نقش استادان را در تعلیم و تربیت نسلی پرتلاش، مؤمن و پیشرو، نقشی بیبدیل خواندند و با تأکید بر پرهیز از حاشیه سازی در محیطهای علمی افزودند: شتاب علمی کشور، به هیچ دلیلی، نباید کاهش یابد.
در این دیدار که بیش از دو ساعت طول کشید، رهبر انقلاب پس از شنیدن دیدگاهها و پیشنهادهای شماری از استادان دانشگاهها، نفوذ و تأثیرگذاری طبیعی استاد در قلب و روح دانشجو را فرصتی استثنایی برشمردند و افزودند: از این امکان بسیار بزرگ، برای تربیت جوانانی «متدین، برخوردار از غیرت ملی، پرانگیزه، انقلابی، سختکوش، با اخلاق، شجاع، دارای اعتماد به نفس و امیدوار به آینده» بهره بگیرید و بازوان پرقدرتی را برای پیشرفت ایران عزیز تعلیم دهید و تربیت کنید.
استادان، فرماندهان جنگ نرم
ایشان استغنا از بیگانگان، فهم درست موقعیت و مسیر کشور و حساسیت و قاطعیت در مقابل خدشه دار شدن استقلال کشور را از دیگر ویژگیهای لازم نسل جوان خواندند و افزودند: استادان محترم، با روش و منش خود، چنین نسلی را پرورش دهند.
رهبر انقلاب، استادان را فرماندهان جنگ نرم برشمردند و خطاب به آنان خاطرنشان کردند: همچون فرماندهان هشت سال دفاع مقدس، با حضور عینی در این مبارزه حیاتی و عمیق، جوانان دانشجو یعنی افسران جنگ نرم را فرماندهی و هدایت کنید که این میدان نیز، یک «دفاع مقدس» است.
ایشان با ابراز خرسندی از حضور 70 هزار عضو هیأت علمی در دانشگاهها افزودند: بخش اعظم این استادان، «مؤمن، متدین و معتقد به مبانی انقلاب» هستند که این مسأله بسیار مهم، باعث افتخار کشور است.
حضرت آیتا... خامنهای مسؤولان وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» را به قدرشناسی از استادان مؤمن و انقلابی فراخواندند و افزودند: عناصری که از هجمه تبلیغات موذیانه و عمدتاً پنهان نمیهراسند و به ایفای وظایف مهم خود مشغولند، باید مورد توجه و تجلیل قرار گیرند.
ایشان، دستیابی ایران به رتبه 16 علمی جهان را نتیجه تلاشهای بی وقفه 10، 15 سال اخیر در دانشگاهها و مراکز علمی خواندند و افزودند: شتاب علمی شوق برانگیزی که این افتخار را نصیب ایران کرد، امروز کم شده است و مسؤولان باید همّت مضاعف کنند که حرکت پیشرفت علمی از دور نیفتد و متناسب با نیاز کشور شتاب گیرد.
انتقاد از حاشیهسازی در محیطهای علمی
رهبر انقلاب در نوعی آسیب شناسی از عوامل کاهنده شتاب پیشرفت علمی کشور، به انتقاد شدید از حاشیهسازی و سیاست بازی در محیطهای علمی پرداختند و خاطرنشان کردند: محیط دانشگاه باید محیط فهم سیاسی، آگاهی و دانش سیاسی باشد، اما سیاسی کاری و حاشیه پردازی به کار اصلی دانشگاهها یعنی تلاش و پیشرفت علمی ضربه جدی میزند.
ایشان به عنوان یکی از مصداقهای سیاست بازی در دانشگاهها، به حاشیه سازی درباره موضوع بورسیهها اشاره کردند و آن را از غلط ترین کارهای چند سال اخیر دانستند.
حضرت آیت ا... خامنهای افزودند: تحقیقات دقیق نشان میدهد مسأله بورسیه ها، به آن شکلی که در روزنامهها با آن بازی کردند، نبود اما اگر هم بود باید از راههای قانونی امتیازاتی که عدهای بر خلاف قانون گرفته بودند لغو میشد نه اینکه سر و صدا و جنجال درست شود.
رهبر انقلاب سیاست بازی را سمِّ محیطهای علمی خواندند و با ابراز تأسف از اینکه در موضوع بورسیهها به عدهای ظلم شد، افزودند: سمّی که در این موضوع به دانشگاهها تزریق شد از بینش فکری مبتنی بر سیاست کاری نشأت میگرفت و متأسفانه، هم خلاف قانون، هم خلاف تدبیر و هم خلاف اخلاق بود.
ضرورت تلاش جدی برای تحول در علوم انسانی
حضرت آیت ا... خامنهای بخش دیگری از سخنانشان را به ضرورت تلاش جدی مسؤولان برای تحول در علوم انسانی اختصاص دادند.
ایشان افزودند: این تحول ضروری، هم نیاز به جوشش درونی در دانشگاهها و مراکزی همچون شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول علوم انسانی دارد و هم نیاز به حمایت بیرونی دستگاههای مسؤول.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: جوشش درونی به فضل الهی وجود دارد و لازم است دستگاههای مسؤول، تلاشهای نظریِ انجام شده در زمینه تحول در علوم انسانی را عملیاتی کنند و مصوبات شورای تحول در علوم انسانی را محقق نمایند.
چهارمین نکته سخنان رهبر انقلاب، توجه به «سهم بودجه پژوهش از بودجه عمومی کشور» بود.
