معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: مطالعاتی که اخیرا انجام شده است، متاسفانه نشان می‌دهد استان کرمان در بحث شیوع به مصرف مواد مخدر رتبه اول کشور را دارد.

   کرمان، رتبه اول شیوع مصرف مواد مخدر در کشور

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ علیرضا پریور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، درباره دلایل افزایش اعتیاد در کشور گفت: ما یکی از کشورهای در حال گذار هستیم که یکی از ویژگی‌های کشورهای در حال گذار مواجهه با بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی است.

 

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌هایی که با آن مواجه‌ایم مسئله اعتیاد به مواد مخدر است، تصریح کرد: اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر اینکه خود یک معضل برای فرد است در عین حال تبعات مختلفی برای نیز فرد دارد. این معضل بزرگ می‌تواند باعث بحران‌های اجتماعی از قبیل سرقت، فرزند آزاری، از هم پاشیدگی خانواده، طلاق.....را داشته باشد به همین دلیل است که حساسیت نسبت به اعتیاد بسیار بالاست.

 

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمان ادامه داد: متاسفانه در جامعه‌ی ما به نوعی با افزایش اعتیاد و کاهش سن ابتلا به مواد مخدر روبه رو هستیم و دلایل مختلفی نیز برای افزایش اعتیاد وجود دارد.

 

پریور با بیان اینکه هر منطقه جغرافیایی با منطقه جغرافیایی دیگر فرق می‌کند، اظهار کرد: متاسفانه به نوجوانان و جوانان آموزش نداده‌ایم که چگونه کنترل هیجان داشته باشند و چگونه بتوانند مسائل و مشکلات خود را حل کنند. سرخوردگی‌های اجتماعی، از هم گسیختگی خانواده‌ها، نوع روابط والدین با فرزندان، دور شدن اجتماعی جامعه از مکارم اخلاقی و ... باعث پایین آمدن سن اعتیاد به مواد مخدر شده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا جوانان با وجود آگاه بودن از مشکلات اعتیاد به آن رو می‌آورند، نیز گفت: همه‌ی آدم‌ها می‌دانند که اعتیاد به مواد مخدر بد است اما مسئله این نیست که آگاهند و این کار را انجام می‌دهند! بلکه این مسئله از رفتارهایی شروع می‌شود که طرف باور ندارد نتیجه این رفتارها ابتلا به مواد مخدر است و متاسفانه این افراد، توانمند نیستند و مثل فردی که در نه گفتن، در حل مسئله و ... ناتوان است.

 

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمان درباره میزان دخیل بودن مسائل اجتماعی از قیبل بیکاری در بحث اعتیاد نیز به خبرنگار ایسنا گفت: باید مطالعات دقیقی انجام و مشخص شود بیکاری به چه میزانی به صورت مستقیم در ابتلاء افراد به

اعتیاد نقش دارد اما به نظر بنده انجام ندادن وظایف تخصصی سازمان‌ها و نهادهای مختلف در حوزهای اجتماعی یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار در ابتلاء افراد به مصرف مواد مخدر است.

 

پریور درباره نقش خانواده‌ها و به ویژه پدر و مادر در اعتیاد فرزنداشان نیز گفت: قطعا پدر و مادر می‌توانند نقش بسیار تاثیر‌گذاری بر رور عملکرد فرزندانشان داشته باشند. خانواده محیطی است که شخصیت اجتماعی افراد در آن محیط شخصیت شروع به بالندگی و رشد می‌کند.

 

وی با بیان اینکه شکل‌گیری هنجارهای اجتماعی از محیط خانه شروع می‌شود، افزود: خانواده است که هنجارهای اجتماعی، باورها و رفتارها را در افراد نهادینه و درونی می‌کند و اگر والدین خودشان به مواد مخدر اعتیاد داشته باشند، باید بپذیریم که به احتمال زیاد فرزندان هم به اعتیاد مبتلا خواهند شد.

