گروه جامعه / محبوبه علی پور - «تعداد  افراد جدیدی که روزانه در جهان  به سرطان مبتلا می‌شوند، برابر است  با تعداد قربانیان فاجعه اتمی هیروشیما». ..

 نیاز فوری  کشور به غربالگری سرطان

 این متن بی‌تردید مهمترین عنصر خبری درج شده بر روی پوستر اولین سمپوزیوم بین المللی سرطان نسترن است که قرار است نهم مهرماه سال جاری در مشهد برگزار شود.

 

  خیران به میدان بیایند

در نخستین نشست خبری این سمپوزیوم، مدير مركز پيشگيري از سرطان نسترن با اشاره به اینکه  همسرم قبل از مرگ از من درخواست کرد که به جاي هزينه‌هاي مرسوم سوگواری، اين هزینه‌ها را براي تحقيق و پيشگيري از سرطان صرف كنم، در جمع خبرنگاران گفت: در این مرکز که در حال تبديل شدن به يك تشکل مردم نهاد است، اهداف ما تشخيص به موقع و زودهنگام بيماري سرطان و فرهنگ‌سازي پيشگيري از بيماري است و همین‌جا از خیران عزیز برای همکاری دعوت می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان فعاليتهاي اين شرکت در خصوص پيشگيري از اين بيماري افزود: توليد و ارايه قوي‌ترين آنتي‌اكسيدانها از مواد طبيعي همچون انار، زعفران، زردچوبه و لوبياي موكونا با همكاري دانشكده كشاورزي دانشگاه تركيه، دانشگاه فردوسي مشهد، یک شركت داروسازي ایرانی و یک شركت آلمانی، اقدامهایی است كه در خصوص پيشگيري از سرطان انجام شده است.

 

  حلقه گمشده میان پژوهش و صنعت

وی همچنین گفت: ایجاد کلینیک غربالگری سرطان از دیگر برنامه‌های این مؤسسه است که همزمان با برگزاری سمپوزیوم در آستانه عید غدیر، کلنگ راه‌اندازی آن به زمین زده می‌شود. البته زمین اختصاص یافته به این مسأله از سوی یکی از خیران اهدا شده است.

میراحمدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که چرا بخش خصوصی رغبت چندانی برای مشارکت در حوزه‌های علمی و پزشکی ندارد، گفت: بخش خصوصي در كشور ما در رابطه با پيشگيري از بيماري سرطان هنوز جايگاه خودش را پيدا نكرده است، در حالي كه در كشورهاي پيشرفته این بخش بيشترين كمكها را به دانشگاه‌هاي بزرگ دنيا کرده است. حال آن که در جامعه ما با کاستی در این زمینه شاهد حلقه گمشده‌اي بين همكاري دانشگاه با صنعت هستیم كه اميدواريم با نگاهي كه دولت در اين زمينه به بحث بهداشت و درمان دارد، این حوزه ارتقا پیدا کند.

 

  سرطان؛ یک مسأله جهانی

در ادامه این نشست، رئيس مركز تحقيقات ژنتيك دانشگاه علوم پزشكي مشهد درباره مؤلفه‌هاي مشترك ابتلا به سرطان در ايران و جهان به خبرنگار ما گفت: عوامل محيطي همچون آلودگي هوا در كلانشهرها، تغذيه، خاك و آب، پسابهاي سمي از كارخانه‌ها و اشعه‌هاي خطرناك باعث جهشهای نسلی شده و تجمع این جهشها منجر به ابتلا به سرطان می‌شود.

دکتر محمدرضا عباس‌زادگان در ادامه افزود: آمار ارایه شده درباره بيماري سرطان نشان مي‌دهد كه ميانگين اين بيماري در ايران و جهان رو به افزايش است. اين ميانگين در دنيا نشان می‌دهد، از هر 100 هزار نفر، 187 نفر مبتلا به بيماري سرطان هستند و  ايران فاصله‌ زيادي با آمار جهاني ندارد. تعداد مبتلايان به سرطان در ايران مقداری كمتر است و نزدیک به 150 نفر در 100 هزار نفر بر آورد می‌شود.