ایشان با اشاره به تأکیدات مکرر خود در سالهای گذشته در این خصوص و اظهار تأسف از محقق نشدن سهم مورد انتظار بودجه پژوهش، افزودند: در سند چشم انداز، سهم چهار درصد از بودجه عمومی برای پژوهش در نظر گرفته شده که امکان تحقق این سهم در کوتاه مدت وجود ندارد، اما باید سهم حدود دو درصدی پژوهش در بودجه عمومی محقق شود، ضمن اینکه این بودجهها و منابع مالی بخش پژوهش نیز باید درست و بجا، صرف شود. ضرورت «عملیاتی شدن نقشه جامع علمی کشور» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب خطاب به مسؤولان آموزش عالی و استادان دانشگاهها بیان کردند.
حضرت آیتا... خامنهای با اشاره به تأیید نقشه جامع علمی از سوی صاحبنظران، قدم اول در عملیاتی شدن این سند مهم را گفتمان سازی خواندند و گفتند: همانگونه که بحث «پیشرفت علمی کشور» به صورت یک گفتمان رایج درآمد و به یک جریان عملی تبدیل شد، درخصوص نقشه جامع علمی نیز لازم است استادان و مدیران و دانشجویان دانشگاههای کشور از جزییات این نقشه آگاه شوند و نقشه جامع علمی به صورت یک «گفتمان پذیرفته شده»، درآید.
رهبر انقلاب در همین زمینه، «سند آمایش آموزش عالی» را مورد توجه قرار دادند و با اشاره به لزوم تکمیل و عملیاتی شدن این سند خاطرنشان کردند: «آمایش علمی سرزمینی کشور» یعنی شناخت و تصمیمگیری درباره ظرفیتهای دانشگاهها و رشتههای تحصیلی، و سپس تعیین اولویتهایی که امکان سرمایهگذاری ویژه برای پیشرفتهای اساسی درخصوص آنها وجود دارد.
دشمنان، مراکز اصلی پرورش تروریسم
حضرت آیتا... خامنهای، داشتن نگاه کلان به افزایش چشمگیر دانشجویانِ دورههای تحصیلات تکمیلی را مزیتی فوقالعاده و از عرصههای مهم کار وزارت علوم خواندند و گفتند: وزارت علوم، باید با نگاه کلان و با برنامه ریزی صحیح و هدایت کلی، نتیجه کار و تلاش دانشجویان در این مقاطع تحصیلی را به سمت گشودن گرههای کشور جهت بدهد، چرا که در غیر این صورت، منابع و امکانات کشور هدر داده خواهد شد.
ایشان نقش اساتید و دستگاههای مدیریت علمی کشور در مقابله با طرحهای دشمنان را مهم خواندند و خاطرنشان کردند: هدف دشمنان از تحریمها، مسأله هستهای یا مسایلی نظیر حقوق بشر و تروریسم نیست، زیرا خود آنها مراکز اصلی پرورش تروریسم و ضد حقوق بشر هستند، بلکه هدف آنها جلوگیری از رسیدن ملت ایران به جایگاه شایسته تمدنی است که لازم است با شناخت دقیق جایگاه و موقعیت خود بر حرکت پر افتخار کشور ادامه دهیم که در این روند، نقش استادان و مجموعههای علمی بسیار برجسته است.
دیدگاه استادان در دیدار با مقام معظم رهبری
در ابتدای این دیدار هفت نفر از استادان دانشگاهها آقایان دکتر محمدمهدی نایبی – استاد تمام مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، دکتر محمدحسین رجبی دوانی– رئیس مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه امام حسین(ع)، دکتر محمد قنادی مراغه ای– رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هستهای و چهره ماندگار علوم هستهای، دکتر حسین سلیمی– استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر جعفر هزارجریبی– جامعه شناس و استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر حجتا... عبدالملکی- استاد دانشگاه معارف اسلامی و اقتصاد و سرکار خانم دکتر صدف علی پور– دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران دیدگاهها و مطالب خود را بیان کردند. مهمترین محورهای بیان شده بدین شرح است:
- لزوم شتاب دادن به توسعه صنعتی برای کاربردی کردن تحقیقات علمی و تولید ثروت از زنجیره علم
- اهمیت تقویت بخشی خصوصی واقعی
- ضرورت تدوین استراتژی صنعتی کشور
- ضرورت تعریف و تثبیت اصول و مبانی نظری اندیشههای امام و رهبری به عنوان اصول ثابت و نقشه راه انقلاب اسلامی
- لزوم تربیت متخصصان متمرکز در اندیشههای امام خمینی(ره) برای مقابله با تحریف اندیشه ایشان
- تبیین پیشرفتهای مهم کشور در صنعت هستهای و تأکید بر ضرورت تحقیق و توسعه در این صنعت
- ضرورت تبیین اسلام شیعی، عقلایی، تمدن ساز و علم گرا در مقابل اسلام خشن و ویرانگر
- ضرورت بازنگری در دروس علوم انسانی با توجه به اصول روزآمدی، ارزشمداری و کاربردی سازی
- ضرورت همافزایی نظری در حوزه علوم انسانی
- لزوم آموزش رفتار حرفهای و ارتقای کیفیت آموزشی کشور
- تأکید بر اهمیت روشهای نوین درمان با تکیه بر تکنولوژیهای نوین
- لزوم تأمین نیروی انسانی حرفهای در اجرای طرح تحول سلامت کشور
- استفاده از همه ظرفیتهای بزرگ اقتصاد کشور از جمله بخش کشاورزی
- ضرورت بهره برداری از ظرفیت نخبگانی کشور
- بهرهبرداری از فرصت تحریمها برای قطع وابستگی به فروش نفت
- ضرورت توجه ویژه به عنصر فرهنگ در اقتصاد مقاومتی و توجه به اقدامهای آموزشی و ترویجی در این زمینه
نظر شما