عضو تیم پیشین هسته‌ای ایران به همراه سه خبرنگار از رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی در برنامه یک ساعته چارلی رز، پاسخگوی پرسش‌هایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ بود.

مشکل اساسی مذاکرات زیاده‌خواهی غرب است

به گزارش ایلنا، در این برنامه به جز سید حسین موسویان، "برد استفن" خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال، "مارگارت برنان" از شبکه سی.بی.اس و "لیز دوست" از شبکه بی.بی.سی ورلد نیز حضور داشتند.

موسویان در آغاز برنامه در پاسخ به این پرسش چارلی رُز که «در شرایط فعلی مذاکرات در کجا هستیم و آیا توافق انجام می‌شود؟» گفت: دو طرف در مورد همه موارد در قالب ان.پی.تی توافق دارند؛ یعنی اینکه ایران از نظر شفافیت در برنامه هسته‌ای در سقف حداکثری چارچوب مقررات بین‌الملل عمل خواهد کرد زیرا از نظر مقررات بین‌الملل چیزی بالاتر از پروتکل الحاقی نداریم.

وی افزود: ایران همه موارد اعتمادساز در مورد عدم ساخت بمب هسته‌ای از طریق غنی‌سازی را پذیرفته است؛ بنابراین ایران با پذیرش این تعهدات حداکثر حسن نیت خود را به خرج داده تا جامعه جهانی اطمینان داشته باشد که ایران به دنبال ساخت بمب نیست.

معاون اسبق سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی گفت: مشکل باقیمانده در مورد زیاده‌خواهی‌هایی است که بسیار بسیار فراتر از ان.پی.تی است.

موسویان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «به نظر شما مشکل اساسی در مذاکرات فعلی کجاست؟» به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «اجرای تعهدات دو طرف باید متناظر و متناسب باشد» اشاره کرد و گفت: بی‌اعتمادی غرب بسیار فراتر از موضوع هسته‌ای است؛ وقتی که ما در مورد سلاح‌های کشتار جمعی صحبت می‌کنیم باید یادمان باشد که ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های کشتار جمعی بعد از جنگ جهانی دوم است.

عضو تیم پیشین هسته‌ای کشورمان گفت: صدام از سلاح شیمیایی استفاده کرد و 100 هزار ایرانی را شهید و زخمی کرد و آمریکا نیز با صدور مواد و تکنولوژی ساخت و استفاده سلاح شیمیایی به عراق، از بمباران شیمیایی صدام حمایت کرد.

وی افزود: اگر کشوری عضو پروتکل الحاقی باشد باید از ابتدا عملیات سایت غنی‌سازی را اطلاع دهد و در غیر این صورت به عنوان عضو پادمان باید تنها 180 روز قبل از گازدهی به سانتریفیوژها، آژانس را مطلع کند؛ یعنی لازم نیست در زمان ساخت تاسیسات اطلاعی به آژانس بدهد.

سفیر اسبق ایران در آلمان ادامه داد: ایران در زمان ساخت تاسیسات اصفهان و نطنز و فردو عضو پروتکل الحاقی نبوده و لذا هیچ تعهد قانونی به آژانس نداشته و تخلفی هم نکرده است.

موسویان همچنین در پاسخ به این پرسش که «در حالی که ایران و قدرت‌های بزرگ پیشرفت زیادی داشته‌اند اما موضوع تحریم، بازرسی و تحقیقات و توسعه باقیمانده است، حال آیا به نظر شما آنها می‌توانند کار را تمام کنند؟» گفت: معتقدم که تمام مشکلات ایران و آمریکا را با یک توافق هسته‌ای نمی‌توانیم حل کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات افزود: در مورد هسته‌ای باید واقع‌بین باشیم؛ در مورد هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی توافق کرده‌اند که ملاک ان.پی.تی خواهد بود، پس در این مورد همه چیز توافق شده و اختلافی نیست اما اختلافات جاری در مورد اقدامات فراتر از ان.پی.تی است.

