قدس آنلاین- تبریز: مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون دریاچه ارومیه ۱۲ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد اما با توجه به پیش‌بینی افزایش ۱.۵ درجه‌ای دما در سال‌جاری شاهد تبخیر آب دریاچه نیز خواهیم بود.

نیاز دریاچه ارومیه به ۱۲ میلیارد مترمکعب آب

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، خلیل ساعی امروز در جمع مدیران دستگاه‌های مجری، نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد، با اشاره به وضعیت تراز آبی دریاچه ارومیه اظهار داشت: در حالی که همه ساله کاهش سطح آب این دریاچه 45 سانتی متر بود، امسال شاهد کاهش تنها چهار سانتی‌متری آب این دریاچه هستیم.

وی با بیان اینکه به گفته کارشناسان میزان بارش‌ها از سال 1330 بیش از 18 درصد کاهش یافته و از 10 سال گذشته همه ساله 30 تا 40 سانتی‌متر از سطح آب دریاچه ارومیه کاهش یافته است ادامه داد: هم اکنون دریاچه ارومیه 12 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد تا به تراز اکولوژیک خود برسد و با توجه به پیش‌بینی افزایش یک و نیم درجه‌ای دما در سال جاری شاهد تبخیر آب دریاچه نیز خواهیم بود.

ساعی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های استان در پی اجرای پروژه‌های مرتبط با این دریاچه هستند، گفت: در این خصوص برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت توسط دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه با تخصیص اعتبارات در روزهای آتی شاهد افزایش تعداد پروژه‌های مرتبط با دریاچه خواهیم بود، گفت: بر اساس اطلاعات اعلام شده از حدود 9 سال قبل تاکنون به طور متوسط سالانه یک میلیارد مترمکعب آب و 220 کیلومتر مربع از سطح دریاچه کم شده که برای جبران این وضعیت لازم است سالانه 40 درصد در مصرف آب کشاورزی حوضه آبریز این دریاچه صرفه‌جویی شود که این کار توسط رسانه ملی و دستگاه‌های مجری صورت می‌گیرد.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون دولت با تدوین برنامه ستاد احیای دریاچه ارومیه، تلاش می‌کند تا سال 1402 تراز آبی این دریاچه را به تراز اکولوژیک برساند و آب دریاچه باید به حدود 14.5 میلیارد مترمکعب برسد.

ساعی با اشاره به مصرف 70 درصد از توان سفره‌های زیرزمینی کشور یادآوری کرد: استفاده از ظرفیت صفر تا 20 درصد آب سفره‌های زیرزمینی، استفاده ایمن و 20 تا 40 درصد نیز استفاده قابل قبول بوده و باید تلاش شود تا با کاهش مصرف آب در این بخش آن را به حد قابل قبول رساند.

مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان‌شرقی بر کاهش مصرف آب در عرصه کشاورزی تاکید کرد و گفت: هم اکنون بخش خدمات با مصرف یک درصد آب، 58 درصد تولید ناخالص ملی و 36.5 درصد اشتغال و بخش صنعت نیز با 1.4 درصد مصرف آب، 27 درصد تولید ناخالص ملی و 34.2 درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان‌شرقی گفت: دولت در نظر دارد در بازه زمانی پنج ساله در هر سال 8 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی را کاهش دهد و در کنار برنامه ملی ستاد احیای دریاچه ارومیه انتظار می‌رود کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی را برای احیای دریاچه به دنبال داشته باشد.

ساعی با بیان اینکه دریاچه ارومیه به عنوان یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد منطقه خاورمیانه است، افزود: در صورت فعال شدن ریزگردهای نمکی انتشار آن تا شعاع 500 کیلومتری محتمل است.

وی به چشم‌انداز ستاد در احیای دریاچه ارومیه تا سال 1402 و بازگشت دریاچه به تراز اکولوژیک اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود 2 میلیارد و 388 میلیون مترمکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد که باید تا سال 1402 این رقم به 14.5 میلیارد مترمکعب برسد و در این صورت است که دریاچه ارومیه احیا خواهد شد.

مدیرکل ستاد بحران استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: 96 کیلومتر مجرای ورودی آب حوضه دریاچه ارومیه که نیاز به لایروبی دارد و از این مقدار 16 کیلومتر غیرضروری و 47 کیلومتر لایروبی کانال به عرض 26 متر انجام شده است و مابقی تا پایان مهرماه سال 94 به پایان می‌رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.