مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد از بهره‌وری بسیار کم آب در یزد خبر داد و گفت: در حال حاضر بهره‌وری آب در یزد ۴۰ درصد و در برخی از آمارها کمتر از این میزان گزارش شده است.

  بهره‌وری ۴۰درصدی آب در یزد/بدهی ۱۰ میلیاردی سازمانها به آبفا

به گزارش قدس آنلاین، علی اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر ۸۸ تا ۹۰ درصد آب منابع داخلی یزد در حوزه کشاورزی مصرف می شود که به دلیل روشهای نادرست و سنتی آبیاری، بهره وری آب در این بخش بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه به رغم کم آبی های بسیار و بروز بحران آب در یزد هنوز در بسیاری از نقاط شاهد آبیاری غرقابی در مزارع هستیم، عنوان کرد: محصول این مزارع به هر میزان که باشد، باز هم بهره وری لازم از آب انجام نمی شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان یزد با تاکید بر استفاده از روشهای نوین آبیاری در کشاورزی خاطرنشان کرد: بسیاری از محصولاتی که اکنون در یزد کشت می شود به هیچ وجه مناسب کشت در این شرایط آب و هوایی نیست و لازم است کشاورزان الگوهای کشت خود را نیز تغییر دهند تا از کمترین میزان مصرف آب، بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حدود شش درصد آب موجود نیز صرف شرب و بین چهار تا شش درصد صرف صنعت می شود، عنوان کرد: با برنامه ریزی صحیح و اصولی می توانیم میزان بهره وری یا راندمان آب در یزد را در همه بخش های شرب، صنعت و به ویژه کشاورزی به ۸۰ درصد برسانیم و از آب موجود در استان، تا دو برابر بیشتر از میزان فعلی بهره برداری کنیم.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آبی که اکنون برای آبیاری فضای سبز شهر یزد صرف می شود نیز میزان قابل توجهی است، افزود: گرچه در اغلب نقاط روش آبیاری قطره ای برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود اما برای بهره وری بیشتر لازم است هم در نوع کشت و هم در نوع آبیاری کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد همچنین در مورد بدهی سازمانهایی نظیر شهرداری که در زمینه آبیاری فضای سبز عنوان کرد: فضای سبز شهرداری، ادارات دولتی، بیمارستانها و دانشگاه های یزد در مجموع ۱۰ میلیارد تومان بدهی به آبفا دارند که این میزان در مشترکان خانگی حدود ۲.۵ تا ۳.۵ میلیارد تومان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.