وی تاکید کرد: در مورد عدم اشاعه سلاح هسته‌ای هم باید صادق باشیم؛ در منطقه فقط رژیم اسرائیل است که هم ان.پی.تی را نمی‌پذیرد و هم صدها بمب هسته‌ای دارد و آمریکا نیز از او حمایت می‌کند.

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی گفت: هند و پاکستان نیز ان.پی.تی را رد کرده و صدها بمب ساخته‌اند و آمریکا با آنها رابطه استراتژیک برقرار کرده است؛ متقابلا آمریکا همه فشارها و تحریم‌ها را علیه ایران متمرکز کرده که حتی یک بمب هسته‌ای هم ندارد. واقعا استاندارد دوگانه در سیاست آمریکا روشن است.

موسویان با تاکید بر اینکه موفقیت در این مذاکرات می‌تواند تغییرات بزرگی در منطقه به وجود آورد، یادآور شد: ایران و آمریکا منافع مشترک بزرگی در منطقه دارند. دو کشور در 10 سال گذشته مشترکا از دولت‌های عراق و افغانستان حمایت کرده‌اند.

عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: در موضوع مبارزه با تروریست‌های داعش نیز این دو کشور نقش اصلی را ایفاء می‌کنند. آمریکا رهبری عملیات هوایی و ایران نیز مدیریت عملیات زمینی را به عهده دارد.

وی ادامه داد: اینها واقعیت است؛ تنها راه پیش‌رو دیپلماسی است. نخست باید مساله هسته‌ای را در قالب ان.پی.تی حل کرد.

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه «در حالی که مقامات ایران گفته‌اند که بمب نمی‌خواهند پس به نظر شما چرا این مساله حل نمی‌شود؟» گفت: ایران برای اثبات این ادعا همه کار کرده، همه تعهدات در قالب ان.پی.تی را پذیرفته است و همه اقدامات اعتمادساز در مورد عدم انحراف به سمت ساخت بمب را نیز پذیرفته است.

موسویان افزود: اما بگذارید یک حقیقت تاریخی را بگویم که حاکی از صداقت ایران در مخالفت با سلاح‌های کشتار جمعی است.

سفیر اسبق کشورمان در آلمان ادامه داد: در دوران تجاوز صدام به ایران، هنگامی که او با حمایت آمریکا از سلاح شیمیایی استفاده کرد و ده‌ها هزار ایرانی را کشته و زخمی کرد، ارتش ایران از امام خمینی (ره) اجازه خواست تا اقدام متقابل کرده و سلاح شیمیایی ساخته و علیه عراق به کار برد اما رهبر فقید ایران اجازه نداد و فرمود که از نظر اسلام استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی حرام است.

وی گفت: حال چه ضمانتی بهتر از اینکه ایران حتی زمانی که مورد حمله سلاح‌های شیمیایی قرار گرفت هم دست به اقدام متقابل نزد آن هم به خاطر اعتقادات دینی و این بهترین نشانه در مورد صداقت و حسن نیت ایران در مخالفت با سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای است.

عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همچنین در پاسخ به این پرسش که «پس اگر این طور است چرا این همه مخفی‌کاری در برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد؟» گفت: من توضیح دادم که ایران در آن مقطع عضو پروتکل نبود و لذا تا 180 روز قبل از گازدهی، موظف به اطلاع دادن به آژانس نبود در عین حال قدرت‌های جهانی اجماع دارند که برنامه هسته‌ای امروز ایران صلح‌آمیز است.

موسویان افزود: ایران همه تعهدات حداکثری در قالب ان.پی.تی را پذیرفته و قدرت‌های بزرگ نیز در مورد برنامه آینده هسته‌ای ایران مطمئن هستند.

