گروه سیاسی – علیرضا فاریاب: رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند، مجلس خطوط مشخص شده رهبری را دنبال می‌کند و اجازه نمی‌دهد غرب زیاده خواهی خود را به ایران تحمیل کند.

 مجلس لغو مشروط تحریم‌ها را نمی‌پذیرد/در توافق باید خطوط قرمز ما به طور روشن رعایت شده و حقوق هسته‌ای ملت ما در نظر گرفته شود

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با تأکید بر اینکه تحریمها باید به طور یکجا برداشته شود، تأکید کرد: ما در لوزان گامهای جدی برای انجام توافق برداشتیم و الان نوبت غرب است که نشان دهد آیا به دنبال توافق هست یا اینکه می‌خواهد در این آزمون تاریخی کار را به شکست بکشاند. بروجردی با بیان اینکه ایران هم اکنون در موضع قدرت است و در سالهای اخیر در موضوعهای مختلف نشان داده دارای قدرت و نفوذ زیادی میان مردم وافکار عمومی است، گفت: آمریکایی‌ها بخصوص به دلیل مشکلات مالی فراوانی که برای آنها و اروپا به وجود آمده، نیازمند مذاکره هستند.

علاءالدین بروجردی ادامه داد: در توافق هسته‌ای، باید خطوط قرمز ما به طور روشن رعایت شده و حقوق هسته‌ای ملت ما در نظر گرفته شود.

وی ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده افزود: خواهان هر نوع توافقی هم نیستیم و مذاکره می‌کنیم تا یک توافق خوب داشته باشیم. تفسیر ساده این مسأله این است که ما می‌خواهیم به نتیجه برسیم، زیرا این حق ماست که به صورت رسمی و قانونی فناوری هسته‌ای را در اختیار داشته باشیم. ما عضو ان پی تی هستیم و ماده چهار آن به ما حق می‌دهد که غنی‌سازی و انرژی صلح آمیز هسته‌ای داشته باشیم.

بروجردی با یادآوری برخی نامه‌نگاری‌ها از سوی اعضای سنا و کنگره علیه مذاکرات و توافق احتمالی عنوان کرد: ما با حساسیت موضوع مذاکرات را دنبال می‌کنیم تا به یک توافق خوب برسیم، اما برخی‌ها در کنگره آمریکا تحت تأثیر لابی صهیونیست چنان به وحشت افتاده‌اند که از هر راهی برای ضربه زدن به مذاکرات بهره می‌برند. البته باید تأکید کنیم که اگر توافقی هم صورت نگیرد، اتفاق چندانی نمی‌افتد، چرا که جمهوری اسلامی ایران سالهاست تحت فشار است و توانسته پیشرفت بسیاری داشته باشد و از این به بعد هم می‌تواند به راه خود ادامه دهد و چه بسا تحریمها این حس را تقویت کند که اقتصاد مقاومتی و ساخت درونی کشور با قدرت بیشتری ادامه یابد. وی با بیان اینکه لغو تحریمها نباید در یک پروسه مورد خواست آمریکایی‌ها قرار بگیرد و بعد از شروط مختلف برداشته شود، اظهار داشت: این وضعیت برای ما در مجلس، غیر قابل قبول است، زیرا به آنها اعتماد نداریم.

علاءالدین بروجردی گفت: ما همزمان با توافق، لغو کامل همه تحریمها را می‌خواهیم و این مسأله در مجلس هم تصویب شده است. دانشمندان و مراکز نظامی ما هم جزو خطوط قرمز ماست و نمی‌توانیم جان دانشمندان خود را با دادن اطلاعات آنها به خطر بیندازیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: ما مصر هستیم که حقوق هسته‌ای ما رعایت شود و عزممان برای توافق هم جدی است و کار غیر قانونی هم انجام نمی‌دهیم که از آن نگران باشیم حال این طرف مقابل است که باید اراده خود را نشان دهد و به سمت توافق برود، اما اگر زیاده خواهی آمریکا بخواهد استمرار داشته باشد، ما حتماً زیر بار زور نخواهیم رفت و تیم مذاکره کننده هم بر مواضع جمهوری اسلامی ایران خواهند ایستاد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    استفاده از قدرت باز دارندگي مجلس ، يكي از سلاح هاي كاربردي ايران در موضوع توافقنامه هسته ايست . اگر از اين سلاح بخوبي استفاده شود ، توان چانه زني ما بسيار بيشتر خواهد شد . البته حيف كه مثل هميشه ،كمي دير به اين فكر افتاده اند .