خبرگزاری رسمی یمن «سبا» اعلام کرد که در تهاجم هوایی روز یکشنبه عربستان و متحدانش به بازاری در استان حجه در شمال یمن، دستکم ۳۰ غیرنظامی کشته شدند.

کشته شدن ده ها غیرنظامی در تهاجم عربستان به بازاری در شمال یمن

به گزارش خبرگزاری رویترز از صنعا، این در حالیست که «اسماعیل ولد شیخ» نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای میانجیگری به منظور پایان دادن به بحران این کشور، وارد صنعا پایتخت شد.

سبا افزود: نیروهای مقاومت مردمی یمن در پاسخ به تجاوزهای عربستان، شماری از مواضع ارتش این کشور از جمله یک فرودگاه نظامی در شهر نجران در جنوب عربستان، را هدف راکت قرار دادند.

هزاران غیرنظامی یمنی در تهاجم نظامی عربستان و متحدانش علیه مناطق مسکونی یمن که از اوایل فروردین سال جاری به بهانه حمایت از عبد ربه منصورهادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور آغاز شد، کشته و زخمی شده اند.

به گفته سبا،این حمله هوایی به بازار «عاهم» افزون بر 30 کشته، شمار نامعلومی زخمی برجاگذاشت.

سبا به نقل از یک منبع امنیتی در استان حجه افزود: دشمن سعودی شهروندان غیرنظامی را در هنگام خرید در بازار عاهم هدف قرار داده است.

ساکنان این محل نیز وقوع حمله هوایی به این بازار را تایید کردند، اما آمار تلفاتی اعلام نکردند.

سبا افزود: نیروهای ارتش یمن نیز چند بار به اردوگاه نظامی الشرفه و فرودگاه نظامی نجحران و تانک های مستقر در شمال منطقه الخوبه در استان جیزان عربستان حمله کردند.

بر اساس این گزارش، در حمله با توپخانه و راکت به پاسگاه مخروق در استان نجران عربستان ، یک نظامی مستقر در یک برج دیدبانی در ظهران عصیر کشته، یک خودروی زرهی ارتش عربستان و یک تانک منهدم و ده ها نظامی زخمی شدند.

در همین حال ولد شیخ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای سرعت بخشیدن به روند تلاش ها برای دستیابی به آتش بس انسانی در ماه رمضان در این کشور، وارد یمن شد.

ولد شیخ به خبرگزاری رسمی یمن (سبا) گفت: این سومین سفرم به یمن است که با هدف تسریع تلاش ها جهت دستیابی به آتش بس انسانی در این کشور صورت گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که در نزدیک ترین زمان ممکن، آتش بس انسانی در یمن برقرار شود.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، تصریح کرد: سازمان ملل در حال افزایش تلاش های خود برای تحقق این هدف و دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز برای بحران یمن می باشد که به لحاظ انسانی تبدیل به فاجعه شده است.

ولد شیخ احمد با تاکید بر اهمیت ایجاد یک راه حل مسالمت آمیز دائمی برای یمن، گفت: مساله اصلی و محوری در این کشور یافتن یک راه حل مسالمت آمیز از طریق گفت وگو و بازگشت همه طرف های یمنی بر سر میز مذاکره و طی روند سیاسی مسالمت آمیز در این کشور است.

این در حالی است که جنگنده های متجاوز عربستان و متحدانش حتی در ماه مبارک رمضان نیز حملات خود علیه مردم بی دفاع و نهاد و زیر ساخت های یمن را متوقف نکرده و همچنان به بمباران مناطق مختلف این کشور ادامه می دهند.

بر اساس این گزارش، کنفرانس ژنو برای حل بحران یمن که پیش از آغاز ماه رمضان حضور نمایندگانی از جنبش مردمی انصارالله و نیز هیاتی از ریاض (نمایندگان عبد ربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن) برگزار شد به بن بست رسید.

هیات ریاض در این کنفرانس با آتش بس حتی به صورت موقت موافقت نکرد و بدین ترتیب مذاکرات صلح یمن در ژنو بی نتیجه پایان یافت. 

آخرین آمارها و گزارش های رسمی وزارت کشور یمن حاکی از آن است که شمار قربانیان تجاوز عربستان به یمن از 26 مارس (ششم فروردین) تا 29 ژوئن (هشتم تیر) بالغ بر 2 هزار و 554 شهید و 8 هزار و 621 زخمی است.

بر اساس این گزارش ها، 70 درصد زیر ساخت های بهداشتی فلج شده و بیش از 70 بیمارستان، درمانگاه و مرکز پزشکی و بیش از 125واحد بهداشتی به طور مستقیم توسط متجاوزان عربستانی ویران شده است. 

منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن روز یکشنبه در دیدار با اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده سازمان ملل گفت که به رغم موافقت با ورود کمک های بشردوستانه به یمن، با برقراری آتش بس موقت در این کشور مخالف است.

یک مقام دولت مستعفی یمن، دستیابی به توافق درباره برقراری هرگونه آتش بس موقت جدید در این کشور را از نظر منصور هادی رییس جمهوری مستعفی، منتفی دانست.

هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن با ایجاد مانع، تلاش ها در مسیر برقراری آتش بس موقت تا آخر ماه مبارک رمضان در این کشور را با شکست روبه رو کرده و آن را در چارچوب توافق کلی درباره برقراری آتش بس دایم در یمن مشروط دانسته است.

یک مقام دولت مستعفی و مزدور یمن در ریاض با تکذیب موافقت با برقراری آتش بس موقت در این کشور گفت: این امر باید با پیشنهاد دولت مستعفی و در چارچوب توافق کلی درباره برقراری آتش بس در همه جبهه ها صورت گیرد.

بر اثر این حملات تاکنون بیشتر تاسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان ها، مدارس و خانه های مردم یمن ویران و هزاران یمنی از جمله صدها زن و کودک کشته و یا مجروح شده اند. 

رژیم عربستان که با اهداف خاصی از جمله بازگرداندن رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به حکومت صنعا، این جنگ را با فریب اذهان عمومی آغاز کرد، اکنون در باتلاق یمن گرفتار شده و به هیچ کدام از خواسته های خود نرسیده است.

ایرنا

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.