قدس آنلاین یزد - نماينده مردم يزد و اشكذر درمجلس گفت : توسعه نامتوازن و ناعادلانه صنایع و کارخانجات در استان یزد باعث سلب آسایش از مردم شده واین صنایع فقط برای مردم غیربومی شغل ایجاد کرده اند و تبعات آن دامنگیر بومیان استان شده است.

توسعه یزد به قیمت از بین رفتن سلامتی مردم تمام شده است

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، محمدصالح جوکار، در نشستی خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت : مشکلات جدی و زیرساختی در بخش صنعت استان وجود دارد و کار در این حوزه گره خورده بگونه ای که تعطیلی یک واحد آلاینده با بیکاری تعداد زیادی کارگر مواجه می شود.

وی افزود: اتخاذ سیاست گذاری های غلط گذشته چه سهوی یا عمدی توسط مسوولان باعث شده آلایندگی زیادی در کریدور یزد که محل اسکان و زتدگی بیش از 75 درصد جمعیت استان است ایجاد شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد تصریح کرد : در محل سکونت مردم مجوز فعالیت کارخانجات شیشه و فولاد به نام توسعه داده شده و حق مردم را پایمال کردند و کسانی که صدایشان در حفاظت از محیط زیست گوش عالم را کر کرده، چنان برخلاف محیط زیست عمل کردند که فریاد مردم نزدیک کارخانجات نیز اکنون بلند شده است.

 

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس خاطرنشان ساخت : مردم استان یزد هزینه توسعه مدنظر عده ای خاص را پرداخت می کنند و آنها با هزینه از بین رفتن سلامتی مردم، سرمایه دار می شوند حال اینکه این سئوال مطرح است که چرا باید توسعه ناعادلانه باعث شود این گونه زندگی مردم در گسترش غیر اصولی کارخانجات به خطر بیفتد.

 

نماينده يزد و اشكذر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ايجاد اراضي باغ شهر كوثر براي تامين منابع خط انتقال آب به استان با توجه به مزيت‌ها و پتانسيل‌هاي موجود در استان، عملكرد اين شركت را تاكنون رضايت‌بخش ندانست و گفت: بايد بسيار فعال‌تر و پوياتر در اين رابطه اقدام شود.

وي در اين باره به اختصاص سهميه 500 ميليون مترمكعبي آب خليج فارس به استان به نام شركت كوثر در سال گذشته اشاره كرد و افزود: متاسفانه عدم اقدام استان در اين باره طي يك سال گذشته موجب لغو اين مجوز شده و بايد مجدداً براي كسب مجوز اين تخصيص تلاش شود.

جوکار  با اشاره به برخي اقدامات جزئي صورت گرفته براي سهميه 150 ميليون مترمكعبي آب استان از خليج فارس، گفت: البته در اين رابطه استان كرمان پيشتاز از يزد عمل كرده و بخشي از لوله‌گذاري‌ها و اقدام به نصب آب شيرين‌كن‌ها را در حال انجام دارد.

نماینده یزد در محلس  در مورد خط دوم انتقال آب از سرچشمه‌هاي بهشت آباد به يزد نيز گفت: بخشي از لوله‌گذاري‌ها در استان صورت گرفته ولي با توجه به كمبود لوله و اعتبارات اين روند به كندي پيش مي‌رود و در رايزني‌هاي اخير با معاون وزير نيرو خواستار تعيين تكليف در مورد نحوه تخصيص اعتبارات دولتي، محل آبگيري و شروع اجراي سد بهشت آباد در مهلتي يك ماهه شده‌ايم.

جوكار در مورد موضوع اتباع بيگانه و پيگيري ساماندهي آنها در استان هم اظهار داشت : يكي از مشكلات در اين رابطه سوق يافتن اتباع بيگانه از مشاغل سخت مجاز به سمت مشاغل غيرمجاز تعيين شده براي آنهاست كه براي بسياري از  كارفرمايان به دليل پايين بودن هزينه‌هاي اين بكارگيري مقرون به صرفه است.

وي ادامه داد: از طرفي اسكان بدون مجوز و غيرقانوني اتباع بيگانه در مناطق مسكوني شهر از سوي شهروندان و نبود نظارت كافي بر ورود اتباع غيرمجاز به داخل استان و كشور و پديده قاچاق انسان نيز از ديگر معضلات  در رابطه با ساماندهي اتباع بيگانه است.

اين نماينده مردم به كمبود امكانات و اعتبارات استاني براي ساماندهي اتباع بيگانه، مهمترين مسئله در اين رابطه را عدم ارائه برنامه‌ي جامع در كشور در اين خصوص دانست.

جوكار در مورد روند تخصيص اعتبار به طرح‌هاي داراي پيشرفت بالاي 80 درصد استان نيز گفت: با توجه به اين كه اعتبارات سال گذشته در بخش تبصره 22 قانون تنها نزديك به 60 درصد و اعتبارات تملك  داريي‌ها تا 40 درصد براي اتان تحقق يافت، هرچند برخي طرح‌ها پيشرفت خوبي داشته ولي قطعاً تمام اين طرح‌هاتكميل نشده است و امسال نيز قطعاً موضوع را دنبال خواهيم كرد.

