گروه میهن- کاشان- جواد دهقانی آرانی - مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) کاشان، مجری طرح تخصّصی حفظ، ترجمه و تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجّادیه؛ ...

کاشان؛ شهر نهج‌البلاغه

 یکی از مؤسسات قرآنی است که  از سال1382 با هدف تلفیق قرآن و عترت، زدودن غبار غربت از کتاب شریف نهج‌البلاغه، افزایش حافظان نهج‌البلاغه و الگوسازی عمل به دستورات حضرت علی(ع) در جامعه اسلامی فعالیت خود را شروع کرد.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) کاشان حافظ كل قرآن كريم است كه در دي ماه سال 91 و در آيين تجليل از پيشكسوتان، اساتيد و قرآن آموزان برتر استان اصفهان به عنوان «مربي برتر» توسط معاون قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تجليل قرار گرفت و ‌ به عنوان مبتكر و مجري طرح تخصصي حفظ نهج‌البلاغه در كشور معرفی گردید.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده، در گفت و گو با قدس از چگونگی فعالیت این مؤسسه و چشم انداز پیش روی آن می‌گوید:

 

 37 حافظ کل نهج‌البلاغه  

این مؤسسه  به حول و قوّه الهی و عنایت حضرت صاحب الامر(عج) تاكنون موفّق به تربیت و معرّفی  37حافظ کلّ نهج‌البلاغه برای نخستین بار در جهان تشیّع  شده که بیش از 50مقام بر‌تر کشوری در مسابقات سراسری نهج‌البلاغه را به خود اختصاص داده اند و اولین زن حافظ نهج‌البلاغه کشور نیز از موسسه است. اين در حالی است که این مؤسسه، تمامي  افتخارات خود را در سخت‌ترین شرایط مالی، مکانی و امکاناتی و تنها با توکّل به خداوند متعال، توسّل جستن به ائمّه اطهار (ع)  و همّت و اراده اساتید، حفّاظ و خادمین قرآن و عترت به دست آورده است.

 وی می‌افزاید: مقــام معظّم رهبری نمایندگان این مؤسسه را به محضر خویش  طلبیدند و علمای بزرگــواري همچون آیات عظام عبدالنّبی نمازی، ‌صافـی گلپایگانی، مظاهری، خزعلی، دیـن پرور و ‌امامی کاشانی کار حفّاظ را تأیید و تحسین نموده و توان و استعداد اين مؤسسه را بالا‌تر از این‌ها دانسته و ما را تشویق به ترویج،گسترش و انجام مطلوب‌تر فعالیّت‌‌ها در ابعاد گسترده ‌تر کرده‌‌اند. به گفته وی؛ در راستای تحقّق منویّات مقام معظّم رهبری در تربیت 10 میلیون نفر حافظ قرآن کریم و تأکیدات ایشان در خصوص کتاب نهج‌البلاغه که « امروز بیشتر از همیشه، ملّت و جامعه اسلامی ما به نهج‌البلاغه نیازمند است» و با توجّه به اینکه این مؤسسه، توان و استعداد خود را در حد گسترش فعالیّتهای فرهنگی قرآن و عترت در سطح کشور و جهان تشیّع دانسته و شعار« کاشان شهر نهج البلاغه» را برای خود برگزیده است؛ لذا برخود لازم می‌داند که در راه ترویج قرآن، عترت و نهج‌البلاغه و عمل به آنها در جامعه اسلامی با حول و قوّه الهی و استعانت از حضرت صاحب الزّمان(عج) تمام توان، تلاش و همّت خود را به کار گیرد.

حافظ قرآن، نهج‌البلاغه وصحیفه سجادیه از فعالیّتهای شاخص این مؤسسه، در حوزه آموزش عمومی و تخصّصی می‌گوید و می‌افزاید: در حوزه آموزش عمومی،  طرح ملی تلاوت قرآن کریم ویژه نوجوانان پسر8 تا 16سال، روخوانی و روان خوانی قرآن کریم، صوت و لحن و تجوید قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، حفظ یک ساله و هفتگی نهج البلاغه، حفظ کتاب صحیفه سجّادیه از جمله فعالیتهای ما بوده است.

 وی می‌افزاید: آموزش هنرهای تجسمی در قالب کلاس آموزش نقاشی با مضامین قرآنی، کلاسهای تفسیر قرآن، امام شناسی و تفسیر نهج البلاغه، تفسیر صحیفه سجّادیه، برگزاری دوره های مقدماتی وتکمیلی تربیت مربی کودک، نیز از بخشهای تخصصی این مجموعه است.

