با وجود اعمال شدید تحریم ها علیه ایران و وضعیت نامناسب اقتصادی، دولت یازدهم با انجام اقدامات موثری توانست علاوه بر افزایش تولید گندم، از گندمکاران نیز حمایت کند.

 حمایت دولت تدبیر و امید از تولید و خرید تضمینی گندم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، این درحالیست که از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم تاکنون بر افزایش تولید گندم، تامین اعتبارات لازم در این بخش، پشتیبانی از طرح افزایش ضریب خوداتکایی و ممنوعیت واردات در فصل برداشت این محصول اهتمام داشته است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با ایرنا، درباره اقدامات مهم ضروری قبل از کاشت گندم، گفت: تهیه و تدارک نهاده های اصلی تولید مثل کود های شیمیایی، انواع سموم و تولید بذر اصلاح شده و تنوع بخشی به ارقام بوده است.

اسماعیل اسفندیارپور درباره تامین نهاده های مورد نیاز کشت گندم اظهار داشت: طی این مدت، علاوه بر تامین کود فسفاته مورد نیاز سال زراعی جاری کود مورد نیاز سال زراعی 95 نیز تامین شده و در دسترس کشاورزان است و کشاورزان بدون محدودیت می توانند از کارگزاری ها و نمایندگان توزیع نیاز خود را دریافت کنند.

وی درخصوص اعلام به موقع قیمت تضمینی گندم، گفت: در دولت تدبیر و امید برخلاف سالهای گذشته قیمت خرید تضمینی گندم، قبل از فصل کشت این محصول به صورت رسمی اعلام می شد و کشاورزان نیز می توانستند برای کشت گندم برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی افزود: دولت تدبیر و امید و وزارت جهادکشاورزی نسبت به استخدام نزدیک به هشت هزار ناظر کشاورزی برای کار در مراکز خدمات کشاورزی در نزدیک ترین نقاط به مزارع اقدام کرده اند.

به گفته وی در صورتی که این هشت هزار نفر باید حدود 6 سال پیش و در دولت قبلی استخدام می شدند.

اسفندیاری پور افزود: دولت تدبیر و امید اعتبار لازم برای استخدام این تعداد را تامین کرد تا این افراد در مراکز خدمات کشاورزی و برای نظارت بر مزارع و مشاوره دادن به کشاورزان مستقر شوند. به طور مثال هم اکنون کارشناسان ناظر بخش کشاورزی در شهرستان بیجار استان کردستان بر نحوه تولید کشت گندم نظارت دارند.

وی اضافه کرد: ناظران این بخش به تناسب تعداد خانوار در سطح کشت اراضی آبی و دیمی یک محدوده جغرافیایی به کار گرفته می شوند که مسوولیت نظارت در حوزه جغرافیایی، مشخص شده و با مشورت دهی کشاورزان اقدام به انتقال و اجرای یافته های تحقیقاتی در این مزارع کرده اند.

به گفته وی، از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون در حمایت از تولید گندم در زمینه توسعه سیستم های آبیاری نوین کشاورزی و ارتقای توسعه مکانیزاسیون تولید گندم نیز اقدامات موثری صورت گرفته است.

وی در همین ارتباط اضافه کرد: خط اعتباری مکانیزاسیون در سال 92 برای خرید تراکتور و کمباین حدود 750 میلیارد تومان و در سال گذشته 800 میلیارد تومان بوده که امسال نیز مبلغ هزار میلیارد تومان را دولت به این بخش تخصیص داده تا کشاورزان با استفاده از تسهیلات دریافتی بتوانند مزارع خود را به سیستم مکانیزاسیون مجهز کنند.

به گفته وی کارخانه کمباین سازی اراک سالانه 400 دستگاه کمباین تولید و به بخش کشاورری عرضه می کند.

وی درباره تامین منابع بهای پرداخت خرید گندم گفت: در شرایط سخت اقتصادی دولت تلاش کرده بهای مورد نیاز خرید تضمینی گندم را به موقع تامین و به حساب گندمکاران کشور واریز کند.

وی ادامه داد: همچنین وزارت جهادکشاورزی نسبت به سامان دهی گندمکاران خبره و پیشگام اقدام کرده تا دیگر کشاورزان از دانش و تجربه این افراد بهره مند شوند به نحوی که مزارع کشاورزان خبره و پیشگام به عنوان مزارع کارگاه های آموزشی مورد استفاده عموم کشاورزان قرار گرفته است.

اسفندیاری پور به همکاری های بین المللی موسسات تحقیقات سیمیت و ایکاردا اشاره کرد و گفت: با همکاری های تحقیقاتی این موسسات تاکنون توانسته ایم ارقام جدیدی را برای افزایش تولید به این بخش معرفی کنیم.

وی میزان خرید تضمینی گندم سال 92 را چهار میلیون و 800 هزار تن عنوان کرد و گفت: در سال 93 میزان خرید گندم به 6 میلیون و 716 هزار تن رسید که طی این مدت میزان خرید گندم دولت 39 درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته وی، همچنین از ابتدای فصل برداشت تاکنون حدود 5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 22.5 درصد رشد داشته ایم.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: با توجه به کاهش 38 میلیمتری بارندگی ها نسبت به سال گذشته با اقدامات و اعتبارات تامین شده از سوی دولت روند تولید و خرید گندم رو به رشد بوده و برداشت گندم کماکان تا پایان شهریور ماه نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، سال گذشته 10 میلیون و 300 هزار تن گندم در کشور تولید شد که پیش بینی می شود این میزان به بیش از 11 میلیون تن گندم در سراسر کشور برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.