی بودن است که یک بنگاه اقتصادی بدنبال گسترش سرمایه گذاری خود است.این درحالی است که بدعت‌ها و تصمیمات عجولانه و هیجانی در حوزه تجارت خارجی باعث سردرگمی تجار و فعالان اقتصادی در این حوزه شده و اقتصاد را از ریل خود خارج کرده است. امروز فعالان اقتصادی قدرت هرگونه پیش‌بینی پذیری از وضعیت اقتصادی را ندارند و به جای حضور فعال در بازارهای داخلی و خارجی به گروهی تماشاگر در این معرکه تبدیل شده اند

عضو هیات هیات رئیسه مجمع واردات ضمن هشدار نسبت به کاهش واردات اظهار داشت:کاهش واردات به هیچ وجه جای افتخار ندارد بلکه برای تعادل بخشیدن به تراز تجاری کشور باید فکری برای افزایش صادرات کرد و نه کاهش واردات.چرا که تولید خواه ناخواه وابستگی به مواد اولیه وارداتی دارد و حتی میتوان گفت تجربه جهانی نشان داده است که تحریک تولید داخلی نیز از طریق واردات صورت پذیر است .

وی گفت: کاهش واردات به هیچ وجه جای افتخار و مسرت ندارد بلکه به معنای افول رتبه ما در تجارت بین المللی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 0
    احسنت نه تنها کاهش واردات خودرو افتخاری نیست بلکه انحصاربازار خودرو ظلم آشکار است