گروه اقتصادی/   علیرضا لعل اکبری - با سپری شدن نیمی از فصل تابستان، فصل نقل و انتقالات و اجاره مسکن نیز به نیمه رسیده ...

 گلایه مستأجران از اجاره‌های بالا

 و این در حالی است که بسیاری از مستأجران هنوز نتوانسته‌اند سرپناهی برای یک سال آینده خود فراهم کنند.شواهد نشان می‌دهد، بازار رهن و اجاره طبق روال هر ساله امسال نیز شاهد افزایش اجاره بها بوده و با اینکه بازار خرید و فروش مسکن چندان رونق ندارد، اما بازار رهن و اجاره با افزایش قیمتها روبه‌روست. هرچند که از میزان افزایش اجاره بها در سال جاری آمار دقیقی از سوی مسؤولان اعلام نشده، اما معاون وزیر راه و شهرسازی گفته، فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته اجاره بها 10 درصد رشد داشته است.این سخنان در حالی گفته می‌شود که همین افزایش 10 درصدی اجاره بها در فروردین ماه خود نشانه‌ای برای افزایش قیمتها در تابستان امسال پیش‌بینی می‌شد که همین موضوع را مستأجران این روزها تجربه می‌کنند.

 تلاش مستأجران برای تمدید قراردادها

مجیدی، یکی از مشاورین املاک به خبرنگار ما می‌گوید: امسال هم مثل سالهای گذشته در فصل نقل و انتقال شاهد افزایش اجاره بها هستیم، اما امسال مراجعه کننده کمتر از پیش است و به نظر می‌رسد، مستأجران می‌کوشند که همان قراردادهای سال گذشته خود را هرطوری شده تمدید کنند.

وی تصریح می‌کند: این روزها اغلب مراجعه کنندگان مستأجرانی هستند که نتوانستند نظر مالک خود را نسبت به تمدید قرارداد سال قبل جلب کند و در پی مسکن مناسب هستند.

 

 بی‌رغبتی مالکان نسبت به دریافت پول رهن

موسی زاده، یکی دیگر از مشاوران املاک می‌افزاید: امسال بیشتر مالکان در پی افزایش اجاره بها هستند و نسبت به گرفتن پول رهن چندان از خود تمایلی نشان نمی‌دهند.

وی اظهار می‌دارد: مالکان به دلیل اینکه اغلب بازارها را در حال حاضر کم رونق می‌بینند و پول نقد در این بازارها سودآوری مطمئنی را برای آنها ندارد، بنابراین آنان بازار اجاره بها را به دیگر بازارها ترجیح می‌دهند و خواستار افزایش اجاره بها هستند.

وی تصریح می‌کند: طبیعی است مالکان به فکر درآمد بیشتری باشند؛ زیرا برخی از آنان از همین راه زندگی می‌گذرانند، اما در این میان به نظر من مستأجران فشار بیشتری بابت تأمین هزینه‌های زندگی تحمل می‌کند.

قربانی، یکی از شهروندان که خود را بازنشسته معرفی می‌کند، می‌گوید: منزل کوچکی دارم که چند سالی است از اجاره بهای آن برای کمک خرجی استفاده می‌کنم.وی می‌افزاید: هر ساله با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، من هم اجاره را اضافه می‌کنم، هرچند که می‌دانم برای مستأجرم این افزایش اجاره سخت است، اما چاره‌ای نیست؛ زیرا حقوق بازنشستگی‌ام کفاف هزینه‌ها را نمی دهد.

وی تصریح می‌کند: توان کار کردن را ندارم و همین اجاره مختصر تا حدودی چرخ زندگی‌ام را می‌چرخاند.

 

 اجاره واحد آپارتمانی از روی ناچاری

صمدی، که مالک چند واحد آپارتمان است و آنها را به اجاره داده، می‌گوید: من بساز و فروش هستم، اما چند سالی است واحدهایی که به منظور فروش ساخته بودم فروش نرفته و در حال حاضر بناچار آنها را اجاره
 داده‌ام.

وی می‌افزاید: خیلی‌ها به امید سودآوری بیشتر سرمایه‌هایشان را به بازار ساخت و ساز روانه کردند، اما به دلایل مختلف نه تنها این بازار برایشان سودآور نبوده، بلکه حتی نتوانسته‌اند سرمایه‌های خود را از این بازار خارج کنند و بناچار یا واحدهای مسکونی را به اجاره داده‌اند و یا اینکه آنها را به حال خود رها کرده و همچنان منتظر تغییر در بازار مسکن هستند.

 

 از مستأجری به ستوه آمده‌ایم

سعیدی، یکی از شهروندان می‌گوید: هشت سال است که مستأجرم و هرسال در فصل تابستان به دنبال یافتن منزل اجاره ای متناسب با درآمدم از این بنگاه به آن بنگاه می‌روم. وی با اشاره به افزایش هزینه‌های زندگی تصریح می‌کند: روز به روز هزینه‌های زندگی از خورد و خوراک و پوشاک گرفته تا تهیه سرپناه رو به افزایش است، اما متأسفانه درآمدم متناسب با افزایش هزینه‌ها نیست.