 وی همچنین برگزاری مسابقات با موضوع غدیرشناسی، مهدویّت، کتابخوانی، و برگزاری جلسات مدیحه سرایی، مرثیه سرایی و سخنرانی تبلیغی،  برگزاری محافل و مجامع قرآنی ، اعزام مبلّغ در قالب مربیّان، حافظان قرآن و  نهج‌البلاغه و خطابه خوانان خردسال به مساجد، مدارس، شهرهای مختلف، تشکیل غرفه «شهر نهج البلاغه» در نمایشگاه قرآنی بیّنات کاشان و شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران را از فعالیّتهای تبلیغی و ترویجی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین کاشان عنوان می‌کند.

 

  60 حافظ قرآن و صحیفه سجادیه

حسن زاده در ارتباط با  دستاوردهای مؤسسه می‌گوید: ما درحوزه آموزش نهج‌البلاغه دردومین آیین تکریم ازخادمان نهج‌البلاغه برگزیده و رتبه برترکشوری را کسب کردیم و تربیت 37 حافظ کلّ نهج‌البلاغه برای نخستین باردر جهان تشیّع،  تربیت بیش از  50 حافظ کلّ قرآن کریم و 10 حافظ صحیفه سجادیه، تربیت بیش از 750 حافظ قسمت هایی از قرآن و نهج‌البلاغه ، کسب بیش از 50 مقام برتر کشوری در مسابقات  سراسری نهج البلاغه، ترویج فرهنگ عمومی نهج‌البلاغه با برگزاری دوره های متعدّد مسابقه «اوّلین بار که نهج‌البلاغه را خواندم»، راه‌اندازی اولین مدرسه شبانه روزی حفظ یکساله نهج‌البلاغه کشور از جمله دستاوردهای موسسه است.

وی در رابطه با چشم انداز پیش روی مؤسسه تحت مدیریت خود نیز اظهار می‌دارد: این موسسه، برای فتح قله های بلند قرآن، عترت و نهج البلاغه، با حول و قوه الهی و استعانت از حضرت صاحب الزّمان (عج) تصمیم دارد با برخورداری بیشتر از مشاوره، راهنمایی و مساعدت علما، اساتید، مسؤولان، خیّرین، خادمان و حامیان قرآن و عترت، جهت تاسیس«مجتمع چند منظوره قرآن و نهج البلاغه» برای تربیت قرآنی عموم مردم، نخبگان، اساتید، حافظان و مبلّغان قرآن، عترت و نهج‌البلاغه گامهای بلندتری در این زمینه بر دارد.

حجت الاسلام مجتبي حسن‌زاده، همچنین خواستار لزوم نگاه ويژه و راهبردي به موضوع ترويج نهج‌البلاغه در كشور می‌شود و می‌افزاید: متاسفانه در حال حاضر نهج‌البلاغه در كشور متولي خاصي ندارد كه به صورت برنامه ريزي شده و هماهنگ ، اسباب ترويج و آموزش آن را در سراسر ايران اسلامي فراهم سازد.      

وی در ادامه می‌گوید: تفاسير قرآن، پژوهش‌هاي قرآني، آموزش و تبليغ و ترويج قرآني و تمام آنچه كه اكنون انجام مي‌شود اگرچه نسبت به حق قرآن اندك است اما سهم عترت كجا رفته است؟ آيا تا كنون سهمي براي نهج‌البلاغه قائل شده‌ايم؟

مديرعامل مؤسسه برتر كشوري، ورود مؤسسات فرهنگي قرآن و عترت را در بحث ترويج نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه ضروري می‌داند و می‌گوید: بي‌توجهي به نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، با حركت‌هاي لاك‌پشتي در اين وادي به ما كمك خواهد كرد؟ مسؤولان و مديران دولتي و غيردولتي چه در جامعه قرآني و چه خارج از آن، بايد در خويش بنگريم كه آيا تا كنون در حق نهج‌البلاغه ظلم روا داشته‌ايم يا نه ؟ كه اميدوارم مشمول اين حديث از حضرت علي( ع) نباشيم كه فرمودند : «لقد ظلمت علي المدر و الوبر و ما لا يحصي » در حقيقت به اندازه سنگ ريزه‌ها و رگ بدن حيوانات و بي شمار از اينها به من ظلم شده است .

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    ایا همین ادعای ورود ضروری موسسات دیگر در زمینه نهج البلاغه باعث عدم همکاری ومهجور گذاشتن حافظان شده است!!؟؟!