گروه میهن - محمود مصدق - چند روزی است بحث و شایعه بروز دو بیماری تب کریمه کنگو و آنفلوانزای مرغی در بعضی از نقاط کشور سبب ترس و نگرانی‌هایی در مردم شده، ...

بازگشت ویروسهای کشنده در ابهام!

 در حالی که با توجه به قدیمی و شناخته بودن بیماری نخست و به تأیید نرسیدن بیماری دوم و همچنین اقدامهای پیشگیرانه صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی، موضوع چندان جای نگرانی ندارد.

در واقع تب کریمه کنگو که یک بیماری ویروسی است و از طریق کنه‌ها از دامهای وحشی مانند خرگوش و خارپشت به دامهای اهلی و در نهایت به انسان منتقل می‌شود، سالهاست که ریشه در این سرزمین دارد و هر ساله هم جان تعدادی از افراد جامعه را می‌گیرد که امسال هم این اتفاق افتاده و از ابتدای فروردین تاکنون چهار نفر بر اثر این بیماری فوت کرده اند. اما آنچه در مورد آنفلوانزای مرغی که آن نیز از بیماری‌های ویروسی و مشترک انسان و دام به شمار می‌آید، می‌توان گفت، هنوز گسترش این بیماری در استان مازندران به تأیید سازمان دامپزشکی نرسیده و به طور دقیق مشخص نیست که عامل تلف شدن تعدادی از طیور خانگی در این استان چه چیزی است. ضمن اینکه نقاط آلوده و مشکوک به بیماری به سرعت پاکسازی شده و آن گونه که نمایندگان مردم خطه سرسبز شمال کشور می‌گویند، دیگر مشکل به طور کامل رفع شده است.

 

  بی‌تدبیری

عبدالوحید فیاضی، نماینده مردم نور و محمود‌آباد با رد گسترش بیماری آنفلوانزای مرغی در استان مازندران به قدس می‌گوید: دو سه مورد بیماری خانگی در مناطق روستایی این استان مشاهده شده که سازمان دامپزشکی با بی تدبیری موضوع را به مرغداری‌های صنعتی در شهرهای آمل، بابل، نور، محمود آباد و... تعمیم داده و مرغهای چند مرغداری را از بین برده است.

وی با اشاره به اینکه اقدام سازمان دامپزشکی سبب نابودی صنعت مرغداری در استان مازندران شده، می‌افزاید: شیوع آنفلوانزای مرغی در این استان هیچ پایه و اساسی نداشته و هرکسی چنین شایعه‌ای را ساخته و پرداخته، نابودی صنعت مرغداری  این استان را رقم زده است.

فیاضی با بیان اینکه نوع بیماری‌ای را که سبب تلف شدن طیور خانگی در روستاهای مازندران شده است، نمی‌داند، تصریح می‌کند: به هرحال با انهدام مرغداری ها، اکنون مشکل کاملاً رفع شده است.

وی در خصوص سکوت سازمان دامپزشکی نسبت به این موضوع که نه آن را تأیید و نه تکذیب کرده، می‌گوید: این سازمان پاسخ روشنی در این زمینه نداده است. در واقع عملکردش درست نبوده، از این رو وزارت جهاد کشاورزی و شخص وزیر در این زمینه باید پاسخگوی تولید کنندگان مرغ گوشتی باشند.

وی تعمیم بیماری و از بین بردن بسیاری از مرغداری‌های مازندران را مشکوک ارزیابی می‌کند و می‌گوید: نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی وظیفه خود می‌دانند تا با دعوت از وزیر جهاد کشاورزی به خانه ملت از حقوق تولید کنندگان مظلوم مرغ صنعتی  دفاع کنند.

 

  مشاهده نشد

حسین نیاز آذری، نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز اگرچه ابتلای بخشی از طیور مازندران به آنفلوانزای مرغی را رد نمی‌کند، اما به قدس می‌گوید: شیوع بیماری در سطح وسیعی نبوده است؛ یعنی فقط چند روستای مرزی آلوده شده بودند که با دخالت سازمان دامپزشکی و از بین بردن مرغهای آلوده مشکل برطرف شده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ موردی از ابتلای انسان به آنفلوانزای مرغی در این استان مشاهده نشده، می‌گوید: میزان خسارت وارده به صاحبان مرغداری ها هنوز برآورد نشده، اما قطعاً رقم زیانها قابل توجه است.

 

 ممنوعيت فروش مرغ زنده

همچنین مجيد مختاری، مديرکل دامپزشکی مازندران در گفت‌وگو با ایرنا از معدوم سازی بيش از۵۰۰ هزار طيور خانگی و صنعتی در دو ماه گذشته خبرمی دهد و می‌گوید: «برای مقابله با اين بيماری همچنان فروش زنده مرغ در واحدهای تجاری و بازار روزهای اين استان ممنوع است.»

 

  تب کنگو!

از سوی دیگر و در شرایطی که سازمان دامپزشکی هنوز زمان ورود به بحث آنفلوانزای مرغی را مناسب نمی‌بیند، اما تا دلتان بخواهد در مورد تب کریمه کنگو موضع گیری می‌کند، به طوری که در این ارتباط داریوش جهان‌پیما مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی از ابتلای 12 نفر از هموطنانمان به این بیماری و فوت چهار نفر از آنها خبر می‌دهد و به قدس می‌گوید: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که از طریق کنه‌ها از دامهای وحشی مانند خرگوش و خارپشت به دامهای اهلی و در نهایت انسان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب کنگو آن گونه که در اذهان عمومی نگرانی ایجاد کرده، نیست، می‌افزاید: میزان ابتلا به این بیماری در جمعیت دامی و در جمعیت انسانی در سال جاری نسبت به پارسال کاهش یافته، به طوری که بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از 39 مورد ابتلا به این بیماری در سال گذشته 6 نفر جان خود را از دست دادند و امسال نیز به رغم کاهش آمار تلفات، از 12 نفر مبتلا به بیماری، چهار نفر جان خود را در استانهای خراسان رضوی، کرمان، کرمانشاه و مازندران از دست داده‌اند.

جهان پیما یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو را ارتباط مستقیم انسان با دام از طریق ترشحات دام آلوده و ذبح دام می‌خواند و می‌گوید: خوردن گوشت قرمز نمی‌تواند ناقل این بیماری به انسان باشد، اما افرادباید  از مصرف شیر فله‌ای و غیرپاستوریزه خودداری کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه این بیماری هیچ نشانه و عارضه‌ای روی دامها ندارد، می‌گوید: اما در انسان می‌تواند خطرناک باشد، بنابراین پیشگیری از آن یک موضوع بسیار مهم است.

وی درهمین زمینه بیماری تب کریمه کنگو را قابل درمان می‌داند و می‌گوید: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید از دو طریق آموزش عمومی و تخصصی بتواند آگاهی و دانش افراد را در برخورد و مقابله با این بیماری افزایش دهد.

وی سپس به وظیفه سازمان دامپزشکی در مقابله با بیماری تب کریمه کنگو اشاره و تصریح می‌کند:  سمپاشی اماکن دامی در مناطق محروم کشور، سمپاشی جمعیت دامی آلوده یا مشکوک به بیماری در مناطق محروم از وظایف مهم این سازمان است.

وی با اشاره به اینکه گوشت قرمز تولید شده از دامهای کشور پیش از عرضه به بازار باید 24ساعت در ‌سردخانه‌های کشتارگاه‌های کشور نگهداری شوند تا عملیات درمان لاشه در دمای مورد نظر (صفر تا چهار درجه) انجام گیرد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.