اين نماينده مجلس در مورد تصفيه‌خانه يزد، خاطرنشان ساخت: موضوع تصفيه‌خانه شهر يزد يكي از معضلات ناشي از بي‌برنامگي است و بي‌نظمي در مورد آن مشهود است به نحوي كه رها شدن پساب در اين محل علي رغم پيگيري‌هاي مكرر و اقدامات انجام شده از سوي آبفا، براي ساكنان شهرهايي مانند شاهديه، زارچ و اشكذر و غيره مشكلات عديده‌اي را ايجاد كردخ است.

وي افزود: اين در حالي است كه مقرر شده بود كه بخش زيادي از اين پساب براي آباداني باغ شهر كوثر تخصيص يابد و علاوه بر اين نيز 10 شركت صنعتي معدني استان نيز مجوز تخصيص مقاديري از اين پساب را كسب كرده بودند ولي تاكنون هيچ كدام از اين شركت‌ها اقدامي در اين باره انجام نداده‌اند.

جوكار در مورد اخرين پيگيري‌هاي خود در اين رابطه به نامه اخيرش به استاندار يزد مبني بر درخواست تعيين مهلت يك ماهه براي انجام اقدامات لازم از سوي اين شركت‌ها براي جلوگيري از لغو اين مجوز خبر داد و گفت: البته اخيراً نيز مقاديري از اين پساب براي ايجاد فضاي سبز توسط منابع طبيعي و شهرداري در قابل تفاهم‌نامه‌اي تخصيص يافته است ولي با توجه به لزوم تخصيص اعتبار در اين رابطه، استفاده اين تخصيص بعيد به نظر مي‌رسد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذاكرات هسته‌اي كشورمان افزود: مذاكرات در حالي به آستانه اتمام خود نزديك مي‌شود كه آمريكايي‌ها در برخي موضوعات همچنان زياده‌خواهي‌هاي خود را دنبال مي‌كنند و اين موضوع به آفتي براي پيشرفت سريع مذاكرات تبديل شده است.

وي با اشاره به عدم پايبندي آمريكايي‌ها به مفاد بيانيه لوزان به عنوان پايه و اساس مذاكرات و طرح مسائلي مانند موضوع بازرسي‌هاي نظامي و PMD و غيره پس از توافق لوزان را عامل بي‌اعتمادي نسبت به وعده‌هاي آمريكايي‌ها دانست.

نماینده مردم یزد با بيان اين كه ادامه اين روند منجر به توافق كتبي و جدي نخواهد شد، اظهار داشت : در اين صورت شايد توافقي به صورت بيانيه انجام شود و همچنان شاهد ادامه چنين نشست‌هايي باشيم.

جوكار خاطرنشان ساخت : البته اگر توافقي نيز انجام شد مهمترين بحث ما لغو تحريم‌ها خواهد بود هر چند كه به اعتقاد اقتصادانان كشورمان حداكثر 30 درصد از مشكلات اقتصادي كشورمان با رفع تحريم‌ها برطرف خواهد شد و 70 درصد باقيمانده به مشكلات زيرساختي و مسائل داخل كشورمان باز‌مي‌گردد.

وي با بيان اين كه گره زدن تمام مشكلات به تحريم‌ها كاري اشتباه است، گفت: هر چند با انجام توافقات برخي كاهش‌ها را خواهيم داشت ولي نبايد مردم را شرطي كنيم كه با لغو تحريم‌ها، همه‌ي مشكلات برطرف مي‌شود و وضعيت بهبود خواهد يافت.

وي افزود: البته اجراي تعهدات نيز زمان‌بر خواهد بود و معتقديم كه بايد اجراي تعهدات متناظر باشد و هر دو طرف متعهد به اجراي آن باشند.

نماينده مردم يزد با تاكيد بر اين كه معماري تحريم‌هاي غرب بسيار هوشمندانه و داراي پيچيدگي‌هاي خاص خود است و اظهار داشت : بايد كارشناسان فني حوزه‌هاي مالي، بانكي و حقوقي كشورمان در اين رابطه جدي باشند.

وي در رابطه با اهميت اين موضوع، با اشاره به تجربيات ناخوشايند گذشته از عملكرد آژانس جهاني انرژي اتمي در مورد راستي‌آزمايي‌ها، گفت: اگر رفع تحريم‌ها را تنها منوط به اجراي تعهدات در وهله اول و بعد راستي آزمايي آژانس گره بزنيم، اشتباه كرده‌ايم چرا كه در اين صورت تجربيات تلخ گذشته را استفاده نكرده، كنار گذاشته‌ايم و مي‌توانند در آينده با قار دادن موضوع در مسير ديگري، براي كشورمان مشكل‌ساز شوند و ما را مجبود به كنار گشيدن از مواضع اصلي‌مان كنند.

جوكار متذكر شد: البته بحث آمريكايي‌ها در واقع مباحث هسته‌اي و موضوع حقوق بشر در ايران نيست بلكه موضوع به مباحث اصولي و اساسي انقلاب باز مي‌گردد و قطعاً اين موضوع را در صورت توافق، در ماوراء اين توافق و دوران پست توافق خواهيم ديد كه آيا ايران را رها خواهند كرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.