حسین پورحسین:  قدس ویژه خراسان - چهاردهمین جشن گلریزان ستاد دیه خراسان رضوي با حضور مدیرعامل ستاد دیه کشور، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ...

 تلاش می‌کنیم فردی برای « مهریه» زندانی نشود

 و شماری از مسؤولان و مدیران دستگاه‌ها و نهادها و خیرین استانی در تالار نور مشهد برگزار شد.

رئیس کل دادگستری و رئیس هیأت مدیره ستاد دیه خراسان رضوي در این مراسم با بیان اینکه مقام معظم رهبري تأکید ویژه‌ای درباره زندان و زندانیان ابراز داشته‌اند، گفت: در خراسان رضوي در رابطه با بحث مهریه اقداماتی در دست انجام است تا از این پس زندانی مهریه نداشته باشیم و نباید شاهد آن باشیم که شوهران برای مهریه زندانی شوند.

حجت الاسلام مظفری درباره صدقه و نیکوکاری اظهار داشت: یکی از جلوه‌های ماه مبارک رمضان این است که خانواده‌ها می‌خواهند همه اعضای خانواده سر سفره افطار باشند و خانواده‌ای که زندانی دارد غمگین سرسفره نشسته است و به او بسیار سخت می‌گذرد، بنابراین در آیات شریفه آمده است دریافت کننده صدقه و نیکوکاری حق تعالی است و اوست که احسان‌ها را دریافت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه قانون بیمه شخص ثالث بسیاری از این گرفتاری‌ها را حل کرده است، افزود: باید اقدامهایی انجام دهیم و آنها که دچار غفلت شده و جرایم غیرعمد را مرتکب شده‌اند به خانه بازگردانیم.

مدیرعامل ستاد دیه کشور هم در این مراسم گفت: 25 سال است ستاد دیه کشور فعال است و حدود 90 هزار نفر انسانهایی که نباید در زندان باشند از طریق ستاد دیه آزاد شده‌اند و یکی از برکاتی که نصیب ستاد دیه شده بحث آسیب شناسی و تلاش برای اصلاح قانون است، زیرا آنهایی که در اثر تصادف دچار مشکل می‌شوند مستقیم به زندان می‌بردند و به آنجا رسیدیم که دیگر گلریزان جواب دیه را نمی‌دهد و کسانی که تصادف می‌کنند در شرایطی باید تا یک میلیارد تومان دیه بپردازند.

جولایی با اعلام اینکه تا پیش از اصلاح قانون حدود 50 هزار راننده در زندان بسر می‌بردند، افزود: پس از اصلاح قانون و بحث بیمه‌ها این رقم حداکثر به هزار نفر راننده زندانی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه جوانی که کارگر ساده است هفت هزار سکه مهریه تعهد داده و همه را دچار گرفتاری کرده است، افزود: این بدهکاری‌ها به جامعه آسیب می‌رساند، جوانی را که برای مهریه 500 سکه در زندان است و کارگری ساده بوده اگر عمر نوح هم داشته باشد نمی‌تواند آن را بپردازد و این‌ها را باید علاج کرد.

وی با تشریح عملکرد ستاد دیه در ارتباط با ترویج فرهنگ صلح و سازش گفت: در هر استان ستاد دیه به ریاست مدیرکل دادگستری تشکیل می‌شود و با تقویت شوراهای حل اختلاف می‌شود توافقی مسایل را حل کرد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اعلام اینکه هشت هزار و «498» نفر از زندان آزاد شده‌اند، عنوان کرد: 40 درصد اینها با گذشت شاکی انجام شده و این بسیار ارزشمند است که این ستاد توانسته است رضایت شاکیان را جلب نماید و با اصلاح و اجرای بیمه شخص ثالث هم در بسیاری از موارد مسأله دیه را سامان داده است. از سویی 425 میلیارد تومان هم با کمک نیکوکاران تأمین شد و بیمه‌ها هم تکلیف خود را انجام داده‌اند.

جولایی آمار زندانیان جرایم غیرعمد خراسان رضوي را بالا دانست و افزود: بسیاری از این زندانی‌ها در اثر سوانح رانندگی و ساختمانی و کارگاهی و شماری هم در اثر چک بی‌محل و مهریه و نظایر آن بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی هم در این مراسم طی سخنان کوتاهی بر لزوم هزینه کردن در راه خیر تأکید کرد و افزود: بعضی‌ها ساده زندگی می‌کنند و زندگی را خوب پیش می‌برند برخی هم که وضعیت خوبی دارند همیشه گرفتارند و در حال ذخیره سازی هستند و هر چه دارند با  خود به گور می‌برند، ما کار خداپسندانه را فراموش کرده‌ایم، بعضی‌ها در زندان هستند و خانواده آنها دچار مشکلات اجتماعی می‌شوند اینها باید مشکلشان حل شود.

قرائتی با اشاره به اینکه کار گلریزان ارزشمند و خوب است و رهایی یک زندانی، نجات خانواده است و کار مبارکی است، افزود: در این ارتباط سلیقه‌ای عمل نکنید در جایی خیرین مدرسه ساز را جمع کردم و گفتم بروید خمس و زکات بدهید و کار خیر هم بکنید، آنها با من قهر کردند زیرا گفته بودم بعضی از شما خمس بدهکارید بروید بدهید قصد قربت کنید نجات زندانی واجب است.

مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوي نیز در حاشیه جشن گلریزان به خبرنگار ما گفت: جشن گلریزان با هدف جذب کمکهای مردمی نیکوکاران با حضور پررنگ مردم نوع دوست و مهربان در مشهد مقدس و سراسر خراسان رضوي برگزار می‌شود و زندانیان غیرعمد که توان پرداخت بدهی خود را ندارند نیاز آنها برآورده می‌شود.

جواد غفاریان طوسی با اعلام اینکه 736 هزار نیازمند پس از گذشت سخاوتمندانه شاکیان در این فهرست قرار گرفته‌اند، افزود: با تأمین منابع مالی مورد نیاز بلافاصله نسبت به آزادی آنها اقدام و آنها به آغوش خانواده بازخواهند گشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.