گروه سیاسی / جلال حیران نیا - «یورام عبدا... وایلر»، تحلیلگر و روزنامه نگار آمریکایی است.  او در ‌ایالت کلورادو ساکن است و مواضع تندی علیه هیأت حاکمه آمریکا دارد.

 صهیونیستها، در مذاکرات برای آمریکا تصمیم می‌گیرند

 او همچنین یکی از منتقدان حمایت آمریکا از جریانهای منحرف و افراطی است که به نام اسلام، در خاورمیانه فعالیت تروریستی انجام می‌دهند. در ‌این روزها، که روزهای داغ گفت و گوهای هسته‌ای است، گروه سیاسی قدس در گفت‌وگو با «یورام عبدا... وایلر» به تحلیل رویکرد هیأت حاکمه آمریکا در قبال موضوع برنامه هسته‌ای ‌ایران پرداخت. آنچه در ادامه می‌خوانید، پرسش و پاسخ خبرنگار قدس با‌ این تحلیلگر آمریکایی است.

 توافق هسته‌ای ‌ایران چه تأثیری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد که دولت اوباما تلاش می‌کند به هر قیمتی به آن دست پیدا کند؟

- درست ‌این است که بگوییم توافق هسته‌ای با ‌ایران نقش مهمی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پس از آن بازی خواهد کرد. مذاکرات هسته‌ای، هم محور تبلیغات انتخاباتی است و هم می‌تواند یک «پایان خوش» برای ریاست جمهوری اوباما باشد. اما ‌اینکه چرا در رقابتهای انتخاباتی موضوع ‌ایران، موضوع داغی است، از منظری دیگر نیز قابل ارزیابی است.

واقعیت ‌این است که مسایل اقتصادی در صدر موضوعهای تأثیرگذار بر رأی مردم در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکاست. ‌این، ویژگی جامعه آمریکاست. در‌این میان عملکرد دولت، موضوع تروریسم، بیمه سلامت و توزیع داخلی ثروت از جمله عواملی هستند که بر اساس تقسیم‌بندی صورت گرفته توسط مؤسسه «گالوپ»، اولویت بیشتری برای رأی دهندگان آمریکایی در مقایسه با سیاست خارجی دارند.

 یعنی جامعه آمریکا تمایلی به موضوعهای بین‌المللی مثل برنامه هسته‌ای ‌ایران ندارد؟

- همین طور است. بر اساس نظرسنجی‌های معتبر صورت گرفته، تنها 18 درصد رأی دهندگان آمریکایی مسایل و موضوعهای بین‌المللی را با اهمیت تلقی می‌کنند، اما تحولات بین‌المللی، همان قدر که برای جامعه آمریکا، بی اهمیت است، برای دولتمردان آمریکایی، اهمیت فوق العاده‌ای دارد. آنها منافع کلان خود را در میان همین موضوعها، تعریف کرده‌اند.

جالب است بدانید، در حالی‌که برخی مقامهای آمریکا از توافق با‌ ایران حمایت نمی‌کنند، اما مردم آمریکا از‌این توافق حمایت می‌کنند و موافق توافق با‌ ایران هستند. نظرسنجی اخیر صورت گرفته در آمریکا نشان می‌دهد که 77 درصد مردم با گرایشهای دموکرات و 65 درصد از مردم با گرایشهای جمهوری خواهانه و 64 درصد با گرایش مستقل از دیپلماسی با ‌ایران حمایت می‌کنند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مردم آمریکا اطلاعات و دانش زیادی از‌ایران ندارند. تنها 25 درصد مردم آمریکا براساس ‌این نظرسنجی‌ها قادر هستند‌ ایران را بر روی نقشه جغرافیایی پیدا کنند. همچنین آنها اطلاعات زیادی از جزییات مذاکرات هسته‌ای ندارند.

 پس چرا موضوع ‌ایران، موضوع داغ جدالهای انتخاباتی است؟

-‌این پرسش مهمی است. جامعه آمریکا، یک اقلیت دارد که موضوع‌ ایران، برای آنها همیشه، مهم است.‌این اقلیت، صهیونیستها هستند. ‌این، واقعیت مهمی است. لابی صهیونیستی هزینه‌های فراوانی پرداخت می‌کنند تا موضوع هسته‌ای ‌ایران را جزو تهدیدات اصلی برای رأی دهندگان به شمار آورند.

