قدس آنلاین- تبریز: به دلیل عدم حمایت کافی از سوی مسئولان و نهادهای ذیربط، زحمات سیب‌زمینی‌کاران عجب‌شیری به دلیل بی‌تدبیری و عدم نظارت در این خصوص بر باد می‌رود.

زحمت سیب‌زمینی‌کاران عجب‌‌شیری بر باد می‌رود

به گزارش  قدس آنلاین از تبریز، شهرستان عجب‌شیر در بخش تولید سیب‌زمینی با کشت بیش از 2 هزار هکتار و تولید نزدیک به یک 100 هزار تن سیب‌زمینی یکی از تولیدکنندگان عمده این محصول در استان و حتی شمال‌غرب کشور است.

با عنایت به حجم بالای تولید این محصول پس از تامین نیاز مصرف داخلی استان، مابقی باید به دیگر استان‌ها یا به خارج از کشور صادر شود، تا تلاش سیب‌زمینی‌کاران به ثمر نشیند، نه اینکه ورشکسته شوند.

نبود کارخانه‌های فرآوری سیب‌زمینی در استان، عدم برنامه‌ریزی کارشناسی و حمایت‌های واقعی مسئولان ذی‌ربط به ویژه در بخش صادرات که اما و اگرهای آنچنانی و گیرودارهای سخت کارهای اداری همه و همه معضلات بزرگی است که علت رنجش و دلسردی تولیدکنندگان سیب‌زمینی را به همراه دارد و با رکورد بازار فروش و قیمت پایین دست رنج سیب‌زمینی‌کاران بر باد داده و ضرر و زیان دو چندانی به کشاورزان منطقه تحمیل می‌شود.

نبود صنایع تبدیلی سیب‌زمینی
به عقیده کارشناسان، ایجاد صنایع تبدیلی در مناطق روستایی علاوه بر اشتغالزایی و ارتقای وضعیت معیشتی روستائیان، سبب مهاجرت معکوس شده و از طرفی فرصت‌های تکمیلی در کنار فعالیت‌های داخل مزرعه (کشاورزی) برای بهره‌برداران این بخش فراهم می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود تا مسئولان و کارشناسان ذی‌ربط در حین تدوین برنامه‌های هدف برای بهبود وضعیت کشاورزی و فعالان این بخش به منظور رونق اقتصادی ملی و منطقه‌ای موارد یاد شده را مدنظر قرار دهند.

عدم رعایت الگوی کشت جامع
مسئولان ذی‌ربط از رعایت نکردن الگوی کشت جامع توسط سیب‌زمینی‌کاران عجب‌شیری و عدم تمایل کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان در رعایت این الگو سخن می‌گویند این در حالی است که اکثر کشاورزان این منطقه از عدم ارائه خدمات مطلوب کارشناسی توسط مسئولان محلی ذی‌ربط گلایه دارند و از پاسخ نگرفتن در مراجعات مکرر به جهاد کشاورزی ابراز نارضایتی می‌کنند.

کشاورزان سیب‌زمینی‌کار ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت‌شان در شهرستان معتقدند که با این وضعیت کنونی حتی دخل و خرج‌شان به هم نمی‌خورد و از مسئولان جهاد کشاورزی می‌خواهند به مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان بیش از گذشته توجه کنند.

به نظر می‌رسد آفت برنامه‌ریزی‌های شتاب‌زده و نه همه‌جانبه در بخش کشاورزی به جان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی پرمصرف بشر افتاده است و ردپای آن بیش از همه در جیب کشاورز رخ می‌نماید.

دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و تعاون روستایی باید چگونگی عرضه محصول و فرآورده‌های آن در بازارهای هدف را مورد شناسایی قرار داده و موانع و مشکلات و تنگناهای بازار سیب‌زمینی را برطرف کنند.

لزوم شناخت کافی از بازارهای موجود و حفظ آنها و نفوذ به بازارهای جدید برای عرضه محصول تولیدات کشاورزی به ویژه سیب‌زمینی، بالا بردن کیفیت سیب‌زمینی برای صادرات، استفاده از تکنولوژی‌های جدید در بسته‌بندی و صادرات و بازاریابی مناسب داخلی و خارجی برای فرآورده‌های تبدیلی سیب‌زمینی نیز از جمله راهکارهای مهم برای رفع مشکلات صادرات سیب زمینی در منطقه است.
قیمت خرید تضمینی سیب‌زمینی واقعی نیست/ جهاد‌کشاورزی روش محاسبه را اصلاح کند
یکی از همین سیب‌زمینی کاران اعتقاد دارد: در حال حاضر قیمت خرید تضمینی سیب‌زمینی و برخی محصولات دیگر کشاورزی واقعی نیست و جهادکشاورزی باید با اصلاح روش محاسبه از ورشکستگی کشاورزان و علی‌الخصوص سیب‌زمینی‌کاران جلوگیری کند و خرید تضمینی باید متناسب با هزینه تولید و نرخ تورم باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.