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی در واکنش به اظهارات «برد استفن» خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال که مسائل هسته‌ای را به موضوعات دیگر مرتبط می‌کرد، گفت: وقتی شما می‌گویید که برای حل موضوع هسته‌ای، مسایل بی‌ربط را وارد مذاکره کنیم؛ پس تصور کنید چه می‌شود که اگر وزیر خارجه ایران بیاید پشت میز مذاکره هسته‌ای و به جان کری بگوید که آقای کری! شما آمریکایی‌ها حکومت دموکراتیک مصدق در ایران را ساقط کردید. شما آمریکایی‌ها یک دیکتاتور نصب کردید؛ شما آمریکایی‌ها 25 سال از حکومت فاسد و دیکتاتور شاه حمایت کردید؛ شما آمریکایی‌ها در منطقه همیشه از حکومت‌های فاسد و دیکتاتور منطقه حمایت کرده‌اید.

وی افزود: هیچیک از متحدان منطقه‌ای شما مانند عربستان به اصول حقوق بشر و دموکراسی که شما از آن دم می‌زنید پایبند نیستند و شما از آنها حمایت می‌کنید، شما آمریکایی‌ها دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کرده اید... .

سفیر اسبق ایران در آلمان ادامه داد: اگر ایرانی‌ها بخواهند توافق هسته‌ای را به این واقعیت‌ها ربط دهند چه خواهد شد؟ ما هیچگاه به توافق نخواهیم رسید.

موسویان گفت: باید واقع‌بین بود. ما مذاکرات را از یک نقطه اختلافی شروع کرده‌ایم که هسته‌ای است. برای حل هسته‌ای هم ان.پی.تی ملاک است و ایران نیز همه تعهدات حداکثری در قالب ان.پی.تی را پذیرفته است، لذا باید کار را تمام کنیم.

در ادامه این برنامه «مارگارت برنان» از شبکه سی.بی.اس یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این گفت‌وگو با بیان اینکه اکنون قدرت‌های جهانی پشت میز مذاکره هستند، گفت: معتقدم جان کری مصمم است این توافق را نهایی کند. او می‌تواند جایزه نوبل را با این توافق برنده شود.

در ادامه لیز دوست از شبکه بی.بی.سی ورلد که یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این برنامه در پاسخ به این پرسش چارلی رز مبنی براینکه «در شرایط فعلی مذاکرات در کجا هستیم و به نظر شما آیا توافق انجام می شود؟» گفت: هر دو طرف دنبال یک توافق خوبند و عجله ندارند.

وی افزود: اما مشکل در جزییات است چرا که طرفین می‌خواهند که توافق بعدا قابل تفسیر نباشد.

او ادامه داد: باید در نظر داشت که اصل مذاکرات بین ایران و آمریکاست و آنها هیچگاه این مقدار به توافق نهایی نزدیک نبوده‌اند. صالحی نیز با وجود دو عمل جراحی به وین آمده و همه مصمم هستند کار توافق را قطعی و تمام کنند.

لیز دوست همچنین در پاسخ به این پرسش که «ایران و قدرت‌های بزرگ پیشرفت زیادی داشته‌اند، به نظر شما آنها می‌توانند کار را تمام کنند؟» گفت: پیشرفت‌ها فوق‌العاده بوده است، از وقتی روحانی بر سر کار آمده پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در مذاکرات پیش آمده است و رکورد مذاکرات جهانی در مذاکرات هسته‌ای با ایران زده شده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه «مقامات ایران گفته‌اند که بمب نمی‌خواهند پس چرا این همه مخفی‌کاری در برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد؟» گفت: آژانس می‌خواهد با دانشمندان هسته‌ای ایران مصاحبه کند و ایران هم می‌گوید که ما قبلا اجازه مصاحبه دادیم اما بعد دو تن از دانشمندان ترور شدند لذا اطمینانی به آژانس ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    آقاي موسويان چقدر دير متوجه اين موضوع شده است.