قدس انلاین – سعید کوشافر: درحالی که بنا بر اخرین اخبار همچنان برخی اختلافها میان مذاکره کنندگان کشورمان با طرف غربی باقی مانده و از دیگر سو به نظر میرسد که قرار نیست زمان مذاکرات تمدید شود و مذاکره کنندگان ایرانی درمقابل شش کشور بشدت درحال رایزنی برای احقاق حق کشورمان هستند و نهایت تلاش خود را بکار میگیرند تا توافقی عادلانه شکل بگیرد اما با درز برخی اخبار از محل مذاکرات منتقدان داخل کشور نکاتی را گرفته و بابزرگنمایی وتحلیل ان از پشت سر و سرزمین خودی هم به تیم مذاکره کننده حمله می کنند

خنجر ازپشت ؛ تاثیر منفی انتقادهای سیاسی برمذاکرات/غرض ورزی درمذاکرات بازی بازندگی مردم کشور است/ترجیح دادن منافع حزبی منتقدان به مصالح کشورقابل بخشش نیست

این درحالی است که به نظر میرسد این انتقادات کمتر به  مسایل فنی وگفتمانی است و بیشتر به مسایل سیاسی روز کشور یا هیات مذاکره کننده مربوط میشود و به گونه ایست که القا میکند برخی از انجام توافق هسته ای دراین دولت خرسند نیستند وبیشتر به مسایل سیاسی داخل کشور تکیه دارد.

دراین حال یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه انتقادهای سیاسی آفت مذاکرات هسته است گفت: باید با انتقادها در چارچوب اخلاقی قدرت چانه زنی را در تیم مذاکره کننده بالا ببریم.

غلامرضا اسداللهی با ارزیابی عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور گفت: تیم مذاکره نمادی از ملت ایران هستند و منویات رهبری و مردم را تبیین و دنبال می کنند.

نماینده مردم تربیت جام، تایباد و باخرز در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکره‌کنندگان در چارچوب های تعیین شده پیش رفته‌اند، اظهار داشت: این تیم براساس تعبیری که حضرت آقا داشتند د ر چارچوب های تعیین شده گام برداشته‌اند و اجازه تخطی از خطوط قرمز را به طرف مقابل ندادند. در واقع مذاکره‌کنندگان هسته ای جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی کاری جهادی انجام داده‌اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: آنها تا امروز بسیار خوب عمل کردند و به دنبال این هستند که حقوق مسلم مردم ایرانی را برآورده کنند.

به گفته این نماینده بهره‌مندی از فن آوری هسته‌ای صلح آمیز در چارچوب NPTاز جمله حقوق ملت ماست که تیم دیپلماسی ایران سعی کرده است این موضوع را در دنیا اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه عملکرد مذاکره‌کنندگان مورد تایید است، ادامه داد: از سوی دیگر تیم ما به دنیا اعلام کرد ایران به هیچ وجه خواستار نظامی کردن فن آوری هسته‌ای نیست و این عدم تمایل را بر اساس اعتقادات مذهبی و دینی عنوان شد. تا امروز مذاکره‌کنندگان ایران توانسته‌اند خواسته های نظام را پیاده کنند.

اسداللهی در ادامه به انتقادهایی داخلی اشاره کرد و گفت: بعضی انتقادها  که در چارچوب اخلاقی و گفتمانی باشد، قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده را در زمان توافق بالا می برد. اما اگر انتقادها به بی‌اخلاقی و نگاه سیاسی آلوده شود، تاثیر منفی خواهد داشت.

این نماینده عنوان کرد: انتقاد سیاسی به مذاکرات توجیهی ندارد، تیم ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد. این روزها باید به مذاکره کنندگان کمک کنیم چرا که آنان  مورد تایید رهبری هستند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تاکید کرد: انتقادهای سیاسی، آفت  مذاکرات است. مذاکره کنندگان بر حق مردم و نظام پافشاری می کنند و سعی دارند در چارچوب های تعیین شده مذاکرات را جمع بندی کنند.

***مخالفان مذاکرات حداقل سکوت کنند

دراین حال عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس با اشاره به اینکه رهبری،دولت و مردم امروز پشتیبان مذاکرات هستند تصریح کرد:‌ همه باید اجازه بدهند در این صحنه استراتژیک مردم تصمیم بگیرند تا به این ترتیب در چارچوب مذاکرات حق خود را به دست بیاورند.

هادی حسینی در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه مذاکره با 1+5 به معنای دفاع و مقابله برای دستیابی به حقوقمان است گفت: مذاکره طرفین سر میز مذاکره مانند بازی شطرنج است،در این بازی شطرنج میدان بازی را سکوت فرا گرفته یعنی همه کمک می کنند و ساکت می نشینند تا افرادی که درگیر بازی هستند تمام ذهنشان متمرکز بازی باشد.

