عظیمی: شیلی برای اولین بار در خانه قهرمان رقابتهای کوپا آمریکا شد و آرژانتین یک سال بعد از شکست در فینال ماراکانا، این بار در سانتیاگو شکست خورد  ...

 اولین قهرمانی شیلی در کوپاآمریکا

و در حسرت یک جام دیگر باقی ماند. اشتباه‌های ایگواین و بانگا از روی نقطه پنالتی و پنالتی آخر چیپ سانچس سرنوشت این بازی را رقم زد. سانتیاگو بعد از این قهرمانی تاریخی که برای اولین بار نصیب شیلی شده، از خود بی خود شد، بخصوص که این پیروزی برابر حریفی به دست آمد که هرگز تا امروز در کوپا آمریکا شکست نخورده بود.  لاروخا برای جشن گرفتن 120 دقیقه منتظر ضربات پنالتی ماند تا در پایان یک نبرد تن به تن در ضیافت پنالتی‌ها جشن پیروزی بگیرد. با برتری 4-1 شیلی در پنالتی ها، لیونل مسی یک شکست تلخ دیگر را با پیراهن تیم ملی آرژانتین تجربه کرد. این سومین فینال ناکام او در بعد از فینال سالهای 2007 کوپاآمریکا و 2014 جام جهانی بود.

 شیلی هم با این پیروزی جواز حضور در رقابتهای جام کنفدراسیونهای سال 2017 را کسب کرد. سامپائولی برای محدود کردن لیونل مسی و قدرت فوق‌العاده خط حمله آلبی سلسته با سیستم 2-1-4-3 تیمش را به زمین فرستاد. تاتا مارتینو به ترکیب تیمش دست نزده و همان ترکیب بازی قبلی با پاراگوئه را راهی زمین کرد. تنها شگفتی ترکیب تیم او حضور دمیچلیس در قلب خط دفاعی با وجود بهبودی گارای بود.

 

  حمله به خانواده مسی روی سکوها

تنش حاکم در این بازی به حدی بود که در نیمه دوم روی سکوها خانواده تنی چند از بازیکنان آرژانتینی با توهین و هل دادن‌های هواداران شیلی روبه‌رو شدند. رودریگو مسی برادر مهاجم آرژانتینی هدف اصلی این حملات بود که ضربه‌ای محکم به پشت گردن او وارد آمد. برای آرام کردن اوضاع و برقراری آرامش سفیر آرژانتین مجبور به دخالت شد. در مجموع 120 دقیقه توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد تا پنالتی سرنوشت قهرمان این دوره را تعیین کند.

 برای شیلی فرناندس، ویدال، آراگونیس و سانچس گل زدند و تنها گل آلبی سلسته را مسی به ثمر رساند. اشتباه‌های ایگواین و بانگا مرگبار بود و 45 هزار تماشاچی حاضر روی سکوها را به خیابان‌های پایتخت کشاند.

  نقش تأثیرگذار سانچس

نام آلکسیس سانچس بعد از ضربه پنالتی که به آرژانتین زد، برای همیشه در ذهن مردمان شیلی جاودانه شد. او پنالتی حساسی را به گل قهرمانی تیمش در کوپا آمریکا تبدیل کرد تا شیلی به اولین قهرمانی خود در عرصه رقابتهای بین‌المللی دست پیدا کند. سانچس در دیگر بازی‌های این دوره از رقابتها هم نقش تاثیرگذاری در این تیم داشت. روحیه او در فینال شنبه شب بی‌نظیر بود. درحالی‌که خستگی در ساق‌های تک تک بازیکنان دوتیم موج می‌زد، موتور سانچس هرگز خاموش نشد. او هرگز تسلیم دفاع آرژانتین نشده و دو موقعیت عالی گلزنی هم در دقیقه 84 و 114 از دست داد. سانچس یک تنه مانع از تسلیم شدن و سقوط شیلی شد و درنهایت گل قهرمانی تیم را به ثمر رساند. پیش از شروع این رقابتها همه درمورد اولین قهرمانی مسی با تیم ملی آرژانتین حرف می‌زدند، ولی در نهایت این سانچس بود که درخشش خیره کننده‌ای داشت. بازیکنی که دیگر در برنامه‌های بارسلونای مسی نقشی نداشت و به آرسنال فرستاده شد. اما در یک شب خنک اوایل ماه ژوئیه در سانتیاگو، لیونل مسی حاضر بود هرچه دارد بدهد تا جایش را با هم تیمی سابقش عوض کند. سرخپوشان شیلی حالا قهرمان آمریکای جنوبی هستند و الکسیس سانچس روح و قلب آنهاست.

 

  مارتینو: آرژانتین شایسته قهرمانی بود

تاتا مارتینو که همه تیمش را قهرمان این دوره از رقابتهای کوپا آمریکا می‌دانستند، در کنفرانس خبری بعد از مسابقه گفت که آرژانتین شایسته قهرمانی این مسابقات بوده است:
« در 120 دقیقه در یک مسابقه سطح بالا که دو تیم بیش از بازی کردن به فکر خنثی کردن حملات حریف بودند، به نظرم تیمی که لیاقت پیروزی داشت، آرژانتین بود.» مارتینو با قدردانی از شیلی گفت که این تیم در سطح بالایی ظاهر شده و از ابتدای رقابتها خوب بازی کرده بود. اما آرژانتین شایسته قهرمانی بود. « این تجربه برای آرژانتین خیلی مثبت بود و ما در مدت کوتاهی سبک خاصی از بازی تیمی به دست آوردیم و خیلی خوب ظاهر شدیم، ولی هنوز جای پیشرفت داریم.»

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.