سه نماینده مجلس ضمن ارائه آمار و توضیحاتی دقیق پیرامون وضعیت دانشجویان بورسیه شده‌ای که تحصیل آن‌ها به لحاظ قانونی با مشکل مواجه شده بود ، از حل مشکل این افراد خبر دادند.

تعیین تلکیف دانشجویان بورسیه پس از بیست ماه/ وزارت علوم باید از جامعه دانشگاهی عذرخواهی کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خانه ملت، در سال‌های 88 تا 92 تعداد 228 نفر با معدل کمتر از 14، 305 نفر با معدل کمتر از 16،  235نفر بدون اعلام معدل خود، 325 نفر بدون داشتن شرایط سنی قانونی و 183 نفر بدون هیچ سند محضری درباره وضعیت خدمت خود از سوی دولت احمدی نژاد بورسیه شدند.

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم آماری از تخلفات پذیرش دانشجوی بورسیه خارج طی دوره گذشته را به دوراز روال معمول پذیرش در دانشگاه های مطرح کشور اعلام کرد. اواخر دولت دهم خبر بورسیه خارج 3 هزار نفر بدون آزمون در دانشگاه‌های کشور رسانه‌ای شد. این افراد در آن زمان بر اساس آیین‌نامه وزارت علوم بدون آزمون بورس خارج از کشور گرفتند. در آن زمان یک هزار و 884 نفر نیز با تبدیل بورس خارج به داخل به عنوان دانشجوی دکترا و عضو هیات علمی در دانشگاه‌های مطرح کشور مشغول شدند.

همچنین علاوه بر نخبگان علمی افرادی که خدمات برجسته فرهنگی و اجتماعی در سابقه کاری و دانشجویی خود داشتند می‌توانستند با معرفی از سوی معاون فرهنگی وزیر علوم، یک تشکل دانشجویی، مدیرکل بورس اعزام و رییس دانشگاه در فراخوان شرکت کنند. بر این اساس اگر داوطلبی از نظر علمی و اخلاقی شرایط لازم را داشت اما نظر یکی از چهار معرف عنوان شده را بدست نمی‌آورد، نمی‌توانست برای بورس تقاضا کند.

پس از پایان کار دولت دهم یکی از نخستین اقدامات جعفر توفیقی در دوران سرپرستی 72روزه‌اش در وزارت علوم تعلیق موقت و توقف صدور حکم جدید برای بورسیه‌های خارج به دلیل ابهامات در فرآیند اعزام بورس به خارج بود. این ماجرا ادامه پیدا کرد و  از سوی مجلس با وجود استیضاح وزیر وقت همچنان بررسی شد تا اکنون که در زمان وزارت فرهادی مشکل اکثر این دانشجویان بورس شده حل شده و  تنها حدود 35 نفر آن‌ها به دلیل ارائه اطلاعات غلط از تحصیل بازمانده‌اند.

بنابراین گزارش در این رابطه رئیس و سخنگوی رئیس کمیسیون اصل 90 و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ضمن ارائه چگونگی حل این مشکل و اقدامات انجام شده از سوی مجلس طی جلسات متعدد با مدیران وزارت علوم، توضیحات دیگری هم داده‌اند.

بورسیه شده‌ها با وجود آن که از نظر وزارت علوم واجد شرایط نیستند، به تحصیل ادامه می‌دهند

محمدعلی پورمختار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه جلسات متعددی با وزیر علوم برای حل مشکلات دانشجویان بورسیه برگزار شده است، گفت: در این جلسات قرار شد دانشجویان بورسیه شده با وجود اینکه از نظر وزارت علوم واجد شرایط نیستند، کاملا قانونی به تحصیل خود ادامه دهند، در همین راستا تعدادی از مربیان مجوزشان را گرفته‌اند و مابقی هم قرار است با برگزاری جلسات هیات امنای دانشگاه‌ها به طور فوق‌العاده در طول تابستان، تعیین تکلیف شوند و در نهایت وضعیت این دست از دانشجویان بورسیه شده که حدود 371 نفر هستند مشخص شود.

نماینده مردم کبودرآهنگ درباره دانشجویانی که قرار است جایابی کنند، گفت: این دانشجویان به تعداد 600 نفر به چند دسته تقسیم می‌شوند. تعدادی فاقد حکم بورس هستند که باید شراط‌ شان بررسی شود همچنین هزینه‌های تحصیل تعدادی دیگر هم بعد از صدور حکم، وزارتخانه پرداخت خواهد کرد و می‌توانند ادامه تحصیل دهند.

وی افزود: در بین بورسیه‌ها افرادی هستند که یا کاملا فارغ التحصیل شدند و یا کل شهریه آن‌ها را وزارت علوم پرداخت کرده است که مشکل این افراد هم حل شد. تعداد حدود 285 نفر  باقی می‌مانند که حدود 50 نفر آنها افرادی هستند که شرط سنی و معدل را طبق قوانین وزارت علوم را برای کسب بورسیه نداشتند اما با حکمی که کمیسیون اصل نود داد و تایید شورای مرکزی بورس، بورسیه آنها قانونی است.

