۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱
کد خبر: 293922

گروه اقتصادی- خوش قلم - مدتی پیش خبری روی سایتهای خبری مبنی بر صدرو مجوز افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات از سوی مسؤولان دولتی منتشر شد که بلافاصله پس از چند ساعت این خبر تکذیب شد.

افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات عملیاتی شد

معاونت اجرایی رئیس‌جمهور در توضیح خبر افزایش قیمت لبنیات اعلام کرد، تاکنون بررسی قیمت محصولات لبنی در هیچ یک از جلسات هیأت دولت مطرح نشده و تصمیم‌گیری درباره تغییر قیمت لبنیات به پس از ماه رمضان موکول شده
 است.

همچنین در ادامه روابط عمومی معاونت اجرایی رئیس‌جمهور اعلام کرد، درخواست خرید شیر خام با قیمت 1440 تومان از دامداران که ارتباط مستقیمی با قیمت محصولات لبنی دارد، در یکی از جلسات ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح و اتخاذ تصمیم درباره تغییر قیمت محصولات لبنی به پس از ماه مبارک رمضان موکول شده است.

به گزارش خانه ملت، پیشتر محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فراورده‌های لبنی نیز گفته بود: جلسه‌ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی، معاونان وی و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و به ریاست محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور بدون حضور صنف مربوطه برگزار و افزایش 10 درصدی قیمت شیر، ماست و پنیر مصوب شد.

غلامرضا کاوه، سخنگوی سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان نیز گفته بود: افزایش 10 درصدی قیمت فراورده‌های لبنی مشروط به افزایش قیمت خرید شیر خام دامداران به هر کیلوگرم 1440 تومان توسط صنایع لبنی است.

همچنین دبیر انجمن صنایع لبنی کشور اعلام کرد، ما توان فروش فراورده‌‌های لبنی را با قیمتهای بالاتر از میزان کنونی نداریم، زیرا مردم توان خرید ندارند.

رضا باکری با بیان اینکه تاکنون هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر افزایش ۱۰درصدی قیمت فراورده‌های لبنی به دست ما نرسیده است، اظهار داشته، فعلاً تمام مباحث مطرح شده در حد حرف است و چیزی روی کاغذ وجود ندارد.

 

 افزایش قیمت کار دولت نبود

البته محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چند روز پیش گفته بود:
هم اکنون در ستاد تنظیم بازار پیشنهادی مطرح است که سه قلم محصول لبنی شامل شیر، پنیر و لبنیات بتواند افزایش ۱۰درصدی قیمت را داشته باشد؛ زیرا دولت نمی‌تواند به تولید یارانه بدهد، ضمن اینکه بقیه محصولات لبنی با قیمت آزاد هم اکنون در بازار عرضه می‌شوند و دولت دخالتی در قیمت‌گذاری آن ندارد.

در همین حال، وی در گفت و گو با تسنیم اعلام کرده بود، افزایش قیمت شیر کار دولت نبوده و ستاد تنظیم بازار این کار را انجام داده است و برای برگشتن قیمت این محصول اقدام خواهد کرد.

 

 گرانی لبنیات به سود کارخانه‌داران است

در همین حال عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس می‌گوید: افزایش قیمت فراورده‌های لبنی فقط به سود کارخانه‌داران است و در این میان چیزی نصیب دامداران نمی‌شود.

بهرام بیرانوند در گفت وگو با خانه ملت، در واکنش به برنامه دولت برای افزایش 10 درصدی قیمت برخی محصولات و فراورده‌های لبنی پس از ماه مبارک رمضان تصریح می‌کند: باید مردم بدانند سود این اقدام و افزایش قیمتها به دامدار و
 تولید کننده نمی‌رسد و تنها فایده آن به نفع کارخانه داران است.