یک واقعیت مهم دیگر هم وجود دارد و آن‌ اینکه رقابتهای انتخاباتی از سوی افرادی تأمین مالی می‌شود که صهیونیستهای کلیدی هستند. رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حال حاضر بیشتر توسط صهیونیستها تأمین مالی می‌شود. آنها افراد ثروتمندی هستند که منافع بی پایانی برای خود تعریف کرده اند و سالهاست که اقدام نظامی علیه‌ ایران را دنبال و سازماندهی می‌کنند. بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، مؤسسه امریکن اینترپرایز، مؤسسه‌هادسون، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسراییل(آیپک)، مؤسسه یهودی امور امنیت ملی و... جزیی از‌این تلاشها هستند. آنها، تعیین می‌کنند که امروز چه موضوعهایی اهمیت دارد و چه موضوعهایی باید به فراموشی سپرده شود. آنها هستند که درباره هر چیز مهم در جامعه آمریکا، تصمیم می‌گیرند.

در ‌این میان فراموش نکنید که اتفاق مهمتر، پس از انتخابات می‌افتد. اگر توافق با ‌ایران حاصل شود، در ‌این صورت پرسش‌ این است که رئیس جمهوری آینده ‌ایالات متحده چگونه با ‌این توافق برخورد خواهد کرد.

 شما‌ آینده ‌این توافق احتمالی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

- در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا احتمالاً «هیلاری کلینتون»، کاندیدای نهایی دموکراتها خواهد بود. او مواضعش درباره‌ ایران، شبیه جمهوری‌خواهان است. «جب بوش» و «مارک روبیو»، کاندیداهای مطرح جمهوری خواهان نیز مانند سایر نامزدهای‌ این حزب مواضع تندی علیه ‌ایران دارند. روبیو اخیراً تلاشهای دیپلماتیک اوباما در برابر ‌ایران را «شکستی دیپلماتیک» عنوان کرده بود. وی گفته بود، پیام ما به ‌ایران روشن است و ‌این کشور باید مسیر انتخابی خود را عوض کند. وی در اظهار نظری گفته بود، اگر‌ایران مسیری دیگر را بپیماید، در ‌این صورت سیاست انزوا و فشار به ‌ایران ادامه خواهد داشت. با‌این وضعیت می‌‌توان نتیجه گرفت که توافق هسته‌ای، بعد از به سرانجام رسیدن احتمالی، باز هم مسیر پر پیچ و خمی را پیش رو دارد.

 پیش بینی شما چیست؟‌ آیا توافق هسته‌ای، انجام خواهد شد؟

- در حالی که موضوع برداشته شدن تحریمها اولویت ‌ایران در مذاکرات است، اما مسایل دیگری نیز در مذاکرات مطرح است. موضوع ابعاد احتمالی نظامی(PMD) و ابعاد تحقیق و توسعه هسته‌ای، موضوعهای دیگری هستند که در مذاکرات مطرح هستند. حل و فصل همه‌این موضوعها، کار دشواری است.

بنظر من، آمریکا باید از گذشته درس بگیرد. ‌ایران در سال 2003 تا 2005 به طور داوطلبانه غنی سازی اورانیوم را به عنوان اقدامی اعتمادساز تعلیق کرد، اما ‌این اقدام ‌ایران تنها قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را به دنبال داشت.

متعاقب آن، ‌ایران دریافت که آمریکا و غرب پاسخ مناسبی به اقدامهای یک‌جانبه اعتمادساز‌ایران نمی‌دهند. طبیعی است که ‌ایران، رفتار آمریکا را فاقد صداقت، ارزیابی کند. رویکرد دوگانه آمریکا را در خصوص کشورهایی چون پاکستان، هند و رژیم اسراییل مشاهده می‌کنیم. پاکستان، هند و رژیم اسراییل دارای بمب هسته‌ای هستند و از پیوستن به «ان.پ.تی» نیز خودداری کرده‌اند، ‌این در حالی است که  از حمایتهای اقتصادی و سیاسی‌ایالات متحده بهره می‌برند. ایران قبلاً در خصوص بازرسی مدیریت شده از مراکز نظامی خود، اجازه نمونه برداری به بازرسان آژانس داده است. در حال حاضر بازرسی از مراکز نظامی امری غیر ضروری است و ‌این موضوع بخشی از توافق برنامه اقدام مشترک حاصل شده در ژنو در نوامبر سال 2013 نیز نیست. اگر ‌ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای بود که دیگر در خصوص برنامه هسته‌ای خود مذاکره نمی‌کرد.‌ایران سالیان متمادی است در خصوص برنامه هسته‌ای خود در حال مذاکره است ‌این در حالی است که کشوری که به دنبال ساخت بمب باشد، کار خود را انجام می‌دهد و مذاکره نمی‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    تحليل گر هاي روز نامه هاي زرد خودي ، بسيار بهتر از اين آقا قلمفرسايي مي كنند . كيست كه نداند كاپيتاليسم فرزند صهيونيسم است . پدري كه بفكر تربيت پسرش نباشد را اصلا سراغ داريد ؟ آمريكا يكي از ايالت هاي قدس اشغاليست و تابع قوانينش . اين مطلب حداقل از نظر تئوريك اثبات شده و خدشه بردار نيست .