یک مقام بلندپایه در سازمان ملل اعلام کرد، گروه‌های یمنی و نیروهای ائتلاف عربی به طور اصولی با اجرای آتش بس ۵ روزه و قابل تمدید تا عید فطر و بعد از آن موافقت کردند.

یمنی‌ها و طرف‌های ائتلاف عربی با آتش‌بس‌ ۵ روزه قابل تمدید موافقت کردند

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در راستای تلاش‌های خود موفق شد تعهدات واضحی را در خصوص آتش بس 5 روزه و قابل تمدید از گروه‌های یمنی و به ویژه عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و رهبران انصارالله (حوثی‌ها) و هواداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهور برکنار شده یمن بگیرد.

یک منبع در سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، گفت: فرستاده سازمان ملل به یمن مذاکراتی را در خصوص جزئیات فنی این توافق انجام می‌دهد که بر عدم تکرار اشتباهات گذشته که اجازه تمدید آتش بس پیشین را نداد و اتهامات متبادلی را از سوی طرفین به دنبال داشت، تمرکز دارد.

وی افزود: هدف از این تلاش‌ها عدم تکرار اشتباهات گذشته که ممکن است مرتبط با مناطق حضور نیروهای درگیر باشد و تعهداتی که ممکن است به آن‌ها ارائه شود و همچنین سازوکارهای آتش بس و شناسایی طرف‌هایی است که تعهدات را نقض می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که توافق امروز (سه شنبه) یا چهارشنبه اعلام شود و همه گروه‌ها به آنچه که به وضعیت فاجعه بار مردم یمن پایان می‌دهد و تمدید مهلت آتش بس را تا عید فطر و بعد از آن ضمانت می‌کند پایبند باشند تا زمینه لازم برای از سرگیری روند سیاسی فراهم شود.

 

در تایید این خبر راجح بادی، سخنگوی دولت مستعفی یمن اعلام کرد، مذاکراتی به منظور دستیابی به ضمانت‌هایی برای موفقیت آتش بس انسانی تا عید فطر در جریان است به ویژه اینکه سازمان ملل وعده‌هایی را برای عدم تکرار اشتباهات گذشته ارائه کرده است.

وی گفت: ممکن است این آتش بس انسانی ظرف امروز (سه شنبه) و فردا اعلام شود، زیرا دولت مستعفی یمن دیدگاه خود را که دو روند سیاسی و انسانی را شامل می‌شود ارائه کرده است و مرجعیت آن قطعنامه 2216 شورای امنیت است که تمامی طرف‌ها را متعهد می‌کند که امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به تمامی شهرها و استان‌های شاهد درگیری را تضمین کنند و مذاکراتی نیز به منظور لغو محاصره در جریان است، زیرا شرط اساسی آتش بس لغو محاصره چهار شهر عدن، تعز، ضالع و لحج است.

او افزود: دیدگاهی نیز در خصوص تشکیل هیات کلی برای هماهنگ کنندگان به منظور نظارت بر میزان کارآمد بودن آتش بس و عدم وجود نقض و شناسایی طرفی که تعهدات را زیر پا می‌گذارد، وجود دارد.

 

 

 

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.