 یارانه لبنیات و شیر، سرمایه‌ای برای سلامت مردم

وی می‌افزاید: درحالی که قیمت مصوب خرید شیر 1440 تومان است، به دامداران 1000 تومان هم پرداخت نمی‌شود و باید توجه داشت، این افزایش قیمت بیشتر به سود کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی محصولات لبنی است و چیزی نصیب دامداران نمی‌شود.

وی در خصوص اظهارات برخی از مسؤولان درباره حذف یارانه لبنیات نیز می گوید: یارانه‌ای که دولت برای بخش لبنیات و شیر پرداخت می‌کند، عملاً سرمایه‌گذاری برای سلامت مردم 
است.

وی می‌افزاید: باید در نظر داشت، درک گوینده و پیشنهاد دهنده موضوع حذف یارانه لبنیات از شرایط و وضعیت فعلی صنعت دامداری و دامداران چیست و آیا طرح این مسأله کارشناسانه بوده است؟

وی تأکید می‌کند: دولت اگر یارانه بخشهایی مثل حوزه شیر و لبنیات را کاهش داده و یا نسبت به حذف آن اقدام کند، ناچار است در حوزه‌هایی مانند طرح تحول سلامت، اعتبارات بیشتری را هزینه کند.

 

 حکایتهای بازار مصرف شیر و لبنیات

شواهد بازار نشان می‌دهد، پس از چند روز از اطلاعیه دفتر معاون اجرایی رئیس جمهور درباره تصمیم‌گیری در خصوص قیمت لبنیات به پس از ماه رمضان، افزایش قیمت صنایع لبنی بالاتر از قیمت مصوب ۱۰ درصدی در بازار آغاز شده است.

پس از اعلام رسمی افزایش 10 درصدی قیمت فراورده‌های لبنی توسط وزیر صنعت و اتحادیه لبنیات و تکذیب و سپس موکول شدن این موضوع سبب شده است که در حال حاضر حاشیه‌های زیادی در بازار مصرف و میان صنایع لبنی (تولید کنندگان) به وجود آید.

 تخطی از سقف 10 درصدی

همچنین بنا بر گزارشهای میدانی تسنیم، براساس تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار، صنایع لبنی تنها اجازه افزایش 10 درصدی قیمت محصولات خود را دارند، اما افزایش قیمت جدید اعمال شده بیشتر از سقف مجاز است، به طوری که شیر کم چرب یک لیتری که قبل از مجوز گرانی 2500 تومان به فروش می‌رسید، با اعمال گرانی 10 درصدی باید 2750 تومان به فروش می‌رسید، در حالی که قیمت این محصول به 2800 تومان افزایش یافته است.

 

 افزایش خزنده قیمتها

گفتنی است، افزایش قیمت خزنده فراورده‌های لبنی و سایر کالاهای پرمصرف، یکی از شگرد‌هایی است که برخی صنایع لبنی برای بالا بردن قیمت خود برگزیده‌اند تا مصرف کننده بتدریج خود را با افزایش قیمتها وقف دهد، به طوری که در سال گذشته نیز صنایع لبنی، مجوز افزایش 15 درصدی لبنیات را به یکباره اعمال نکردند، اما این مرتبه ظاهراً ماجرا متفاوت است.البته ناگفته نماند، این افزایش قیمت فعلاً در برخی از برندهای فراورده‌های لبنی آغاز شده است.

 

 مردم، متخلفان را معرفی کنند

در همین حال عضو هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی ایران در خصوص افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات در روزهای اخیر در گفت و گو با میزان تأکید می‌کند: هیچ گونه افزایشی انجام نشده و این را تکذیب می‌کنم و با متخلفان نیز برخورد می‌شود.فربد می‌افزاید: افزایش قیمت لبنیات پس از ماه رمضان هنوز ابلاغ نشده است که اجرایی شود و این افزایش قیمت تکذیب شده است.وی با بیان اینکه با هر برندی که افزایش قیمت داده باشد، برخورد قانونی خواهد شد، از مردم می‌خواهد تا برندهای متخلف را معرفی کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.