۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 293633

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به فرا رسیدن فصول گرم سال و افزایش فعالیت و تکثیر کنه‌ها که مهمترین ناقلان بیماری تب کریمه کنگو هستند، از مردم خواست توصیه‌های بهداشتی اداره کل دامپزشکی را جدی بگیرند.

کنه‌ها را با دست له نکنید

به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، دکتر نادر پرور با تشریح بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، افزود: این بیماری از جمله بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام‌های آلوده ندارد.

وی دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، کشاورزان و به ویژه روستائیان و عشایر را از جمله گروه‌های در معرض خطر این بیماری دانست.

پرور خاطرنشان کرد: بیماری تب کریمه کنگو در دام هیچگونه علائم مشهودی ندارد، اما ویروس در محیط خارج از بدن و لاشه دام پایداری دارد، بنابراین باید از ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی و خرید گوشت از اماکن غیربهداشتی و غیرمجاز خودداری شود و صرفاً از دام‌های کشتار شده در کشتارگاه‌های مورد تائید دامپزشکی استفاده شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به مردم توصیه کرد: گوشت تازه را به مدت حداقل 24 ساعت و آلایش خوراکی (دل، جگر و قلوه) را به مدت حداقل 48 ساعت در یخچال با دمای صفر تا چهار درجه نگهداری و سپس استفاده کنند.

پرور از کارگران کشتارگاه‌ها نیز خواست در زمان کشتار از دستکش، ماسک و عینک استفاده کنند.

وی ادامه داد: روستائیان و دامداران نیز باید هنگام شیردوشی مراقب کنه‌ها باشند و از له کردن کنه‌ها با دست خودداری کنند، زیرا با خارج شدن خون از کنه‌ها خطر ابتلا به بیماری وجود دارد.

این مسئول اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و فعالیت کنه‌ها، باید سمپاشی بدن دام‌ها و اماکن دامی تحت نظر کارشناسان دامپزشکی توسط دامداران انجام شود.

پرور معتقد ات: مصرف گوشت قرمز در صورتی که دام در کشتارگاه‌های مجاز ذبح شده، در دمای مناسب نگهداری شود و لاشه گوشت نیز به تأیید دامپزشکی رسیده باشد، هیچ مشکلی ندارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.