سیدمحمدمهدی موسوی - استاد اخلاق حوزۀ علمیه قم و خطیب برجسته تصریح کرد: ماه مبارک رمضان کارگاه بزرگ معنوی است ...

ماه رمضان؛ کارگاهی‌که ذغال سنگ را به الماس تبدیل می‌کند

 که در پرتو دعا و ارتباط عاشقانه با خدای متعال می‌توان در آن، ذغال‌سنگ وجود را به الماسی بی‌مثال تبدیل کرد.

آیت‌الله سیدرحیم توکل در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامۀ قدس با بیان اینکه دعا و مناجات در روایات صادره از ناحیۀ ائمۀمعصومین(ع) از عظمت و جایگاه والایی برخوردار است، اظهار داشت:

قرآن از خدای خلق به عالم نازل است و دعا از خلق به خدای عالم صاعد است و لذا در روایات از دعا تعابیر عجیب و سنگینی شده است. پیامبراکرم(ص) می‌فرماید: «الدعاء سلاح المومن و عمود الدین و نور السماوات والارض». یا در جای دیگری می‌فرمایند: «الدعاء مخ العباده و لا یهلک مع الدعاء احد» به این معنی‌که دعا مغز عبادت است و هیچ‌کس از اهل دعا به هلاکت نمی‌رسد.

*گره‌های بزرگ با دعا و شب زنده‌داری باز می‌شود

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل و زمینه‌های نورانی‌شدن قلب انسان به‌واسطۀ دعا و تضرّع به درگاه احدیّت است، گفت: برای بشریّت بسیاری از مشکلات ایجاد می‌شود که حلّ آن‌ها با ابزارهای مادّی همچون پول و اعتبار و شهرت میسّر نیست و اینجاست که گره‌های بزرگی با دعا و مناجات و شب زنده‌داری باز می‌شود، یعنی خدای متعال مشکل را به‌واسطۀ دعا و مناجات بنده‌اش حل می‌کند.

*اظهار عجز و فقر در برابر قدرت و غنی مطلق

این استاد اخلاق حوزۀ علمیه قم افزود: بی‌جهت نیست که فرموده‌اند کسانی‌که تکبر از دعا به درگاه الهی دارند، این‌ها به جهنم ساقط خواهند شد؛ این دعا کردن‌های ما، اظهار عجز ما در برابر قدرت مطلق و اظهار فقر ماست دربرابر غنی مطلق.

*اظهار عجز ما، آینۀ کمال و قدرت الهی است

وی همچنین یادآور شد: این اظهار عجزهای ما البته جنبۀ ثانویه‌ای هم دارد که بسیار مهم است و آن‌هم اینکه اظهار عجز از طرف ما، مرآت و آیینۀ اظهار قدرت از سوی خدای تبارک و تعالی است. اگر کسی زمین خورده باشد و بگوید دست من را بگیرید و کسی دست او را نگیرد، و در این‌حال فردی از راه بیاید و او را از زمین بلند کند، این اظهار نیاز، مرآت قدرت آن فردی خواهد بود که فرد اُفتاده را از زمین بلند کرده است.

*مظهر بروز و تجلی صفات حق تعالی

آیت‌الله توکل بیان داشت: درواقع هرچه ما دست به آسمان بلند کنیم و از خدای متعال طلب داشته باشیم، اظهار نیازهای ما اظهار صفات حق تعالی است و اظهار عجز ما مرآت قدرت حق تعالی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ما با دعا و مناجات، اظهار جهل می‌کنیم در برابر او که آیینه و مرآت علم حق‌تعالی است. اظهار نیاز می‌کنیم که خود مرآت بی‌نیازیِ حق‌تعالی است و اظهار نقص می‌کنیم که مرآت کمال و بی‌نقصی حق‌تعالی می‌باشد و لذا در این دعاکردن‌های ما، صفات حق‌تعالی بروز می‌یابد.

*معارف عجیبی‌که در لابه‌لای ادعیه نهفته است

این خطیب و سخنران برجسته همچنین گفت: کسانی‌که حقیقتاً با دعا و راز و نیاز انس و الفتی دارند، لابه‌لای این دعاها و مناجات‌ها به معارف عجیبی دست می‌یابند. این‌ها را به‌صراحت در روایات بیان نکرده‌اند، بلکه در لابه‌لای دعاکردن‌ها و خواسته‌های ما معارف عجیبی قرارگرفته، به‌خصوص کسانی‌که دعاهای لازمه را در وقت خاصّ خود می‌خوانند و بر این کار مداومت دارند، به‌راحتی می‌فهمند که چه اسرار عجیبی در همین دعاها نهفته است که می‌تواند مسیر سعادت آن‌ها را به‌خوبی مشخص کند.

*از دعای سحر غافل نشویم

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، بهار قرآن و دعا و مناجات است، ابراز داشت: از بیانات ائمه(ع) و به‌خصوص نوع رفتار و عمل آن‌ها درمی‌یابیم که یکی از بهترین زمان‌ها برای اجابتِ دعا در ماه رمضان، هنگام سحر است که گفته‌اند اجابت دعا سریع‌تر رخ می‌دهد.

*بسترسازی برای رستگاری در ماه رمضان

آیت‌الله توکل همچنین با اشاره به بیانی نورانی از امیرالمؤمنین‌علی(ع) که فرمودند: «دعا کلیدهای پیروزی و گنجینه‌های رستگاری است»، گفت: این بیان حضرت را بهتر در ماه مبارک رمضان می‌توان فهمید؛ چراکه زمینۀ سعادت و رستگاری در این‌ماه بهتر و بیشتر از دیگر ایام سال فراهم است و اساساً زمینه‌های خوب‌بودن و خوبماندن در طریق الهی در این یک‌ماه، مهیاتر است.

*زمینۀ اتصال با خالق در این‌ماه فراهم‌تر است

وی با بیان اینکه در ادعیۀ ما از تعابیر ظریف و بسیار عجیب فراوان است، خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان ابوابی هست که ما را به آن‌ها ارجاع داده‌اند تا آن‌ها را بخوانیم و با دقت به معارف حقّه دست یابیم و زمینۀ اتصال با خالق متعال را در خود به‌نحو مطلوب ایجاد کنیم.

*کارگاهی‌که ذغال‌سنگ را به الماس تبدیل می‌کند

وی با اشاره به اینکه ماه رمضان یک‌کارگاه بزرگ معنوی است که خدای متعال برای بشر قرار داده است، تصریح کرد: وقتی انسان روزه‌دار یک‌ماه تمام، هرروز 18ساعتِ تمام، آن‌هم در این‌گرمای شدید هوا، از خوردن و آشامیدن برای رضای خدا امساک می‌کند و به‌قصد تقرّب از معاصی و نواهی چشم می‌پوشد و مراقب همۀ اعضا و جوارح خود است، طبیعی است که ذغال‌سنگ در بستر چنین فضایی به الماس تبدیل شود و این از کرامات و ویژگی‌های رمضان‌الکریم است.

*در ضیافت بزرگ رمضان، رنگِ خدایی بگیریم

این استاد اخلاق حوزۀ علمیۀ قم در خاتمۀ صحبت‌های خود بیان داشت: ان‌شاالله همه بتوانیم از فرصت عظیم و بی‌نظیر این ماه مبارک در راستای تهذیب و خودسازی نهایت استفاده را ببریم و هرچه بیشتر و بهتر به برکت این ضیافت بزرگ، رنگ خدایی بگیریم، وگرنه شک نداشته باشیم که خسران‌زده خواهیم بود.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.