قدس آنلاین:گفته می شود دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد با استقبال کمی از مردم نسبت به سال گذشته مواجه شده و برخی از مسئولین، توپ را در زمین اهالی رسانه انداختند و معتقدند علت این استقبال کم و نامناسب به کم کاری و ضعف رسانه ها بازمی گردد !

استقبال کم مردم از دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد؛ مسوولان ضعف را کم کاری رسانه می دانند!

به گزارش قدس آنلاین، با وجود آن که مسئولین فرهنگی خراسان رضوی معتقدند که نقطه قوت دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد، همکاری میان دستگاهی بسیارخوب آنها است اما میزان استقبال مردم از این نمایشگاه نسبت به سال گذشته کاهش  داشته است. این در حالی است که نمی توان همه بار تقصیر را به گردن اهالی رسانه انداخت بلکه به نظر می رسد با نگاهی ژرف به ویژگی های نمایشگاه امسال و مقایسه آن با 9 دوره گذشته به نتیجه درست و منطقی رسید.

از سوی دیگر نیز نمی شود همه مشکلات را به حساب کوتاهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشت اما باید همه جوانب را به طور منطقی بررسی کرد.  حجت الاسلام علی فراهانی مدرس دانشگاه و کارشناس قرآنی در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد در بررسی نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه این نمایشگاه را تنوعی از فعالیت های آمیخته با قرآن می داند و می گوید: این نمایشگاه در مقایسه با سال‌ های گذشته از نظم خاصی برخوردار است و ما شاهد غرفه ‌آرایی ‌ها و افزایش حضور فعالان قرآنی در آن هستیم، علاوه بر این همه علوم قرآنی به شکل های مختلف مانند هنرها، پژوهش ها، حضور مسلمانان خارج از کشور، رونمایی از آثار فاخر قرآنی و ...  افزایش یافته است، اما با این همه نتوانسته نیاز مردم را تامین کند.

وی  قرآن کریم را بزرگ ترین سرمایه معنوی مسلمانان می داند و بیان می کند: در صورتی که نگاه مسئولین فرهنگی به قرآن نگاه درستی باشد می ‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

او به خلاء موجود در نمایشگاه قرآن و عترت امسال مشهد که نرم افزارهای قرآنی است اشاره و بیان می کند: ما در عصر ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی زندگی می کنیم و بهترین امکانات روز دنیا در اطراف ما وجود دارد و خوشبختانه فعالان قرآنی نیز از این اتفاق به عنوان یک فرصت استفاده می کنند و متنوع ترین و شاید بیشترین نرم افزارهای قرآنی توسط آنها در مشهد طراحی شده است اما یک دهم آن در نمایشگاه امسال دیده نمی شود.

این مدرس دانشگاه یکی از علت های ارتباط کم نسل جوان با قرآن کریم را عدم کاربردی بودن دروس عمومی دانشگاه ها می داند و تاکید می کند: متاسفانه دانشجویان در دانشگاه به فکر گذراندن یک واحد درسی عمومی و اخذ نمره مناسب برای کسب میانگین معدل خوب خود هستند که این عامل باعث می شود دروس عمومی کاربرد لازم را نداشته باشند و میان آنها با قرآن، شکاف عمیقی ایجاد شود بنابراین نمایشگاه قرآن باید به گونه ای طراحی شود که این شکاف ایجاد شده را ترمیم کند.

حجت الاسلام فراهانی، نظر سنجی نیازهای فرهنگی و قرآنی مردم را در نمایشگاه امسال ضروری عنوان می کند و می گوید: سال گذشته شهرداری مشهد اقدام به برپایی غرفه هایی از فرهنگسراهای مختلف خود در سطح شهر کرده بود، این فعالیت بسیار خوبی بودزیرا با توجه به این که یکی از پایگاه های قرآنی مشهد فرهنگسراهای آن هستند موجب ارتقای فرهنگ رضوی مردم در حوزه های مختلف می شد که البته امسال جای آن خالی است.

او، فعالیت های فرهنگسرای نجوم را که به طور غیرمستقیم مردم را با قرآن، معجزات خداوند در آسمان و ...معنوس می کند بسیار ارزشمند می داند و تاکید می نماید:  سال گذشته تلسکوپ های بسیاری را در محوطه روباز نمایشگاه قرآن قرار داده بودند و مردم با اشتیاق و علاقه بسیار از کوچک گرفته تا بزرگ، با این وسیله به تماشای آسمان می پرداختند و این به نظر من یک کارگاه کوچک، ساده و علمی از معجزات خداوند در آسمان بود که می توانست آموزه های دینی بسیاری را با زبان غیرمستقیم به مردم ارائه کند.

این کارشناس قرآنی می افزاید: حتی پارسال  بخشی چون  غرفه کودک و نوجوان با انجام فعالیت هایی مانند تصویرسازی آیات قرآن بود که امسال از آن خبری نیست.

حجت الاسلام فراهانی با ابراز خرسندی از فعالیت های به روز آستان قدس در همه نمایشگاه های قرآن و عترت مشهد تصریح می کند: اگرچه در نمایشگاه امسال بخشی از فرغه ها به فروش کتاب های علوم قرآنی با تخفیف ویژه می پردازند اما باید برای جذب بیشتر مخاطبان، به افزایش جذابیت آثار علوم قرآنی فکر کرد و آن را برنامه ریزی نمود البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که به طور کلی میزان سرانه مطالعه در کشور و حتی خراسان رضوی کم است و برای افزایش آن نیازمند بازنگری مسوولین فرهنگی مربوطه هستیم.

او یکی از نقاط ضعف نمایشگاه قرآن و عترت امسال را عدم ارتباط برخی از غرفه ها با موضوعات قرآنی اعلام می کند و می گوید: بخش بین الملل و حضور قاریان و فعالان قرآنی برجسته که زیر نظر جامعة المصطفی هستند را می توان از نقاط قوت این نمایشگاه دانست زیرا  علاوه بر افزایش تعداد کشورهای خارجی بخصوص آفریقا  برگزاری محافل انس با قرآن کریم نیز که هر شب توسط یک کشور انجام می شود برای بازدیدکنندگان قابل توجه بود.

این مدرس دانشگاه تاکید می کند: به نظر می رسد استفاده از خلاقیت و ابتکار می تواند نقاط قوت نمایشگاه قرآن و عترت مشهد را افزایش دهد و باعث استقبال بیشتر مردم شود اما در نوع خلاقیت نیز باید با برنامه ریزی پیش رفت به عنوان مثال شهربازی مقاومت که از سوی شهرداری به عنوان یک برنامه کاملا جدید صورت گرفته است دیدگاه بسیار خوبی است زیرا همراه با مباحث دینی و اسلامی به کودکان و نوجوانان نگاه دشمن شناسی را القا می کند .

حجت الاسلام فراهانی بیان می کند: نقش رسانه ها در میزان استقبال مردم از نمایشگاه بی بدیل است و خوشبختانه حضور تعداد زیادی از خبرنگاران در این نمایشگاه که عمدتا با غرفه داران گفنگو و در برنامه های جانبی نیز شرکت و اخبار و اطلاعات به روز این نمایشگاه را به مردم منتقل می کنند، مثمر ثمر است اما باید نقدها منطقی و اصولی باشد تا به اصلاح نقاط ضعف نمایشگاه در سال های آینده منجر شود.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.