آماده باش بیش از چهار لشکر پیاده و مکانیزه ارتش ترکیه در مرز مشترک این کشور با سوریه از وجود یک توطئه خطرناک نظامی علیه دولت مرکزی سوریه حکایت دارد. ...

لشکرکشی ترکیه پشت مرزهای شام

بتازگی نیروهای ویژه ارتش ترکیه در اقدامی ماجراجویانه در مرزهای سوریه به حالت
 آماده باش در آمده‌اند. دو دیدگاه متفاوت در خصوص  دستور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  به رئیس ستاد ارتش این کشور برای آماده باش نیروهای مسلح ترکیه وجود دارد. نخستین دیدگاه بر این باور است که این دستور تنها یک مانور سیاسی داخلی از سوی رجب طیب اردوغان در آستانه تشکیل دولت ائتلافی است.

از آنجا که حزب توسعه و عدالت ترکیه نتوانست در انتخابات پارلمانی اخیر اکثریت کرسی‌های پارلمانی را به دست بیاورد، بنابراین با یک بحران سیاسی داخلی برای تشکیل دولت ائتلافی و تقسیم قدرت روبه‌رو شده است.

بر همین اساس اردوغان برای برهم زدن پازل سیاسی داخلی دست به ماجراجویی جدیدی زده و آن استفاده ابزاری از نیروهای مسلح و ایجاد یک چالش یا بحران با ورود محدود به عرصه جنگ نظامی در خاک سوریه است. اردوغان تلاش دارد به این روش و القای یک شرایط حاد و ویژه در ترکیب کابینه آینده، احزاب سیاسی مخالف را دچار انزوا کند. این امر نشان می‌دهد اردوغان برای قدرت‌نمایی در برابر رقیبان سیاسی سرسخت خود تلاش دارد از ارتش برای پیشبرد اهداف خود، استفاده تاکتیکی کند.

اما نظریه دوم بر این باور است که رئیس جمهور ترکیه بنا بر درخواست آمریکا و برخی بازیگران منطقه‌ای در بحران سوریه  تلاش می‌کند توازن نظامی را از رهگذر یک حمله محدود نظامی به سوریه به سود گروهکهای تروریستی تغییر دهد. شکست اخیر عربستان در یمن و افزایش ناامنی‌ها در منطقه موجب شده غرب و آمریکا در صدد حل سریع بحران سوریه برآیند.

طولانی شدن بحران سوریه و شکست نظامی گروهکهای تروریستی داعش و جبهه النصره موجب شده بازیگران بین‌المللی بحران سوریه، راهکار دخالت مستقیم نظامی را در دستور کار خود قرار دهند.

دولتهای سعودی و قطر دو بازیگر منطقه‌ای بحران سوریه متعهد شده‌اند چنانچه ارتش ترکیه وارد عمل شود، تمام هزینه‌های این عملیات نظامی را پرداخت کنند. لذا به نظر می‌رسد که رجب طیب اردوغان به دلیل شکست پی‌درپی گروهکهای تروریستی در سوریه در صدد برآمده به طور مستقیم به بحران سوریه ورود پیدا کند. بی‌تردید بقای دولت کنونی سوریه آینده سیاسی حزب عدالت و توسعه ترکیه را بشدت مورد تهدید قرار خواهد داد. بر این اساس اردوغان تلاش می‌کند از رهگذر یک حمله نظامی زمینی و سرنگونی دولت بشار اسد قواعد بازی را در داخل سوریه به سود خود تغییر دهد.

اشغال بخشهایی از مناطق مرزی سوریه و تشکیل یک دولت در تبعید برای به دست گرفتن قدرت در سوریه بخشی از راهبرد نظامی، امنیتی و سیاسی  دولت اردوغان تلقی می‌شود.

طبیعی است، اقدام احتمالی دولت ترکیه در حمله به یک کشور مستقل عضو سازمان ملل از نظر افکار عمومی با پیامدهایی همراه خواهد بود، به همین دلیل اکنون جامعه ترکیه آماده پرداختن هزینه‌های ماجراجویی احتمالی اردوغان و حزب عدالت و توسعه نیست و به همین دلیل اگر این حمله نظامی علیه دولت سوریه صورت گیرد، آینده سیاسی حزب عدالت و توسعه با بحران هویتی روبه‌رو خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.