مرتضی روشنی: قدس ویژه خراسان - معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی از نامزدهای انتخابات خواست برای ورود به مجلس از حاشیه شهر برای خود پل ترقی نسازند.

داوطلبان نمایندگی مجلس از حاشیه‌نشینان بهره تبلیغاتی نبرند

سیدمحسن صادقی در مراسم معارفه فرماندار جدید مشهد  اظهار داشت: مهمترین و اصلی ترین کاری که در دولت یازدهم برای شهر مشهد آغاز شد، بازسازی ساختار سنتی فرمانداری با توجه به نیازهای این کلانشهر بود، به همین منظور طرحی برای ارتقای فرمانداری مشهد به فرمانداری ویژه تهیه که این موضوع بزودی توسط وزیر کشور تصویب خواهد شد.

وی ادامه داد: خراسان رضوی از 28 شهرستان تشکیل شده که 50 درصد جمعیت آن در مشهد سکونت دارند و 75درصد مشکلات و آسیبها از بین این مجموعه متعلق به مرکز استان است، بنابراین مسؤولان کشوری و استانی تلاشهای بسیاری برای ساماندهی اوضاع این کلانشهر انجام داده اند.

وی افزود: یکی از همین طرحها بحث ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهر مشهد است. مطابق آمار رسمی و مورد قبول دولت، هم اکنون حدود یک میلیون و 250هزار نفر در حاشیه شهر مشهد سکونت دارند که معادل جمعیت دو استان همجوار خراسان رضوی است، از این رو دولت برای پیشگیری از مهاجرتها و سکونتهای جدید در مشهد، طرحهایی را پیش بینی کرده و پیگیر آن است.

* به دنبال گسترش عدالت اجتماعی هستیم

وی درباره توسعه گردشگری زیارت در مشهد و اهمیت آن، توضیح داد: از 350 میلیون شیعه در دنیا، سالانه یک میلیون و 500هزار نفر به مشهد مشرف می شوند که ناچیز است و دولت در تلاش است این عدد را تا پایان برنامه توسعه ششم، به سه برابر افزایش دهد.

صادقی توجه به توسعه انسانی همراه با گسترش عدالت اجتماعی را از دیگر اهداف دولت برشمرد و اظهار داشت: در این راه امیدواریم در سه بخش مهم زیستی یعنی کاهش آلودگی هوا، کمبود منابع آب و ترافیک هسته مرکزی مشهد کارهای مفیدی را برای شهروندان انجام دهیم.

* میانگین عمر کوتاه فرمانداری مشهد

صادقی، میانگین عمر خدمت فرمانداران مشهد را یک سال و سه ماه دانست و درباره فرماندار جدید مشهد اظهار داشت: رضا منصوری مشهدی است و 22 سال سابقه کار در وزارت کشور دارد. او دانش آموخته علوم سیاسی از دانشگاه تهران است و پیشتر در سمتهای معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری مشهد در دوران آقای بصیری پور، فرمانداری شیروان، تایباد، معاونت مدیرکل امور اتباع خراسان رضوی فعالیت کرده و پیش از قبول مسؤولیت در مشهد فرماندار بیرجند بوده است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی به مشکلات ساختاری فرمانداری اشاره کرد و اظهار داشت: با اینکه فرمانداران تنها دو شهر تهران و مشهد توسط شخص وزیر کشور به صورت مستقیم انتخاب می‌شوند، اما جالب اینجاست که هیچ تفاوتی از نظر حقوقی میان فرماندار مشهد و سایر شهرستانها وجود ندارد.

* وظیفه دستگاه‌های دولتی خدمت است نه منت

فرماندار پیشین مشهد نیز در این جلسه با بیان اینکه معمولا در مراسم تودیع و معارفه بیلان کاری داده می شود، اما بنده به سه دلیل از این موضوع پرهیز می کنم؛ اظهار داشت: نخستین موضوع این است که مردم ما شایسته بهترین و بالاترین خدمات هستند و دستگاه‌های دولتی هرکاری برای آنان انجام دهند وظیفه شان بوده و منتی به مردم نخواهند داشت.

گلستانی فر افزود: دومین موضوع اینکه اگر کار مفیدی انجام شده حاصل تلاش جمعی بوده نه شخصی خاص و سومین مسأله عمر کوتاه حضور بنده در سمت فرمانداری است. وی ادامه داد: در عین حال در این هشت ماه تمامی تلاش خود را برای حفظ این سه اصل داشتم.

* باید نکات مثبت مشهد را دید

فرماندار جدید مشهد نیز با بیان اینکه نباید فقط مشکلات این شهر را در نظر داشت، اظهار کرد: مشهد دارای جایگاه ویژه و ظرفیتهای بسیاری است که باید به خوبی از آن بهره برد. رضا منصوری گفت: وجود بارگاه ملکوتی و منور  امام رضا(ع)، مجموعه آستان قدس رضوی، موقعیت خوب جغرافیایی و مسیر ترانزیت کالا، وجود مراکز علوم آکادمیک و دینی، صنایع و... همگی از جمله ویژگی های خاص این شهر هستند که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی به اهداف کاری خود اشاره کرد و گفت: نخستین موضوع ارتقای شاخص امنیت عمومی در سطح شهرستان است. دومین موضوع اجرای برنامه ها و راهکارهای مناسب با حاشیه شهر و سومین نکته ارتقای نظام مدیریت شهرستان است که باید شامل همه دستگاه‌ها شود چون از نظر قانونی، عالی ترین مقام و نماینده دولت در هر شهرستان، فرماندار است.

* حاشیه‌ای پشت حاشیه شهر

اما در این جلسه غلامرضا بصیری پور به عنوان رئیس شورای عالی استانهای کشور به قدردانی از زحمات گلستانی‌فرد و ارایه راهکار برای حل مشکل حاشیه شهر مشهد پرداخت.

وی دراین باره گفت: بنده پانزدهمین فرماندار مشهد پس از انقلاب بوده ام و با پنج سال حضور در این سمت پس از آقای موحدیان که 9 سال متصدی فرمانداری بودند، بیشترین حضور را داشته ام به واسطه حضور در شوراها و شهرداری به خوبی با مسایل شهر مشهد آشنایی دارم.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها باید مراقب باشند درحال حاضر حاشیه ای پشت حاشیه شهر درحال شکل گیری است و خوب است مسؤولان به این مهم توجه کنند. پیشتر ما طرحی کارشناسی برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی انجام دادیم که از استانهایی مانند آذربایجان الگوبرداری شده و آن اینکه شهرهای جدیدی در این منطقه معرفی کنیم. در آذربایجان شهرهایی هستند که تنها هزار نفر جمعیت دارند و تمامی مسایل و مشکلات نیز با خودشان است.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: کلی گویی ها در موضوع حاشیه شهر مشهد یکی از معضلات است و امروز هرکس می خواهد در رسانه ها مطرح شود، به این موضوع می پردازد!

* کاهش آمار سرقت

فرمانده انتظامی مشهد نیز با قدردانی از زحمات گلستانی فر به کاهش سرقت اشاره کرد و گفت: با تشکیل اتاق فکری که در شورای تأمین و با مساعدت آقای فرماندار انجام شد شاهد هستیم در سه ماهه امسال آمار جرایم سرقت در مقایسه با سال 93 هفت درصد کاهش داشته است.

سرهنگ نیک مرام ادامه داد: همچنین کشفیات مواد مخدر 2 تن و 59 کیلوگرم بوده که در مقایسه با سال گذشته افزایش پنج درصدی نشان می دهد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.