نماینده مردم قائم شهر در مجلس با تاکید بر لزوم حمایت از تیم مذاکره کننده تصریح کرد‌: مخالفت برخی از روی جهل است که در این زمیه آنها را به بیانات رهبری در مورد حمایت از تیم مذاکره کننده همچنین مطالعه در تاریخ اسلام و جهان اسلام توصیه می کنم تا به این ترتیب جهلشان از بین برود.

وی مخالفت برخی را از سر دلسوزی دانست و افزود: طبیعتا این گروه پس از بیانات رهبری و حمایتشان از تیم دیگر مخالفتی نمی کنند.

به گفته حسینی برخی از مخالفت ها نیزاز سر غرض ورزی است،این عده توجه داشته باشند که نمی شود با زندگی مردم و سرنوشت کشور بازی کرد، در دنیا علیرغم اینکه اهل صلح و دوستی هستیم در طی سال های گذشته علیه ما جوسازی کردند،و حال که مذاکره کنندگان بر سر میز مذاکره درصدد تلطیف کردن فضا هستند نباید اظهارات تخریبی مطرح کرد.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس با اشاره به اینکه رهبری،دولت و مردم امروز پشتیبان مذاکرات هستند تصریح کرد:‌ همه باید اجازه بدهند در این صحنه استراتژیک مردم تصمیم بگیرند تا به این تریب در چارچوب مذاکرات حق خود را به دست بیاورند.

وی معتقد است نمی خواهیم سازش کنیم بلکه می خواهیم در میز مذاکره مقابله کرده وبه حقوق خود دست یابیم بنابراین اگر مخالفان مذاکرات قصد کمکی در این زمنیه ندارند سکوت کنند تا مردم به حقوق خود دست یابند.

***تبعیت از رهبری در حمایت از تیم مذاکره کننده

همچنین عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس گفت: باید به تبعیت از رهبری و حمایت ایشان از تیم مذاکره کننده هسته ای به دنبال دستیابی به توافق خوب باشیم،توافقی که برد برد بوده و به نفع کشورمان و 1+5 باشد.

حسین گروسی درباره اظهارات نادرست و تخریبی علیه تیم مذاکره کننده و مذاکرات هسته ای گفت: اظهارنظر کردن در مسایل باید کارشناسی باشد و در زمینه مذاکرات هسته ای نیز رهبری چارچوب ها را مشخص کرده اند و مجلس هم در این راستا نظارت داشته و در جلسات غیر علنی تیم مذاکره کننده گزارش های لازم را دریافت می کند.

نماینده مردم شهریار در مجلس در عین حال تصریح کرد: اما آن چیزی که امروز ممکن است اثر منفی در مذاکرات داشته باشد برخی اظهارات نسنجیده و نادرست است. همانطور که مصوبات سنا اثر منفی در دنیا گذاشت و همه متوجه ایجاد محدودیت هایی از سوی آمریکا شدند ما هم نباید طوری حرکت کنیم که دنیا تصور کند در داخل کشورمان برخی درصدد ایجاد مانع در مسیر مذاکرات هستند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس تاکید کرد: باید به تبعیت از رهبری و حمایت ایشان از تیم مذاکره کننده هسته ای به دنبال دستیابی به توافق خوب باشیم،توافقی که برد برد بوده و به نفع کشورمان و 1+5 باشد.

به گفته وی هر گونه اظهارنظری در داخل کشورمان که موجب شود دیدگاه منفی در مجامع جهانی علیه کشورمان ایجاد شود مطلوب نیست.همانطور که موضع گیری سنا در مذاکرات موجب شد دیگران آمریکا را زیاده خواه بدانند ما نیز باید در نظر داشته باشیم که زیاده خواهی از هر طرفی که باشد مطلوب نیست.

گروسی با اشاره به اینکه ‌ما به دنبال توافق خوب هستیم و نه زیاده خواهی اظهار داشت: باید دقت کنیم اظهاراتمان منطقی،عقلانی و مطابق با فرمایشات و موضع گیری های رهبری باشد.

*** حمایت نشود، طرف مقابل فشار وارد می‌کند

دراین راستا همچمنین عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به افرادی که اظهارات نادرست علیه تیم مذاکره کننده و مذاکرات مطرح می کنند توصیه کرد: اگر به صورت جدی به دنبال حفظ ارزش های انقلاب و منویات رهبری هستید باید همانگونه که رهبر انقلاب با صراحت از تیم مذاکره کننده حمایت کرده و آنها را متدین و شجاع نامیدند از تیم حمایت کنند.