پورمختار با بیان اینکه حدود 200 نفر باید جایابی کنند و دیوان محاسبات در رابطه با این افراد باید استعلام کرده و نظر خود را اعلام کند درباره دانشجویان دارای دو شغل، گفت: مقرر شد افرادی که دو شغل در بخش‌های دولتی دارند اگر حقوق‌شان را پس دهند بورسیه محسوب شوند و اگر این کار را نکنند بورسیه شان لغو خواهد شد.

وزیر علوم گفت درخصوص بورسیه‌ها مشکلی ندارد

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با بیان اینکه جلسات متعددی با وزیر علوم برای حل مشکلات دانشجویان بورسیه برگزار شده، به نظر وزیر علوم در این باره و اینکه در خصوص بورسیه‌ها مشکلی ندارد اشاره کرد و گفت: مشکل حدود 1600 تا 1700 بورسیه‌ای کاملا حل شده است.

حسین آذین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سخنان مقام رهبری در جمع اساتید دانشگاه‌های کشور درباره بورسیه‌ها، گفت: جلساتی میان وزیر و مدیران وزرات علوم و کمیسیون اصل نودم برگزار و تقریبا مشکل دانشجویان بورسیه حل شد وزیر اقدامات صورت‌گرفته پیرامون بورسیه‌ها و شورای عالی بورس را که از اختیارات قانونی تحت اختیار وزیر وقت است، تایید کرد و گفت که درخصوص بورسیه‌ها مشکلی ندارد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه فقط دیوان عالی محاسبات ایراداتی را در زمینه مباحث مالی گرفته که آن هم قرار است پیگیری و حل شود، افزود: دانشجویان بورسیه به چند گروه تقسیم شدند؛ گروهی حدود 35 - 36 نفر که تخلف داشته‌اند و اطلاعات نادرست به وزارت علوم داده بوداند که بورسیه آنها کاملا لغو شد.

وی افزود: گروه دیگر مربیان و عضو هیات علمی هستند که باید از هیات امنای دانشگاه خود قانونا مجوز بگیرند و با طی کردن این مراحل می‌توانند تحصیل را ادامه دهند؛ همچنین براساس توافق کمیسیون اصل 90 مجلس با وزارت علوم قرار شده مشکل دانشجویان بورسیه ایثارگر و مربیان کاملا حل شود.

200 نفر از دانشجویان بورسیه حکم بورس نداشته‌اند

آذین با بیان اینکه عده‌ای حدود 200 نفر از دانشجویان بورسیه نتوانستند پذیرش بگیرند و یا جایابی کنند چراکه این تعداد از دانشجویان بورسیه حکم بورس نداشته‌اند، توضیح داد: این دانشجویان باید در دانشگاه‌ها جایابی را انجام دهند تا به صورت بورسیه بتوانند ادامه تحصیل دهند.

وی درباره بورسیه دانشجویان ایثارگر و دانشجویان بورسیه‌ای که به معدل آنها از سوی وزارت علوم دولت یازدهم ایراد گرفته شده بود، گفت: مشکل دانشجویان ایثارگر هم حل شده است؛ همچنین حکم بورس 50 نفر از دانشجویان که مشکل معدل داشتند غیرقابل برگشت است و می‌توانند با همان شرایط بورسیه به تحصیل خود ادامه دهند.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با اشاره به اینکه مابقی دانشجویان بورسیه تعیین تکلیف شده و حدود 1600 تا 1700 دانشجوی بورسیه دیگر مشکلی نخواهند داشت، گفت: در این جلسه برای همه تصمیم‌گیری شد و با توجه تاکید مقام معظم رهبری کمیسیون اصل نود بازهم پیگیری خواهد کرد.

بی‌تعهدی وزارت علوم نسبت به دانشجویان بورسیه/ از دانشجویان عذرخواهی کنید

همچنین محمدمهدی زاهدی گفت: وزیر علوم باید با خاطیان پرونده بورسیه برخورد کرده و همچنین نه تنها از دانشجویان بورسیه بلکه از جامعه دانشگاهی برای این قصور عذرخواهی کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طول مدت رسیدگی به پرونده دانشجویان بورسیه، جلسات متعددی با مسئولان وزارت علوم دولت‌های قبلی و فعلی در کمیسیون اصل نود برگزار شد، گفت: صلاحیت این دانشجویان از لحاظ سن، معدل و.. بررسی شد و تمام نتایج حاکی از صلاحیت این دانشجویان برای اخذ بورسیه داشت.

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوریی افزود: با بررسی وضعیت مالی این دانشجویان متوجه شدیم که اکثر آنها نه تنها هیچ مبلغی بابت شهریه از وزارت علوم دریافت نمی‌کنند بلکه برای تامین معاش زندگی در شغلی غیردولتی مشغولند که این حاکی از بی‌تعهدی وزارت علوم نسبت به این تعداد کثیر از دانشجویان است.

وی همچنین با اشاره به رویکرد شخص وزیر علوم در این مورد گفت: سخنان رهبری حجت را بر وزیر علوم تمام کرد و وزیر باید با خاطیان این امر برخورد کرده و همچنین نه تنها از دانشجویان بورسیه بلکه از جامعه دانشگاهی برای این قصور عذرخواهی کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هیات علمی IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    1 0
    ظلم در وزارت علوم تنها محدود به روزهای اخیر نیست. در چند سال گذشته به بعضی از اعضاء علمی با تجربه مفید هم ظلم شد و با اهانت بازنشسته شدند.