عملیات اجرایی احداث ۵ نماد شهید گمنام دفاع مقدس با هدف ترویج فرهنگ شهادت پس از اعلام فراخوان و دریافت ۱۰۰ طرح از دانشگاه های سراسر کشور در نهایت با پذیرفته شدن یک طرح در مشهد مقدس آغاز شد.

عملیات احداث ۵ نماد شهید گمنام در دانشگاه آزاد مشهد آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار مهر، در مراسمی که به همین منظور با حضور مدیر کل بنیاد شهید و مسئولان دانشگاه ازاد اسلامی و رئیس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد عملیات اجرایی احداث تعداد ۵ نماد شهید گمنام  در محل مجتمع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در این آئین با بیان اینکه این اقدام ثوابی عظیم و اخروی به همراه دارد بیان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمتر از شهادت نیست.

عابدین عابدی اظهار کرد: تعداد ۵ تن از شهدای گمنام در سال ۸۷ پس از پيگيری‌های مستمر دانشگاه و مساعدت بنياد حفظ آثار و حمايت بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان رضوی در محل مجتمع فرهنگي دانشگاه تدفين شدند.

وی افزود: از آن زمان تاكنون بالغ بر يك صد طرح جهت نصب نماد شهدا بررسی شده كه در نهایت يك طرح از ميان آن تعداد انتخاب و عملیات ساخت آن آغاز شده است.

وی یادآور شد: بسیاری از دستگاه های اجرایی در حال حاضر در راستای احداث نماد شهدا در گلزار های شهدای گمنام وارد عمل شدند که عملیات ساخت این نماد ها در برخی شهرستان‌ها در دست اجرا است.

افتتاح نماد شهدای گمنام در هفته دفاع مقدس

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز در این رابطه گفت: فراخوان طراحی و ساخت نماد شهدای گمنام دانشگاه از سال ۸۷ به تمامی  دانشگاههای کشور ارسال گردید که در همین راستا ۱۰۰ طرح دریافت شد.

حجت الاسلام رسولی با بیان اینکه این طرح ها در کمیته تخصصی دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت و از میان آنها ۱۰ طرح انتخاب شد  افزود: بعد از ارزیابی این طرح ها سه طرح در شورای فرهنگی دانشگاه تصویب شد که با توجه به دو موضوع پیام شهادت و جهاد و هماهنگ بودن المان با طراحی و نقشه مجموعه فرهنگی طرح آخر تصویب گردید.

وی هزینه این طرح را حدود ۳۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت : محل تامین هزینه از بودجه جاری دانشگاه است اما کسانی که علاقمند کمک در ساخت این نماد هستند می توانند در این پروژه همکاری کنند.

وی از بهره برداری این طرح در هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت : طرح فوق الهام بخش استقامت، ایثار و فداکاری در دفاع مقدس است و دفاع از رهبری و امامت را تداعی می کند.

الهه سادات ذوقی حسینی عضو هیئت علمی گروه معماری سما دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و طراح این نماد نیز گفت: ایده اصلی پیوند معماری اسلامی و معماری بومی خراسان و معماری روز جهان است.

وی افزود: در این طرح سعی شده فرم گنبد از حالت سنتی به مدرن تبدیل شود به گونه ای که مفاهیم ارزشمند معماری گنبد درون آن وجود داشته باشد و درعین حال از تکنولوژی روز دنیا و سبک های جدید در ساخت ان استفاده شود.

وی گفت: تعداد ۸ قوس بیضوی به تاسی از نام مبارک امام رضا (ع) در طراحی این نماد استفاده شده که مزین به ۵ آیه قرآن به تعداد شهدای گمنام این مجموعه است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.