 

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمان با بیان اینکه گاهی پدر و مادر اصلا اعتیاد به مواد مخدر ندارند ولی فرزندان معتاد می‌شوند زیرا عوامل اجتماعی تاثیرگذار است، تصریح کرد: در بعضی از مواقع خود والدین هم مقصرند چون برای اینکه فرزند بتواند از خود در جامعه حفاظت کند باید آموزش لازم داده شود درغیر این صورت در جامعه رها می‌شود و نمی‌تواند از خود محافظت کند. در مواقعی که والدین، فرزندانشان را تصمیم گیرنده قرار می‌دهند در گرایش فرزندان به اعتیاد نقش ایفا می‌کنند.

 

پریور ادامه داد: کودک و نوجوانی که در خانواده یاد نگرفته است باید وظایف اجتماعی را به عهده بگیرد و خانواده برای اینکه نقش‌های اجتماعی را به عهده بگیرد تربیت نمی‌کند، این فرد، فردی رها شده اجتماعی خواهد بود که نمی‌تواند در مقابل فشار دوستان مقاومت کند.

 

وی درباره میزان درصد مبتلایان جوان کرمانی به اعتیاد نیز گفت: آمارهای مختلفی اعلام می‌شود که متاسفانه هیچ کدام این آمارها دقیق نیستند اما می‌توان گفت که استان کرمان به لحاظ تعداد مصرف‌کننده نسبت به جمعیت، رتبه هفت یا هشت را در کشور دارد ولی مطالعاتی که اخیرا انجام شده است، متاسفانه نشان می‌دهد استان کرمان در بحث شیوع به مصرف مواد مخدر رتبه اول کشور را دارد.

 

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمان درباره دلایل این امر نیز گفت: به دلیل شرایطی که کرمان دارد به عنوان پل عبوری مواد مخدر شده است و طبیعتا مواد مخدر آن طور که در کرمان امکان دسترسی به آن است در شهرهای دیگر نیست.

 

پریور افزود: شرایط جغرافیایی کرمان و محل قرارگیری‌اش در ترانزیت مواد مخدر از عوامل تاثیرگذار است و من فکر می‌کنم کرمانی‌ها نسبت به خیلی‌ها بهترند شاید اگر در استان دیگری نیز این همه شرایط محیا بود ابتلاء به مصرف مواد مخدر بیشتر از رقم‌های موجود بود در استان کرمان بود ضمن اینکه باید این واقعیت را بپذیریم تحت هر شرایطی وضعیت ما جای نگرانی دارد.

 

وی درباره راهکارهای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در بین جوانان و نوجوانان نیز گفت: برای حل مسئله اجتماعی باید اول مسئله اجتماعی را به عنوان یک واقعیت بپذیریم.

 

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمان افزود: یکی از دلایل گرایش افراد به مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها، ناتوانی‌های افراد در حل مسئله است. افراد جامعه امروز نیازمند داشتن مهارت‌های زندگی هستند، پس باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم و معتقدم باید بر روی خرده فرهنگ‌های مصرف مواد مخدر کار کنیم.

 

پریور تصریح کرد: متاسفانه چون ما با برداشت‌های کارشناسانه خودمان و در سطحی کلان تصمیم می‌گیریم، نمی‌توانیم حل کننده‌ی مسئله باشیم. اگر قرار است معضل اعتیاد را حل کنیم باید راهکارهای دقیق علمی، بومی و منطقه‌ای داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه ما درگیر بسیاری از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی هستیم که همه این مسائل اجتماعی نیز به هم مرتبط هستند، خاطرنشان کرد: ای کاش مسئولان ما حل مسائل اجتماعی را به صورت یک پکیج می‌دیدند. باید مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی را خوب ببینیم تا بتوانیم قدم به قدم و کم کم در مسیر حل آن‌ها گام برداریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ديانت IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    احتمالا آمار اعتياد جوانان و دانشجويان تهراني‌ها در اختيار نداريد