رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در باره حذف تشویق از آیین نامه انضباطی گفت: طبق آیین نامه فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا)، تشویق یک بازیکن یا باشگاه از وظایف ارکان قضایی نیست.

حسن زاده:حذف تشویق ازآیین نامه انضباطی/چهل باشگاه بدهکارند

به گزارش ایرنا از فدراسیون فوتبال، اسماعیل حسن زاده، افزود:درگذشته بحث تشویق در آیین نامه انضباطی باتوجه به شرایط بومی فوتبال ایران وجود داشت، اما در آیین نامه جدید که از 9 مرداد ماه 93 به مرحله اجرا رسید، موضوع تشویق برداشته شده است.

وی گفت: طبق آیین نامه فیفا، مقامات اجرایی مسابقات در قالب کفش طلایی، توپ طلایی، کاپ اخلاق ودیگر موارد می توانند از عملکرد مطلوب یک بازیکن تقدیروتشکر کنند.

به گفته حسن زاده تشویق غیرمستقیم نیز طبق قانون انجام می شود وافرادی که درگزارش های ارسالی اقدامات خوبی را انجام داده اند و شاید در بازیهای مختلف دچاراشتباه ویامرتکب تخلف شده اند، با درنظر گرفتن رفتارهای مثبت شان، با تخفیف قانونی، احکام در باره آنان صادر می شود.

رییس کمیته انضباطی در ادامه درباره این موضوع که آیا رفتار تربیتی که جنبه آموزشی داشته باشد در این آیین نامه موجود است؟ بیان کرد: در آیین نامه انضباطی برای باشگاهها و اعضای تیم ها مواردی را تدریس می کنیم که در آن نکات مهم تربیتی وجود دارد. 

حسن زاده درباره آخرین وضعیت و اقدامات برنامه ریزی شده در زمینه دریافت مطالبات از تیم ها و بازیکنان بدهکار اظهار امیدواری کرد که در سال جاری در این زمینه اتفاقات خوبی رخ دهد.

وی ادامه داد:براین اساس برنامه های مدونی تدوین شده اند و قرار است تا از این پس اجازه فعالیت به باشگاهها و تیم های بدهکار داده نشود ، همچنین اسامی تیم ها و باشگاههای بدهکار را در اختیار دبیرکل فدراسیون قرارمی دهیم تا با ارسال نامه ای به باشگاههای بدهکار، از فعالیتشان در فصل جدید جلوگیری شود.

رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درعین حال تصریح کرد که این کمیته طبق آیین نامه فیفا رای های خود را درفصلی که گذشت صادر کرد که در برخی از رای ها، تیم ها اعتراضات شدیدی داشتند. 

حسن زاده ادامه داد: دو نوع اعتراض وجود دارد.ابتدا زمانی که رای برای شخصی صادر می شود که به ضررش است ودوم اینکه بدون در نظر گرفتن وجدان و رفتارهای نامناسب اعتراض می شود. اگر فردی به رای صادره شده معترض است باید اعتراض خود را به طور قانونی و کتبی در اختیار کمیته انضباطی قرار دهد تا تصمیم گیری نهایی در موردش گرفته شود.

وی اضافه کرد:متاسفانه در اعتراض دوم که حرف های زیادی مطرح می شود و عوامل برخی تیم ها و برخی از رسانه ها به آن می پردازند، غیر اخلاقی است. 

رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: به عنوان نمونه درباره پرونده بازیکن خارجی تیم راه آهن زمانی که موضوع مطرح شد نه ما و نه کمیته بین الملل فدراسیون نمی دانستیم که این بازیکن زمانی که در لیگ ایران بوده به کشورش بازگشته و در ترکیه نیز بازی کرده است.

حسن زاده ادامه داد: تا زمانی که تخلفی برای ما محرز نشود نمی توان رای را صادر کرد. وما زمانی که متوجه تخلف این بازیکن شدیم بلافاصله از حضوردرمسابقات، محرومش کردیم اما متاسفانه برخی رسانه ها و افراد که جهت دار صحبت کرده و علیه کمیته انضباطی جو سازی می کنند باید بدانند که کاری غیر اخلاقی انجام دادند.

وی درباره حضورنیافتن تیم ها و باشگاههای بدهکار در رقابتهای لیگ (آزادگان) گفت: تقریبا 40 باشگاه هستند که بدهکار بوده و از این تعداد 12 تیم ، لیگ برتری هستند.

رئیس کمیته انضباطی در باره تعداد آرای انضباطی و جرایم صادر شده و به مرحله اجرا رسیده در فصل جدید گفت: حدود 95 درصد آرا، اجرا شده و مابقی آن به دلیل پایان رقابتهای لیگ، به مرحله اجرا نرسیده است. در بحث مالی نیز باید بگویم متاسفانه زیر 5 درصد ، افراد و یا تیم های بدهکار، جرایم نقدی خود را پرداخت کرده اند.

حسن زاده درباره تاثیرگذار بودن دوره های آموزشی نیز گفت: در فصل گذشته دوره های آموزشی انضباطی را برای برخی باشگاه ها و همچنین در اردوهایی که تیم ها داشته اند، برگزار کرده ایم و در رقابتهای لیگ شاهد مدیریت بر رفتارهایشان بودیم.

به گفته وی امسال نیز هرباشگاهی که بخواهد کمیته انضباطی در این راستا کمک خواهد کرد.قرار است تا یک همایش برای مربیان و کادر فنی باشگاهها برگزار کنیم و قوانین و مقررات آیین نامه انضباطی را برای آنها نیز تدریس کنیم.

رییس کمیته انضباطی درباره اینکه آیا آرای انضباطی خاصیت بازدارندگی دارد، گفت: مجازات باید بازدارنده باشد. به عنوان مثال زمانی که یک بازیکن به مدت 6 ماه از فعالیت فوتبالی خود محروم می شود، این رای بر روی بازی های بازیکن خاطی نیز اثرگذار خواهد بود. بر همین اساس آنها سعی بر کنترل رفتار خود دارند. به طور کلی بازدارندگی در ذات جرایم انضباطی است .

حسن زاده درباره تفاوت در آرای صادر شده برای بازیکنان لیگ برتر فوتبال، فوتبال ساحلی و فوتسال زنان و مردان اظهار داشت: بدون شک تفاوت در مجازات هایی که برای بازیکنان در لیگ برتر در نظر گرفته می شود با لیگ فوتسال و یا فوتبال ساحلی و لیگ بانوان وجود دارد.

وی ادامه داد:وقتی یک بازیکن در لیگ برتر برای هرتمرین 50 میلیون تومان می گیرد با بازیکنی که مبلغ قراردادش در لیگ بانوان 15 میلیون تومان است، بدون شک میزان جریمه اش متغیر خواهد بود. ما با توجه به حضور باشگاهها و تیم ها در مسابقات لیگ برتر، دسته یک، دو ، سه و میزان قرارداد هایشان، رای های خود را صادر می کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.