گروه اقتصادي-  محمد هرمزی - زمزمه‌های یکسان سازی قیمت ارز با حذف ارز چند نرخی  که از دوسال گذشته از سوی برخی از مسؤولان شنیده می‌شد، ...

آخرین مهلت حذف ارز چند نرخی از اقتصاد ایران اعلام شد

 سرانجام با اظهارات رسمی رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام وی وارد مرحله جدیدی شد تا به گمانه زنی‌های درباره زمان تحقق آن پایان دهد.

دراین باره هرچند رویکرد بانک مرکزی تاکنون بر یکسان سازی تدریجی قیمت ارز استوار بوده و آرام آرام  فاصله 500 تا600 تومانی قیمت ارز بانکی با قیمت آزاد را به 300 تومان کاهش داده، اما همچنان این موضوع به پس از تفاهم هسته‌ای موکول شده است.

گفتنی است سیاست یکسان‌سازی قیمت ارز با هدف جلوگیری از رانت و فساد در اقتصاد مورد اجماع  دولتمردان و کارشناسان است، اما سیاست چند نرخی ارز نیز به دلایلی چون کمبود ارز ناشی از کاهش  شدید درآمدهای ارزی  و همچنین اختصاص آن به کالاهای دارای اولویت درطول چند سال گذشته دنبال شده است .

البته بانک مرکزی تا پیش از دنبال کردن سیاست یکسان‌سازی قیمت ارز، سیاست کاهش نوسان قیمت ارز را دنبال کرده که تاکنون هم موفق بوده است، همچنان که رئیس کل بانک مرکزی نیز مدعی است، طی دو سال گذشته این نوسان با کاهش 60 درصدی همراه بوده است.

حال  رئیس کل بانک مرکزی از یکسان سازی قیمت ارز در کشور به فاصله 5 تا 6 ماه پس از عملی شدن تفاهم هسته‌ای خبر داد.

ولی‌ا... سیف در خصوص زمان در نظر گرفته شده برای یکسان‌سازی قیمت ارز توسط بانک مرکزی افزود: البته باید این امر را مدنظر قرار داد که بهترین زمان برای یکسان‌سازی قیمت ارز ارتقای سطح ارتباطات بین‌المللی بانکی است.

وی می‌گوید: وظیفه اصلی بانک مرکزی در این بحث، جلوگیری از شوکهای موقت به دلیل هیجانهاست، بنابراین احساس ما این است که در شرایط با ثباتی قرار داریم، اما ممکن است که قیمت ارز پس از یکسان سازی تا حدی کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به برنامه جدی بانک مرکزی برای یکسان سازی قیمت ارز اظهار داشت: اکنون بازار ارز شرایط باثباتی دارد و تلاش می‌شود این روند ادامه یابد. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، احتمال کاهش قیمت ارز پس از یکسان سازی وجود دارد. سیف در خصوص تأثیر راه اندازی بورس ارز بر بازار آزاد گفت: به لحاظ وجود ثبات در بازار ارز، راه اندازی این بورس در شرایط فعلی تأثیر زیادی بر بازار آزاد نخواهد داشت.

درهمین حال قائم مقام بانک مرکزی گفت: برنامه بانک مرکزی کاهش تدریجی فاصله قیمت رسمی ارز و قیمت بازار است.

اکبر کمیجانی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی رویکرد و سیاست نزدیک کردن تدریجی قیمت رسمی ارز و قیمت بازار را ادامه خواهد داد، اظهار داشت: این سیاست حتماً ادامه می‌یابد. وی بیان کرد: اگر شرایط در طول سال برای یکسان‌سازی قیمت ارز فراهم شود، می‌توانیم با کمترین اختلال به قیمت ارز واحد دست یابیم.

قائم مقام بانک مرکزی اظهار داشت: روند نزدیک شدن قیمت رسمی ارز به قیمت بازار تدریجی خواهد بود تا شوکی به بازار ارز وارد نشود. وی با تأکید بر اینکه ثبات قیمت ارز در سال جاری نسبت به سال گذشته هم بیشتر بوده است، افزود: ثبات قیمت ارز نشان می‌دهد، تورم کاهش یافته و انتظارات تورمی تعدیل شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.