محمد علی اسفنانی در گفتگو با خانه ملت، درخصوص اظهارات نادرست درباره مذاکرات و تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: جمهوری اسلامی ایران در پرتو تدابیر و نصایح مقام معظم رهبری، تیمی را با تمام مشخصه های لازم تشکیل داد که در خط اول مبارزه با 1+5 که ازدشمنان درجه یک ایران هستند، قرار گرفته‌اند.

نماینده مردم فریدن،‌ فریدون‌شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر کدام از کشورهای 1+5 به فراخور توان خود، ظلم هایی در حق جمهوری اسلامی ایران انجام دادند که از اذهان پاک نخواهد شد اما امروز ضرورت ها ایجاب کرده است که با همین دشمنان بر سر موضوع هسته ای مذاکره کنیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، تیم مذاکره کننده هسته ای را در خط اول مقابله با 1+ 5 دانست و تصریح کرد:‌ افرادی که در خط اول نیستند عقبه محسوب می شوند و طبیعی است که اگراین افراد، مذاکره کنندگان را حمایت و پشتیبانی نکنند، مذاکره کنندگان نمی توانند موفق شوند و طرف مقابل فشار بیشتری به تیم مذاکره کننده وارد می کند.

اسفنانی به افرادی که اظهارات نادرست علیه تیم مذاکره کننده و مذاکرات مطرح می کنند توصیه کرد: اگر آنها به صورت جدی به دنبال حفظ ارزش های انقلاب و منویات رهبری هستند باید همانگونه که رهبر انقلاب با صراحت از تیم مذاکره کننده حمایت کرده و آنها را متدین و شجاع نامیدند از تیم حمایت کنند؛ در غیر این صورت انتقادات نابجا درمورد تیم و مذاکرات به جز آسیب زدن به مذاکرات منفعت دیگری برای کشورمان به دنبال نخواهد داشت.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس خاطر نشان کرد: مسئله هسته ای در کشورمان مسئله ملی است و از این جهت هماهنگی و وحدت در این زمینه اهمیت بسیاری دارد و همه باید توجه داشته باشند که در این زمینه از رهبری تبعیت کنند.

***اظهارات تخریبی غیرقابل بخشش است

یک عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس هم ، با بیان اینکه اظهارات تخریبی و انتقادات غیر سازنده علیه مذاکره‌کنندگان هیچ کمکی به کشور نمی‌کند، گفت: در صورت تعمدی بودن، این اقدامات غیر قابل بخشش است.

عباسعلی منصوری آرانی درباره انتقادات رییس مجلس نسبت به منتقدان موضوع هسته ای و لزوم وحدت و همدلی در کشور گفت: قطعا در شرایط کنونی تمام مسئولان و مقامات کشورمان باید از تیم مذاکره کننده هسته ای حمایت کنند زیرا در همین رابطه، رهبر معظم انقلاب نیز در چند وقت اخیر بارها از اعضای تیم مذاکره کننده حمایت کامل کرده و حتی آن‌ها را افرادی امین و شجاع خطاب قرار دادند.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این موضوع واضح و مبرهن است که ایران در یک جنگ دیپلماتیک قرار داشته و اعضای تیم مذاکره کننده در این نبرد بین‌المللی به‌دنبال آن هستند که از منافع ملی دفاع کنند.

وی ادامه داد: قطعا در هر نبرد ملی باید تمام مقامات و مردم از خط‌شکنان و مدافعان کشور حمایت کنند، زیرا در شرایط کنونی طرف مذاکره‌کننده اهرم‌های بسیاری دارد؛ بنابراین وحدت داخلی در کشور باید هم‌سو و هم جهت برای حمایت از تیم مذاکره کننده باشد.

منصوری آرانی تصریح کرد: به طور حتم الزام عقلی و بلوغ سیاسی در شرایط کنونی حکم می کند که با تمام توان از تیم مذاکره کننده هسته ای دفاع کنیم، البته اعضای تیم مذاکره کننده ثابت کردند که به دنبال تأمین منافع ملت بوده و هیچ وقت از خطوط قرمز نظام عبور نمی‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه اظهارات تخریبی و انتقادات غیر سازنده هیچ کمکی به کشور نمی‌کند، افزود: البته گاهش پیش می‌آید که برخی افراد به صورت غیرعمد نمی‌توانند مرزی را میان تخریب، انتقاد و توهین قائل شوند، اما قطعا در صورت تعمدی بودن این اقدامات غیر قابل بخشش است و نشان می‌دهد که این افراد منافع جمعی و حزبی خود را مهم‌تر از منافع ملی می‌دانند، که این رویکرد مغایر با فرمایشات رهبر معظم انقلاب و خواسته مردم است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.