وی می‌افزاید: سال گذشته منزلی را با 5 میلیون رهن و 500 تومان اجاره قرارداد بستم، اما امسال مالک خواستار افزایش بهای اجاره است و حاضر نیست مبلغ رهن را افزایش دهد. رمضانزاده، یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: 12 سال است که مستأجرم و خانواده چهار نفری را سرپرستی می‌کنم و درآمد مختصری دارم و هرسال فصل تابستان گرفتار پیدا کردن منزل اجاره‌ای هستم. وی می‌گوید: وضعیت درآمدی من کفاف افزایش اجاره‌ها را نمی‌دهد و ناچارم هر ساله به دنبال پیدا کردن منزلی ارزان‌تر باشم و راستش را بخواهید دیگر از مستأجری به ستوده آمده‌ام.وی تصریح می‌کند: از مسؤولان انتظار داریم وضعیت بازار مسکن را به حال خود رها نکنند و نسبت به افزایش اجاره بها هرساله،
 چاره اندیشی کنند.

 

 راهکار مقابله با سونامی قیمتها

در همین زمینه عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر ضرورت ساماندهی بازار اجاره بها بویژه در فصل نقل و انتقالات می‌گوید: تنها راه مقابله با این نوع نابسامانی‌ها تولید واحدهای بیشتر مسکن برای مقابله با رشد قیمتها در حوزه خرید و فروش و حتی اجاره بهاست.

مهرداد بائوج لاهوتی درگفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه دولت باید برای اقشار ضعیف جامعه به دنبال تولید مسکن استیجاری باشد، افزود: درصورتی که کمبودی در بازار مسکن برای اسکان مردم وجود نداشته باشد، شاهد نوسان شدید قیمت‌ها نخواهیم بود.

 

  همسو نبودن عرضه و تقاضای مسکن

وی با اشاره به تقاضاهای انباشت شده مسکن در سالهای گذشته، تصریح می‌کند: همسو نبودن تقاضا و عرضه مسکن در کشور معضلی است که تاکنون به جولان دلالان و واسطه‌ها برای افزایش اجاره بها و خرید و فروش واحدهای مسکونی درآمده و در قیمتها تأثیر داشته است.

وی با بیان اینکه باید نظارت کافی برعملکرد بنگاه‌های معاملاتی مسکن وجود داشته باشد، تأکید می‌کند: درحال حاضر بسیاری از نوسان قیمتها، نتیجه عملکرد منفی بنگاه‌های معاملاتی برای کسب سود بیشتر است.

وی با تأکید براینکه تأمین مسکن زوجهای جوان با ارایه تسهیلات کافی، فشار مضاعف بر بازار اجاره بها را کاهش خواهد داد، اظهار می‌دارد: دولت باید برنامه مشخصی برای سامان بخشی به بازار مسکن ارایه کند.

 

 مسکن استیجاری راهکاری مناسب

وی با اشاره به طرح مسکن استیجاری در بسیاری از کشورها می‌گوید: مسکن استیجاری طرح موفقی است که در بسیاری از کشورهای دنیا پاسخگوی نیازهای مردم است، اما در کشور ما مغفول مانده و از این رو باید زمینه اجرای آن در کشور ما نیز فراهم شود.

وی می‌افزاید: دراین نوع مسکن، واحدهای مسکونی برای اجاره به افراد نیازمند مسکن ساخته می‌شود.

 

 امید برای تدبیر دولت

به هر حال مستأجران همچنان منتظر بهبود وضعیت بازار مسکن هستند و از مسؤولان توقع دارند با سر و سامان دادن بازار رهن و اجاره مسکن از افزایش قیمتها جلوگیری کرده و سنگینی بار اجاره بها را از دوش مستأجران بردارند و تدبیری برای این بازار بیندیشند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مستاجر IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    افسوس از دولت ووزیر مسکن
  • رضا IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    1 0
    امروز افرادی که پول هم دارند خانه اجاره یا رهن می کند و از بقیه استفاده می کنند. فردی که 500 میلیون داشت از 2 سال پیش با 80 میلیون خانه رهن نموده و ار بقیه پول ماهانه 10 میلیون درآمد دارد خانه 500 میلیونی 2 سال قبل هم تعییری نکرده بنابرای به صرفش می باشد که مستاجر باشد تا مالک
  • محمد سیدی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    دولت یازدهم برای مسکن چکارکرده مسکن اجتمایی درحد حرف و شعار مونده مثل بقیه شعارهای جناب روحانی که پوچ بودند مسکن مهر بخاطر لج بازی با دولت های قبلی خوابیده و هرروز تو مجلس آمارهای اشتباه میدهند و نماینده ها و مردم را گول میزنند بهترین کمک دولت تحویل مسکن مهر بود کسی داره توتهران میشینه نداره میره مسکن مهر تازه خرید وفروش هم راه میافته تازه اقساط میلیاردی برمیگردی تازه تهران کمی خلوت میشه خونه ها خیلی خالی میشوند وقتی مستاجر نباشه خودبخود افت قیمت داریم پس لطفا آقای آخوندی و رییس جمهور دست ازلج بازی بردارید مسکن مهر را شارژ کنید بخاطر رضایی خدا