 

  ضرورت پیشگیری و تشخیص زودهنگام

وی  با تأکید بر اینکه پیشگیری و تشخیص زود هنگام کارآمدترین شیوه برای مقابله با سرطان است، افزود: از اهداف سمپوزیوم پیشگیری از سرطان، تعامل علمی با متخصصان  است تا با تکنیکهای نوین پیشگیری و درمان آشنا شویم. از این موارد می‌توان به شیوه تشخیص زودهنگام براساس بررسی مؤلفه‌های تشخیصی در خون اشاره کرد، پیش از آن که خود را به صورت توده سرطانی نشان دهد.  در شیوه دیگر نیز با مطالعه بر روی پروتئینهایی که در ابتلا به سرطان مؤثر هستند، با استفاده از آنتی بادی  و مؤلفه‌های ضد آن ؛ همسو با درمانهای مرسوم می‌توان روند درمان این بیماری را تسهیل کرد.

دبیر علمی سمپوزیوم پیشگیری از سرطان افزود: 10 درصد سرطانها زمینه ارثی دارد  و خانواده‌هایی را می‌بینیم که در چندین نسل سرطانهایی در آنها دیده می‌شود. برای کاهش موارد ابتلا در این خانواده ها باید ژنهای مؤثر شناسایی شده و افراد سالم آن روند پیشگیری را با تشخیص زودهنگام آغاز کنند.

وی با اشاره به اینکه با غربالگری تالاسمی توانستیم 95 درصد از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم، گفت: هم‌اکنون در کشور برای تشخیص بیماری‌ها از جمله سرطان غربالگری خاصی وجود ندارد که با تلاشهای وزارت بهداشت، می‌تواند ایجاد شود.

 

  سرطان علاج پذیر است

وقتی صحبت از سرطان می‌شود، درد، اشک، ترس و مرگ در ذهنها نقش می‌بندد. دکتر مریم مقدم متین، دبیر سمپوزیوم پیشگیری  از سرطان با اشاره به این تصویر هولناک در جامعه گفت: همه اين موارد باعث شده ما بيشتر به سمت تشخيص زودهنگام اين بيماري برويم و سعی کنیم قبل از اينكه بيمار با بار اقتصادي و اجتماعي سنگين سرطان مواجه شود، از آن پيشگيري كنيم. به این ترتیب با پیشگیری و درمان به موقع، این عارضه به یک بیماری مانند دیگر بیماریها تبدیل می‌شود که علاج‌ناپذیر است.

مدیر گروه پژوهشی سلولهای بنیادی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افزود: ما به لحاظ درمان، یک كشور پيشرفته هستيم و از نظر تجهيزات درماني با مشكلي روبرو نيستيم، اما  مشكل ما در زمينه تشخيص به موقع بيماري است كه اين تشخيص در ايران به موقع صورت نمي‌گيرد، بنابراين بايد روشهاي غربالگري مورد توجه قرار گيرد.

 

  راه اندازی مدرسه سرطان

در ادامه این نشست دکتر افشین افشاریان، عضو هیأت امنای مؤسسه پیشگیری از سرطان نسترن در پاسخ به  این پرسش که تجاری سازی تحقیقات پزشکی تا چه حد در رونق و گسترش آن مؤثر خواهد بود، به خبرنگار ما گفت: زمانی تحقیقات ارزش پیدا می‌کند که مراحل تجاری سازی خود را طی کرده و به  عنوان شیوه ای در مراکز تخصصی و درمانی دراختیار مردم قرار بگیرد. ولی متأسفانه ما در این زمینه در کشور ضعف داریم. یکی از فعالیتهای ما در مرکز پیشگیری از سرطان، تأکید بر تکمیل چرخه تحقیقات با تجاری سازی آن است که به دنبال ارتباط مؤسسه‌های تحقیقاتی با نهادها و گروه‌هایی هستیم که آمادگی سرمایه‌گذاری در زمینه صنعت را دارند.

دبیر اجرایی سمپوزیوم پیشگیری از سرطان در ادامه افزود: بزودی مدرسه پیشگیری از سرطان در مشهد راه‌اندازی می‌شود تا با آگاهی دادن به مردم در جهت تشخیص و درمان آن اقدامهای لازم صورت پذیرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.