نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر گفت: از ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار شالیزارهای شهرستان آستانه اشرفیه ۳۰ تا ۳۵ درصد مزارع این شهرستان با تنش کم‌آبی مواجه هستند.

 ۳۵ درصد شالیزارهای آستانه‌اشرفیه با تنش کم‌آبی مواجه هستند

به گزارش قدس آنلاین،  محمدحسین قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شهرستان آستانه‌اشرفیه و بخش بندر کیاشهر پایین‌دست آب خور سد سفیدرود هستند، گفت: حوزه‌های روستایی ماشک سپهداری، لفوت بالا و پایین، امیرهنده امیر سلطان، تهام، کوی شهید رجایی کیاشهر– سالکده، لی کله، قاضی کله، لسکوکلایه، امیر کیاسر، به ویژه پایین رودپشت از حوزه‌هایی است که آب‌رسانی در آن ها به‌ سختی انجام می‌گیرد.

وی افزود: پایین‌دست بودن مزارع شالیزارهای آستانه‌اشرفیه و هدر رفت بالغ‌ بر ۳۵ درصد از آب ارزشمند کشاورزی به دلیل قدیمی بودن انهار، عدم لاینینگ و عدم همکاری بعضی از عوامل روستایی بالادست سبب شده آب‌رسانی به مزارع بالادست با مشکلات مواجه شود.

قربانی با بیان اینکه آب‌بهای کشاورزی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده، گفت: کشاورزان برای هر هکتار حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال آب بها به وزارت نیرو باید پرداخت کنند که برای کشاروزان پرداخت این میزان سنگین است زیرا حدود دو برابر آن را هزینه می‌کنند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر خاطرنشان کرد: پمپاژ آب و حضور و نیروی انسانی باعث شده که در هر هکتار حدود یک‌ میلیون تومان در بخش آب هزینه شود که بدین ترتیب هزینه تولید بالا رفته و رغبت کشاورزان برای ماندن در روستا از بین می رود.

وی مدیریت، بازسازی و لاینینگ انهار را راهکار رفع مشکل و هدایت آب به پایین‌دست روستاهای سخت آبخور عنوان کرد و افزود: بر اساس آمار حدود ۱۰ درصد از مزارع پایین‌دست شهرستان آستانه اشرفیه در معرض خشک‌سالی هستند.

رییس مجمع نمایندگان گیلان از توزیع آب استان درخواست کرد که در توزیع عادلانه آب به ویژه رساندن آب به پایین‌دست روستاها تلاش کنند و در طی دو مرحله آب‌رسانی در کنار کشاورزان باشند.

قربانی با بیان اینکه باید از حاشیه‌ها بپرهیزیم، اظهار کرد: اگر در این مدت چندروزه در کنار کشاورزان نباشیم و بحران کم‌آبی را مدیریت نکنیم برای کشاورز فایده‌ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به کاهش نزولات آسمانی افزود: با همه فشارهایی که بر مدیران استانی و شهرستانی وارد شده اما تدبیر نسبی در آب‌رسانی به مزارع کشاورزان استان گیلان انجام‌ گرفته است.

لایروبی انهار، راه‌اندازی سد لاستیکی و احیای آب‌بندها در اولویت قرار گیرد

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر از لایروبی حدود ۲۵۰ کیلومتر از انهار و لاینینگ شهرستان آستانه اشرفیه اشاره و با بیان اینکه سد لاستیکی دهنه سرسفید رود ۹۵ درصد پیشرفت داشته است، گفت: دو سد لاستیکی از ۱۱ سد لاستیکی گیلان که در آستانه‌اشرفیه در دست احداث است از پیشرفت خوبی برخوردارند.

قربانی درباره بهره‌گیری از ظرفیت آب‌بندان شهرستان افزود: مجموعه متصدیان وزارت نیرو در بخش آب‌بندها دچار یک سردرگمی عمیق هسنند و برنامه و استراتژی مدون برای آب‌بندها ندارند.

وی تصریح کرد: در گذشته با درک اهمیت این آب‌بندها احتیاجی به آب سد سفیدرود نبود و بسیاری از مزارع پایین‌دست آستانه‌اشرفیه از ظرفیت این آب‌بندها استفاده می‌کردند و مزارع آبیاری می شدند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان، عدم یک استراتژی و ورود دستگاه‌های مختلف در این حوزه را از عوامل عدم ساماندهی آب‌بندها دانست و اظهار کرد: مطمئنا اگر آب‌بندهای آستانه‌اشرفیه بازسازی شود حداقل ۳۰ درصد از مشکلات مزارع پایین‌دست این شهرستان حل خواهد شد.

قربانی یادآور شد: اخیرا طرحی تحت عنوان ساماندهی آب‌بندهای کشور در گروه کشاورزی مطرح است که با همکاری جهاد کشاورزی و وزارت نیرو انجام می‌گیرد و استان گیلان به‌ عنوان یک استان پایلوت در اجرای این طرح حضور خواهد داشت.

وی تأکید کرد: با شرایط جوی و عدم نزولات آسمانی که در کشور به وجود آمده در سال های آتی با بحران جدی آب مواجه خواهیم شد و راهی جز ساماندهی آب‌بندها نداریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.