۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵
کد خبر: 293920

سخنان روز شنبه رهبر انقلاب اسلامی در جمع استادان دانشگاه‌ها یک بار دیگر تکلیف مدیران و فعالان جبهه علمی کشور را ...

سمِ مهلک

 بر رفع دغدغه‌های ایشان در خصوص دو موضوع مهم توسعه علمی و آسیب‌هایی که همواره این مهم را تهدید می‌کند، مشخص کرد.

متأسفانه و فارغ از آنکه بتوان کاهش شتاب علمی کشور را به پای یک گروه و جریان سیاسی نوشت، باید اذعان کرد آنچه به وضعِ حال دانشگاه‌ها دامن زده برگرفته از نگرش و تصور غیر واقع از مفهوم «آزادی اندیشه» در محیط‌های دانشگاهی است. به گونه‌ای که این موضوع حتی در تفسیر چرایی برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی نیز از سوی برخی از فعالان سیاسی داخل و خارج دانشگاه به تبیین روایت‌های غلط از آن انجامیده است.

به زعم رهبر فرزانه انقلاب محیط دانشگاه باید محیط فهم سیاسی، آگاهی و دانش سیاسی باشد، اما پیداست حساب این مفهوم از حساب سیاسی کاری و حاشیه‌پردازی که به وظیفه اصلی دانشگاه‌ها یعنی تلاش و پیشرفت علمی ضربه جدی وارد می‌سازد، جداست. نکته حایز اهمیت در این خصوص تأکید چند باره رهبر انقلاب بر پرهیز از همراهی و همسویی دانشگاه با جریان‌های فکری سیاسی و تبدیل شدن مراکز علمی و تحقیقاتی به باشگاه سیاسی است.چنانکه ایشان تیرماه سال گذشته نیز در جمع استادان، همچون امسال، تبدیل دانشگاه‌ها به باشگاه‌های سیاسی را «سمّ مهلک حرکت علمی کشور» دانستند و تکلیف مسؤولان و مدیران دانشگاه‌ها را بر جلوگیری از تبدیل مراکز علمی به محل جولان و فعالیتهای جریان‌های سیاسی مشخص کردند. البته ایشان در همان دیدار نیز با تأیید و دفاع از نگرش، فهم و مشرب سیاسی در میان دانشجویان حساب این مسأله را از تبدیل شدن مراکز علمی به جولانگاه جریانهای سیاسی جدا دانستند. موضوعی که متأسفانه نه در طی سال گذشته که در سالهای پیش از آن نیز از سوی بخشی از مخاطبان رهبر انقلاب جدی گرفته نشد!

رهبر انقلاب مردادماه دو سال گذشته نیز در دیدار خویش با استادان دانشگاه‌ها خطاب به استادان، مدیران، مؤثرین و متنفذین دانشگاه‌ها عنوان کرده بودند:  « این برای یک دانشگاه افتخار نیست که مسایل اساسی آن تحت‌ تأثیر مسایل کوچک و کم‌اهمیت و احیاناً تحت تأثیر جریانهای سیاسی واقع شود. فضای دانشگاه باید فضایی باشد که در آنجا علم و عالِم بتواند زیست مناسب خودش را داشته باشد.»

بیان دغدغه ضرورت حفظ شتاب علمی کشور در سخنان همان سال معظم له آنقدر شفاف و صریح است که نیازی به تفسیر ندارد. چنانکه ایشان در نخستین نشست خویش با اعضای هیأت دولت یازدهم در آن سال فرمودند: ما باید در زمینه‌علم، نگذاریم حرکت پرشتابی که امروز وجود دارد، مطلقاً کند بشود، بخصوص دولت باید به آن اهتمام بکند. ایشان چند ماه پس از آن باز نیز همین موضوع را این بار در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: « توصیه من به وزیر محترم آموزش عالی و وزیر محترم بهداشت و درمان، بخصوص این است که نگذارید این چرخه‌ حرکت کُند بشود. این را هرچه می‌توانید توسعه بدهید و تسریع کنید و پیشرفت کنید. یکی از چیزهایی که جلو این را می‌گیرد، سیاسی شدن دانشگاه‌هاست. نگذارید دانشگاه جولانگاه حرکتهای سیاسی بشود.» به نظر می‌رسد، تکرار نه یک بار که چندباره دغدغه‌های رهبر فرزانه انقلاب در خصوص ضرورت حفظ شتاب چرخه علمی و پرهیز از افتادن در دام مهلک گروه‌های فرصت طلب سیاسی حجت را بر تمامی دانشجویان، دانشگاهیان، مدیران، مؤثرین و متنفذین دانشگاه‌ها تمام ساخته و اینک وقت آن فرا رسیده تا ضمن اصلاح رویه گذشته و نیز تلاش بر توسعه فضای تحقیق و پژوهش، راه‌های چگونگی برپایی کرسی‌های سالم بحث و مناظره فکری و علمی مورد بررسی و ملاحظه قرار گیرد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.