قدس آنلاین: مسوولین فرهنگی کشور و خراسان رضوی، شب گذشته در مراسم تقدیر از غرفه داران برتر دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد که در این نمایشگاه برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور یک پنجم حافظان قرآن کریم کشور در این استان به سهم ویژه فعالیت های قرآنی در معرفی مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام اشاره کردند.

حضور یک پنجم حافظان قرآن کریم کشور در خراسان رضوی/ سهم ویژه فعالیت های قرآنی در مشهد ۲۰۱۷

به گزارش قدس آنلاین، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بانوان، قرآن را کتاب راهنمای دنیا و آخرت بشر دانست و بیان داشت: نمایشگاه های قرآن و عترت در سراسر کشور بخصوص مشهد توانست با استفاده از ظرفیت های فعالان قرآنی و هماهنگی های میان دستگاهی استعدادهای بسیاری را شناسایی کند و زمینه رشد و شکوفایی آنها را فراهم نماید.

عفت شریعتی با اشاره به این که مشهد شهر تجلی حدیث شریف ثقلین است تاکید کرد: نمایشگاه قرآن مشهد در طول 10 سال برگزاری خود سیر تکاملی اش را گذرانده است و می تواند تعالیم قرآنی را در جامعه و زندگی مردم گسترش دهد.

او با اشاره به این که یکی از مهمترین مقدمات آماده شدن برای میزبانی مشهد در سال 2017 از 51 کشور اسلامی، توجه به رفتار شهروندی است افزود: وقتی تعالیم دینی و قرآنی با زندگی مردم عجین شود، ما مشکلی در رفتار و فرهنگ میزبانی آنها نداریم زیرا در این تعالیم آموزش های بسیار خوبی قابل درک و انجام در جامعه است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حضرت علی (ع) بهترین تعالیم و آموزه های قرآنی را برای مردم در نهج البلاغه خود نوشته اند و این یک فرصت برای بشر بخصوص مسلمانان است تا بیشترین بهره را از آن ببرند.

انتخاب دیر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام!

در این زمینه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بازهم مانند همیشه بر فرصت انتخاب مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به عنوان دیپلماسی فرهنگی اشاره و بیان داشت: ظرفیت های قرآنی شهر ما بر کسی پوشیده نیست بنابراین به نظر می رسد این انتخاب از سوی آیسسکو بسیار دیر نیز انجام شده است!

سید سعید سرابی افزود: باوجود این که به گفته دو نماینده مهمان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی از بخش های دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد به نمایشگاه تهران بسیار نزدیک است و از کیفیت خوبی نیز برخوردار است اما ما قبول داریم که تا استانداردهای شاخص نمایشگاهی فاصله داریم بنابراین باید از فردا، دبیرخانه یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد برای رفع ضعف ها و بهتر شدن آن تشکیل شود و فعالیت خود را ادامه دهد.

به گفته او، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد همزمان با سال 2017 و میزبان وزرای 51 کشور اسلامی است بنابراین برای نمایشگاه امسال مراسم اختتامیه ای برگزار نشده تا برنامه ریزی ها و عملیاتی شدن طرح ها از سال جاری تا 96 به صورت مستمر و ادامه دار در نظر گرفته شود.

فعالیت بالغ بر 60 چهره قرآنی در مشهد

البته معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز که برای ارائه آماری از نحوه برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت پشت تریبون قرار گرفت، سخنان خود را با انتقاد از برخی اهالی رسانه که ضعف های این نمایشگاه را تیتر درشت روزنامه های خود می زنند شروع کرد و گفت: 27 بخش مانند برنامه های جانبی و همایش ها، هنرهای قرآنی، آوا و نغمات، تحقیق و پژوهش های قرآنی و ... زیر نظر 31 کمیته فعالیت خود را در 700 غرفه آغاز کردند که مدیریت درست همه آنها کاری است که از عهده هر کسی برنمی آید.

حجت الاسلام محمد تقی کاظمی نسب به حضور یک پنجم از حافظان قرآن کریم کشور در خراسان رضوی اشاره و بیان داشت: اگرچه نمایشگاه قرآن و عترت مشهد از ضعف هایی برخوردار بود اما نکات شاخصی مانند سایت تخصصی ثبت نام، مکان مشخص برای عملی شدن فعالیت ها با ظرفیت 20 هزار متر مربع و حضور 27 کشور خارجی در آن کاملا محصوص بود اما برخی از اهالی رسانه بدون در نظر گرفتن انصاف فقط ضعف ها را دیدند و آنها را تیتر درشت روزنامه های خود کردند.

به گفته او بالغ بر 60 چهره قرآنی فعال و برتر مسابقات قرآنی ملی و بین المللی در مشهد فعالیت دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.